hur vet man om det är en senskada?

_jeanette

Trådstartare
min häst har varit svullen höger bak några veckor nu. över kotan. varit på kliniken o ingen hälta vid böj prov eller så men liiite varmare på den kotan. fick anti inflammatoriskt - men ingen driekt skillnad. fick en omgång till med "butta".. men fortfarande lite svullen. det handlar om ca 9mm. Men det är bara kotans fram o baksida. Jag som är sämst på anatomi - kan det vara en senskada eller "måste" det vara svullet längre upp? handlar alltså bara om kotan

ska göra UL på måndag efter jag "tjatat" mig till det. men vill bara veta vad man kan vänta sig =/

Sv: hur vet man om det är en senskada?

hmm.. Lite svårt på din beskrivning att veta mer. Men senorna (både böj och sträck) går ner längst kotan innan de fäster på hovbenet i stora drag. Men eftersom din häst endast är svullen nere vid kotan så skulle du kunna vara mycket o de är svårt att säga när man inte har sett hästen. Men en lösbenbit (chipfraktur), ligaments skador, trampskada, cirkulations störning osv.

Om hästen inte är speciellt varm så är de ett tecken på att det inte är en inflamation. Jag hade bett veterinären att gå högre upp på hästen och kontrollerat hur hela benet och även andra benet ser ut.

Som sagt jätte svårt att säga när man inte ser hästen men hoppas att du får ett bra svar på måndag!

tack för ditt svar. ja jag hoppas dom hittar felet.. och att det inte är något allvarligt.. han är bara svullen på kotan men det har gått ner lite idag mot hoven.. men inte speciellt varm o sådär.. men som sagt, hoppas jag vet mer på måndag

Vid en senskada så fås en svullnad i/runt själva senan samt ofta (om det gäller böjsenorna) en fyllnad i senskidorna. Det låter inte sannolikt att din häst skadat böj- och sträcksenor samtidigt? Om svullnaden är lokaliserad runt kotan så har hästen kanske "bara" vrickat sig? En svullnad som "sjunker nedåt" är oftast ett hematom eller annan vätskeansamling.

ja kan ju hoppas att han "bara" vrickat sig.. o att det försvinner snart.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 473
Senast: Robina
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästvård Hej! Behöver lite feedback från er med erfarenhet av detta. Torsd före midsommar hittade medryttaren vår häst med väldigt svullet...
Svar
9
· Visningar
4 415
Senast: NovaW
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 204
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka