Hur vet man när hösilaget e dåligt?

F

fullblod4ever

Vi har precis börjat använda storbalar med hösilage, när vet man att den blivit dålig, att den varit öppen för länge?

Sv: Hur vet man när hösilaget e dåligt?

Du känner när den normalt friska och syrliga lukten börjar avta och dra åt det "unkna" hållet. Men så länge bör man inte vänta och samtidigt fodra. Det du måste ha koll på är temperatur ute och därefter avgöra vad som kan vara rimligt. Är det riktigt varmt-sommar, så är det i runda svängar 2 dygn. Därifrån allt från 3 dagar till en dryg vecka beroende på bl.a. temperatur då, men hur fort balen blev plastad efter rullning spelar mycket stor roll, vilket kan vara svårt att veta när man köper ett grovfoder. Ts-halten spelar ju även den in. Så ett tips är att du innan du fått riktigt kläm på det här tar det säkra före det osäkra med dina balar. Och som träning lägga en klutt foder på avskild plats för att kunna följa processen på ett säkert sätt och på så vis träna upp dig utan att ta onödiga risker.

Kicki :)

Sv: Hur vet man när hösilaget e dåligt?

Jag rekomenderar precis som Invinciblestables att spara en del av en bal och utföra ett eget test på. Det lärde jag mig mycket på tycker jag!

Sök även efter tidigare trådar för det finns flera bra trådar kring detta ämne, jag har läst mycket här på Buke för att lära mig mer av andra personers erfarenheter (är även jag ny på hösilage).

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
657
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
889
Senast: Lejd
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 900

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat