Hur vet jag vad hon väger?

caradan

Trådstartare
ca 158-160 i mkh, grov, hbl.
Letar transport men har ingenaning om vad hon kan väga..

Vad väger ex ett hbl på ca 170cm, normalbyggd???

Sv: Hur vet jag vad hon väger?

Vägde min pålle när jag på besiktningen inför köpet. Normalhull, kanske lite omusklad.
166 cm men rätt lång (drar 155 täcken) han vägde 570 kg.

/pewa

oj det där är jättesvårt, en häst som är runt 170 och normalgrov kan väga allt från 600-750. Ditt halvblod kan väga allt från 500-650 kg. Skenet bedrar ofta. tycker ofta att hästar som rör sig lätt väger mindre oavsett om dom är grova eller inte, samma sak med hästar som rör sig lite tungt och inte har luftiga gångarter dom väger ofta mer. Om du inte har tillgång till våg så köp ett viktmåttband.

Viktmåttband brukar inte stämma så bra. Vårt halvblod, 160 cm hög ganska smäcker väger 500 kg när hon är i normalt hull. Vår förra ponny 148 cm hyfsat grov connemara vägde 425 - 450 kg. Båda är vägda på våg och därefter kollade med viktmåttband, måttbandet stämde inte alls, slog fel på nästan 100 kg för mycket.

på våra hästar har faktiskt måttband stämt men jag kan säga att jag trodde inte på det först, trodde den hästen skulle väga minst 700.. blev chockad när vågen visade 613 kg!En häst som är 160 kan väga lika mycket eller mer än en häst som är 170+ även om båda är ungefär lika grova, men som sagt det är smart att titta på hur hästen rör sig det säger ofta ganska mycket.

Min förra häst var 158 cm hög och drog 155-täcken, hon vägde 670 kg när hon avlivades ifjol. Hon var då lite mullig efter betet, men hade en "marschvikt" på över 600 kg.
Hennes dotter är ca 160 cm, betydligt ädlare i modellen och beräknas väga lite drygt 500 kg.

Har själv nyss köpt trailer, vi köpte boggie och valde att väga den till 1700 kg. Med nuvarande bilen kan vi då lasta 800 kg, bilen får dra 1500 kg (trailern väger 700 kg tom).

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Hästvård Vad bör en fullvuxen KWPN på ~ 167cm väga? Normal till välmusklad, ca 4-5 hull. Normalbyggd. Tävlingshäst.
Svar
0
· Visningar
379
Senast: Horse101
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
771
Senast: Tilly_85
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 031
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård