Hur vet jag om sadeln passar?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare accaber
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 2 487
A

accaber

För ett tag sedan stötte jag på en travare utav en slump, utan sadel eller träns. Jag fick en förfrågan om jag ville hjälpa till/rida honom och efter att vi kommit överrens visar det sig att han har varken bett, träns eller sadel.

Träns och bett hade jag liggandes som passade, jag hade också en sadel som var ett rent felköp till min förra häst och som inte passade. När jag la på sadeln på travaren så sa mina ögon att den passar, men det vore en otrolig tur som jag inte litar på..:confused:

Jag har varit ute och ridit 2 rundor med sadeln och han har inte visat en minsta antydan på att han tycker att den är obekväm eller liknande. Han protesterar inte det minsta när man lägger på den eller spänner sadelgjorden heller.
Eftersom att ni på buke alltid är så grymma på att hjälpa till så hoppas jag att ni kan hjälpa mig en bit på traven genom att svara på mina frågor..

- vad är typiska tecken på att sadeln INTE passar?
- vad kan det ge för konsekvenser av en sadel som inte passar?

Tacksam för hjälp :laugh:

Sv: Hur vet jag om sadeln passar?

Något som jag tycker mig se väldigt ofta är sadlar som ligger i bakvikt(är för smala) och för svängda och även för långa. Men jag tycker verkligen att det bästa är om du tar hjälp av någon som är kunnig på området, det är så mycket att tänka på. En sadel som inte passar kan skapa stora problem och lidande för hästen och kosta många veterinärbesök.

Typiska tecken på att den inte passar är att den ligger i fram- eller bakvikt, att bomformen inte följer hästens ryggkontur. Att sadeln är oliksidig (sned), att den inte ligger åt hela vägen längs bossorna.

Viktigt är också att kolla stoppningen så den inte sätter sig eller är ojämn.

En fel tillpassad sadel kan skada hästen för livet i värsta fall, med ryggproblem som inte går att åtgärda. Felbelastningar och hältor är andra följder av en sadel som ligger dåligt.

Ett bra sätt att se om sadeln ligger något sånär bra är att kolla på schabrak/vojlock..
Då ser du iaf om sadeln ligger an överallt.

Rider du hästen svettig och får torra fläckar kan det vara att sadeln trycker.
Ruggad päls ska man också se upp med.

Det allra bästa är som tidigare sagts att ta hjälp av någon som kan.

Tack för hjälpen :)

Hur lång tid tar det innan de kan bli sådana konsekvenser? Kan han ha skadats av att blivit riden 2-3 gånger med sadeln under
mindre ansträngning?

Klart att han kan känna av det och få ont, men han lär inte vara skadad för livet :-)

med en bild får du säkert fort många kommentarer om hur sadeln verkar ligga. (man kan ju iaf få en aning om det är katastrof eller möjligen ok genom en stillbild)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 354
Senast: cassiopeja
·
M
Träning Nu får ni hjälpa mig tänka. Jag har stött på lite trassel i ridningen och jag kommer inte riktigt på vad jag ska göra. När jag sitter... 2
Svar
38
· Visningar
4 309
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 953
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 874
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka