Hur vet jag att hon är brunstig?

PheeHee

Trådstartare
Jag ska ta föl på min ponny. Hon är snart i brunsten då vi har tagit tiden.
Men när vi ska betäcka henne så får vi bara åka dit med henne över en dag. Hur ska jag vet när vi ska åka med henne?
Jag vet inte riktigt hur ett sto visar att dne är brunstig. :o
Tacksam för all hjälp!

Sv: Hur vet jag att hon är brunstig?

det märker du genom att hon är ovilg att lyssna på en hon kan kissa blod hon har svensen högt upp i vädret hon blinkar med vulvu-läpparna hon står bredbent som om hon tänker kissa!

Tack :) Nu får jag väll sätta mig i hagen och kolla efter dom där sakerna också.. men kan man inte se det på andra hästar också? Hon går just nu med en åring (fyllde år igår) hingst.. och han va på henne och skulle lukta i hennes röv hela tiden.. Och hon ska snart gå med ett annat sto. Kan man se på det andra stoet att min ponny brunstar? :crazy:

det kan säkert man göra!

Jag ska ta föl på min ponny. Hon är snart i brunsten då vi har tagit tiden.
Men när vi ska betäcka henne så får vi bara åka dit med henne över en dag. Hur ska jag vet när vi ska åka med henne?
Jag vet inte riktigt hur ett sto visar att dne är brunstig. :o
Tacksam för all hjälp!

Vad är det för oseriös hingsthållare som enbart låter er betäcka 1 språng? Om du har svårt att se när hon brunstar så kan du även ha svårt att ha koll på vilken dag i brunsten hon är i. Jag vill gärna vänta till 3e brunstdagen på "normala" ston innan vi betäcker, sen betäcker vi varannan dag max 3 ggr.

Jo, du har helt rätt! jag har liksom aldrig tänkt på att se hur hon blir när hon brunstar. Jag har snart haft henne i ett år.. Men hon ska släppas med hingsten en heldag ialalfall som jag har fattat det.. :bow:

Jo, du har helt rätt! jag har liksom aldrig tänkt på att se hur hon blir när hon brunstar. Jag har snart haft henne i ett år.. Men hon ska släppas med hingsten en heldag ialalfall som jag har fattat det.. :bow:

Allvarligt, byt hingst om du vill ha chans att få ditt sto dräktigt.

Jo, men anledningen till att vi tar denna hingsten är att vi får betäcka gratis, och hingsten är en väldigt bra hingst med många avkommor. och så känner vi ägaren extremt bra.. Vi vet bara en annan hingst. Jag tror att dne är runt 2 år nu och arab om jag kommer ihåg rätt. Och det är itne ens säkert att den hingsten finns kvar.

Jo, men anledningen till att vi tar denna hingsten är att vi får betäcka gratis, och hingsten är en väldigt bra hingst med många avkommor. och så känner vi ägaren extremt bra.. Vi vet bara en annan hingst. Jag tror att dne är runt 2 år nu och arab om jag kommer ihåg rätt. Och det är itne ens säkert att den hingsten finns kvar.

Men om ni känner ägaren extremt bra så kan ni väl försöka få denne att lära sig lite allmänt om avel och hingsthållning?

Men om ni känner ägaren extremt bra så kan ni väl försöka få denne att lära sig lite allmänt om avel och hingsthållning?

Han är uppfödare så det är nog ingen idé. Men däremot så kan man kolla om stot kan stanna längre. Så att hon hinenr bli betäckt mer en en gång. För annars är det nog ingen stor channs att hon får ett litet föl :p

Går hon med en ettårig hingst så är risken stor att hon redan är dräktig. :grin:

Haha jag tror inte det xD För att den lille killen är bara och nosar henne i röva hela tiden :angel: Men man får väll hoppas!

Ett tips är att ta henne till en vettig seminstation/veterinär och göra en undersökning av henne om hon gått med en ettårig hingst. En ettåring kan mycket väl betäckt henne. Gissar att ni inte haft dem under uppsikt 24/h dygn.

Kanske för att hon inte är brunstig för att hon redan är dräktig som han bara nosar henne i röven hela tiden?

Så gör en dräktighetskontroll på henne innan ni kör henne till den tilltänkte hingsten.

Ett tips:

Köp boken "Att bli med föl" och läs den, då kommer du lära dig en hel del grunder om avel. Brunster kan vara svårt att se ibland och att tajma in exakt rätt dag för betäckning är svårt och verkar oseriöst av hingsthållaren. vad har du för ras och vad för hingst ska du betäcka med? Är den godkänd för avel? Du säger att du bara vet en hingst till men sök på nätet efter godkända hingstar i din ras så kommer du säkert hitta massor! Att välja en hingst bara för att den är gratis är kanske inte det smartaste draget då stoet och fölet kommer kosta dig så mkt i driftkostnad att själva betäckningen förmodligen är en mindre del av slutsumman. Man kan få mkt oförutsedda utgifter i samband med dräktigt sto-fölning-efter fölning. Är det så att hingsten du får betäcka med verkligen är en kanonhingst som kompleterar ditt sto bra så är det bara att säga grattis för en gratis betäckning (om det nu tar sig på en dag) men annars så är det bättre att kolla på fler alternativ. Tänk också på att om ditt sto inte blir dräktigt på detta försök så kommer det kosta dig ultraljudsundersökningar att konstatera detta för varje gång hon inte blir dräktig så du lär nog tjäna på att vända dig till en seriös station istället.

Så var det det där med unghingsten... En hingst kan bli könsmogen från ca 7-8månaders ålder och kan därmed göra ston dräktiga. Jag råder dig att sära på dem direkt och kolla ditt sto då hon ej är dräktig. Man ska aldrig ha 1åriga hingstar med ston om det inte är i syfte att betäcka och det är nog få seriösa hingst- och stoägare som vill få fram avkommor på detta vid, dvs med så unga, icke avelsvärderade hingstar.

Leta du upp en seriös hingststation och betäck ditt sto med en godkänd hingst som passar ditt mål med aveln, välj inte hingst "för att det är den enda du vet o den är gratis". Det blir långt ifrån gratis i slutändan.

Vill du ha hjälp att hitta lämplig hingst till ditt sto så berätta gärna lite om vad du har för sto och vad för typ av hingst du söker.

Mvh Maria

Vilken hingst du nu väljer att använda är ditt beslut MEN tänk på att det kostar att registrera fölet. Kolla upp vad som gäller med den tilltänkte hingstens rasförening. Om det blir en korsning så kan det dra iväg, samma sak om hingsten inte är godkänd. Där kankse du tjänar in pengarna om du istället väljer en godkänd hingst av annan ras som passar stoet:)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
527
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 636
Senast: Mabuse
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 388
Hästvård Det här är tredje sommaren som hästen får ont i ländryggsslutet, på vänster sida. Vi har inte rett ut det tidigare men nu är det...
2
Svar
34
· Visningar
1 800
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023