Hur vet jag att hästen går i rätt form?

F

Fitness

När jag rider min häst känns han mjuk och följsam. Han lyssnar jätte bra på hjälperna, och har ett sug i handen men är ändå lätt.

jag rider honom i et ganska hög form och när jag länger ut på tygeln så följer han med och blir lägre i formen. Jag har hört att en häst som jobbar rätt följer med om man länger ut tygeln, stämmer det?

Sv: Hur vet jag att hästen går i rätt form?

jag tycker du ska fråga din tränare eftersom det är lätt att man annars sitter och rider och tror att det är rätt men det är i själva verket bara bekvämt och hästen arbetar inte som den ska.

Jag tror alla behöver någon som då och då kollar att man är på rätt väg. Det är omöjligt att svara på internet om din häst arbetar korrekt.

När jag rider min häst känns han mjuk och följsam. Han lyssnar jätte bra på hjälperna, och har ett sug i handen men är ändå lätt.

jag rider honom i et ganska hög form och när jag länger ut på tygeln så följer han med och blir lägre i formen. Jag har hört att en häst som jobbar rätt följer med om man länger ut tygeln, stämmer det?

Det betyder att hästen är ärligt på tygeln men säger ingenting om samlingen.

svarar på din rubrik...
om du inte kan besvara den frågan själv så kan det vara smart att kanske rida för en tränare eller bli filmad.

Jag tänker svara på din fråga.

Hästen är ridbar på lätta hjälper

den följer handen framåt - utan att trilla framåt.

den följer handen bakåt (man brukar säga att tygeltaget går ned i bakhoven) dvs samlar sig om ramen blir kortare (framifrån och bakifrån) -

skitsvårt mao.
Man behöver en tränare för at hitta dit, och blir kvar där längre stunder i taget

^ jag skulle vilja lägga till en sak:idea:: nämligen att hästen svarar på skänkeln inte genom att gå fortare framåt, utan genom att kliva in längre inunder sig.

kl

Tycker det låter bra det du beskriver, men det är självklart bättre med någon som ser er live :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 323
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 880
Senast: mars
·
Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
938
Senast: tuaphua
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Unghästfasoner?