hur verksamt är back on track ???

S

Spunkgrodan

jag har ett tag gått o trånat efter att köpa ett BOT täcke till min gubbe.

men eftersom det e lite dyrt tänkte jag att jag ville VETA o inte inbilla mej .

så jag köpte deras tshirt till min dotter som alltid sover med tröja på sig, hon har problem med ryggmusklerna o har oftast ont.

om hon har värmedyna hjälper det, om man linimentar hjälper det osv

nu har hon sovit varje natt med tröjan i 1 månadmen hon känner ingen som helst skillnad. eftersom hon går regelbundet till läkare så hittade de ingen skillnad heller.

så nu till frågan. ni som köpt BOT tex täcke hur har det hjälpt.
marginellt, ingen skillnad eller jätteskillnad!

är mycket taxsam för era egna åsikter inte värmekamera bilder

Sv: hur verksamt är back on track ???

Hej
Jag har inte BoT täcke men kan svara ang mina allmänna erfarenheter. Jag har BoT stallpaddarna till min häst som har en dålig kotled, tycker att han verkar vara mindre "morgonstel" när han har haft dom på sig över natten.

I höstas bröt jag foten och när jag hade fått av gipset och skulle börja gå/träna foten fick jag en hel del värk. Jag köpte då BoT strumpor och hade på mig och jag märkte en klar skillnad i hur foten/fotleden kändes om jag hade en BoT strumpa på mig eller en vanlig, jag upplevde nästan att BoT skyndade på uppbyggnadsprocessen.

Jag gillar alltså BoT och rekommenderar det till vänner som har ont någonstans (nyss till våran granne som har en stel hälsena, ska fråga honom snart om han tycker att det hjälper).

PS Vet inte hur bra det är att ha grejerna när man sover....jag har för mig att de menar att man ska vara rörlig när man har grejerna på sig för att de reflekterar kroppens egen värme, och man alstrar ju inte lika mycket värme när man sover. Din dotter kanske skulle prova att ha den på dagen?

Jag har själv knäskydd till mitt knä. Skadade ledbanden för ett par år sedan och får ont lite från och till. Har det på mig när jag sover och jag känner faktiskt enorm skillnad morgonen efter om jag haft det på mig när knäet värker som värst. Så jag har köpt Fleecetäcket och paddar till mina hästar.

Jag har armbågsskydd på min arm som jag har en nervskada i, utan skyddet kan jag inte vara, enda gången jag är utan är i duschen och sedan snabbt på med den igen.

Jag har bäddmadrassen vilket gjort att jag inte är stel längre på morgonen och jag sover mycket bättre.

Jag har handledsskydd då min högra handled tar mycket stryk av att ta all vikt då min andra arm är i stort sett obrukbar.

Jag har "nacken" då min nacke har tagit lite för mycket stryk.

Jag har köpt ryggbältet till min sambo som har problem med njursten vilket gör att det lindrar anfallen.

Jag har paddarna till min häst som gick och stukade sig i hagen för ett tag sedan, hon är mycket bättre, svullnaden är borta.

Och till sist har jag täcket, min dotters häst har problem med ryggen ibland när han blir kall efter att han haft erlischia, efter att ha haft täcket på är han smärtfri och kan höja ryggen på ett helt annat sätt i arbetet.

Så ja jag kan säga köp!!! Det fungerar verkligen;)

Ang. att din dotter inte tycker att det hjälper, jag tror hon hade fått mer hjälp av en bäddmadrass på natten och att ha t-shirten på dagarna.

vet att dom har väldig effekt på min häst iallafall, och jag använder ett ryggbälte eftersom ja fortfarande har ont efter att ja åke av pållen för ganska så längesen nu och de hjälper väldigt mycke.

Jag har själv använt mig av min hästs BoT när jag hade som mest ont i mina knän. Jag måste verkligen säga att jag blev förvånad över hur stor hjälp de gav mig. Trots att det var kort tid efter en skada kunde kände jag mig smidigare och rörligare i knäna efter en natts sömn än efter hela dagen.
Jag använde hästens paddar som jag lindade runt mitt knä. Det var förstås vädligt otympligt men skönt!:laugh: Jag vet inte varför, men jag inbillar mig att hästens BoT-produkter "tar mer". Sen tror jag det måste vara lite tjocklek i dessa för att värma ordentligt. En T-shirt tex, har jag mindre respekt för.

Jag har både paddar samt BoT-täcke till mina pållar. Vad jag kan tyda från täckets funktion är att NÅN effekt bör det ha, för hästen blev skogstokig av att ha täcket på sig för länge en dag. Då hade han inte haft det på länge, och då måste man ju vara noga med att inte ha det på för länge. Nu använder jag det inte då det är lite för varmt.

Paddarna använder jag efter hårda träningspass och ibland på nätterna när jag haft hästarna inne. Jag upplever att de är till hjälp då de ökar blodcirkulationen en hel del. Gallor går ner och hästen blir helt enkelt smidigare.

Alla har olika erfarenheter och åsikter om BoT och jag tror de är olika hur bra det fungerar. Du kan bara få veta genom att själv prova! Men jag rekomenderar det helt klart! :laugh:

Jag har oxå dåligt knä. jag har använt knäskyddet och jag känner stor skillnad.

Har sommartäcket till min häst. Kan inte avgöra om det gör någon skillnad. Vad jag kan säga om det är att det har dålig passform.
Jätte stort i bogen trots att jag tog ett smalt.

På min gamle valack blir det stor skillnad när jag lindar med B o T. Gallorna är betydligt mindre.

Själv prövade jag att ha padsen över ryggen (fastsatta i byxorna) när de var nyköpta och blev positivt överraskad. Jag kommer därför att köpa ryggbältet till mig själv så småningom.

En t-shirt tror inte jag är att rekommendera när man har problem med ryggen. Ryggbältet som sitter åt tätt tror jag måste till. Och helst ska det ju sitta på när man rör sig eftersom den egna värmen förhöjer effekten. Så pröva ett sådant istället.

*KL*

Jag har delade erfarenheter.

Använde paddar på min häst - mycket dåligt resultat. Han har aldrig någonsin varit så svullen i sina ben efter användandet av dom.

Har ryggbälte till mig själv som jag bara avgudar. Det hjälper något enormt!

Använde paddar på min häst - mycket dåligt resultat. Han har aldrig någonsin varit så svullen i sina ben efter användandet av dom.

är benen svullna hela dagarna eller bara när du tagit av paddarna?
för isåfall så bevisar de ju bara vilken effekt de har och de är ju den effekten man är ute efter.

står på BoT att vissa reagerar mer än andra och att de bara är att vänja in hästen ännu mera försiktig.

*KL*

Jag har delade erfarenheter.

Har ryggbälte till mig själv som jag bara avgudar. Det hjälper något enormt!

Man måste som tidigare också nämnts - vänja in hästen mkt försiktigt. Annars kan närmast allergiska reaktioner uppstå. Såsom det du nämner ovan. I början bör man använda BoT kanske en timme åt gången för att sedan öka successivt.

Fick du denna reaktion efter första användandet så är det troligt att du använde de för lång tid.

så nu till frågan. ni som köpt BOT tex täcke hur har det hjälpt.
marginellt, ingen skillnad eller jätteskillnad!

jag använt fuskpolon på mig själv i fyra år snart... Den inflamation jag hade haft MINST ett halvår i ryggen försvann på någon vecka, efter en månad var allt borta och jag var REJÄLT svullen... Nu har jag kragen på mig alla jobbardagar och till 90% av fritidstiden och sover ibland då och nu när jag har behov av den... Det har varit någon gång under dessa fyra år som jag känt mig dann i ryggen. (Går regelbundet hos massör)

Men det rekomenderas ju att använda BoT framför allt när man rör sig, det hjälper mer under dagtid än när du sover, så dottern kanske skulle använda tröjan på dagen istället, eller testa nån annan variant... Det blir inte extra varmt med kragen... Nu har inte jag bara kragar idag utan lite annat också...

Dessutom kan man få ont i kroppen/bli svullen osv i början när man använder det... det är efter en tid man märker skillnad... Man skall alltså inte sluta efter en vecka för att man inte fått bra resultat...

Jag använde BoT-täcke till min häst när han var var öm och spänd i "rumpmuskulaturen" efter hälta. Det fungerade bra, men jag kan ju inte svära på att det hade gått lika bra med ett termotäcke. Jag upplevde dock musklerna som betydligt mjukare.

Jag använde BoT-täcke till min häst när han var var öm och spänd i "rumpmuskulaturen" efter hälta. Det fungerade bra, men jag kan ju inte svära på att det hade gått lika bra med ett termotäcke. Jag upplevde dock musklerna som betydligt mjukare.

Det är ju just det också. Vissa hävdar ju att det är värme som värme. Dvs att det faktiskt duger lika gott att linda benen med vanliga paddar tex. Men har man fått positiva erfarenheter av just BoT vill man ju tro att de är speciella. Själv tycker jag nog att jag märkt viss skillnad vad gäller hästens ben iaf av att linda med BoT framför vanliga tex ullpaddar.
Men som med allt annat så är det säkert olika från häst till häst.
:laugh:

Jo, vad gäller benen och lindning nattetid (har en valack om har lite taskig cirkulation och lätt blir svampig i benen vid stillastående i boxen) har jag upplevt en skillnad mellan vanliga paddar och BoT. Numera går hästen dock på lösrift och behöver aldrig lindas, benen håller sig fina ändå. Så då känns det lite skumt att rekommendera BoT - jag rekommenderar lösdrift!

Själv har jag förresten använt fotskydden (eller vad de kan tänkas kallas). Jag tyckte de var jättebra, men i år har jag använt billiga benvärmare från Lindex och det har funkat precis lika bra...

Men iallafall - täcket tror jag är bra. Fin passform också.

Jo, vad gäller benen och lindning nattetid (har en valack om har lite taskig cirkulation och lätt blir svampig i benen vid stillastående i boxen) har jag upplevt en skillnad mellan vanliga paddar och BoT. Numera går hästen dock på lösrift och behöver aldrig lindas, benen håller sig fina ändå. Så då känns det lite skumt att rekommendera BoT - jag rekommenderar lösdrift!

:bow:
Håller med! Jag har också hästarna ute dygnet runt och det är sällan jag lindar ben. Det gör jag mest om de gått något intervall-jobb eller om underlaget varit extra dåligt.
Två av mina hästar blev alltid svullna i benen när de stod inne nattetid just pga dålig cirkulation. Nu när de går ute är de inte alls svullna på samma sätt. De får ju röra på sig. :laugh:

stular min egen tråd

Tack snälla rara för era åsikter erfarenheter.

Dottern medgav att hon faktiskt kännt att det gjorde ondare o fuskat. men har nu gått med på att testa, har ni tips på hur man får en 17 årig rockare att gå med en BOT tröja på sig i skolan, det gick INTE! men i 2 dagar har hon nu bytt om till den när hon kommit från skolan, vi ska nu prova den när hon rider i stället.

Jag har bestämt att min "gubbe"ska få ett täcke till vintern, några paddar blir det inte för 15 åriga gubben har ben som en 3 åring.

Tack ännu en gång för alla åsikter, lyxar med att prova en madrass, jag är ett skröppel själv med en massa ont..så jag provar, envisa dottern vill inte..

Spunkgrodan

Jag har ju polokragen på mig under vanliga tröjan...

nåja jag har alltid t-shirtar på mig under vanliga tröjor så det hade inte varit några problem här inte...

Instämmer med föregående talare, man kan ju för sjutton ha den under en annan tröja! :p

Den här årstiden på dygnet vill jag inte gärna använda BoT mer än på nätterna inne i svala stallet (och inte alls på mig själv, kokhett redan utan!).
Jag vill inte gärna se BoT som något mirakelverktyg. Värme har bra egenskaper, och nej - jag tror inte det är skillnad på värme och värme, men skillnad såklart beroende på vilken temperatur man kommer upp i. Värme är bra till mycket.

Något jag inte gillar är när man drar på BoT-täcken som hästarna får ha på hela dagen eller hela natten (eller både och!) dag ut och dag in. Rekommendationerna är tydliga med att man inte ska ha grejerna för länge för det första, och det lär kunna bli väldigt onödigt varmt för häststackarna, och så det där med att man ska göra uppehåll med jämna mellanrum, särskilt om det finns en skada för att man inte ska riskera att rida för hårt om skadan lindras = inte märks så mycket som det borde.
Å andra sidan är det nog svårt att inte ha grejerna på för länge. Om jag drar på kusen sina BoT-wraps på benen på kvällen innan jag drar ca 21 och tar av honom dom vid utsläppet dagen efter så blir det ändå ca 9 timmar. Jag brukar använda dom som transportskydd vid 1-2timmars resor! ;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har återigen stukat fotleden, vilket gjort dem svullen. Brukar då använda linda på dagen för att få stabilitet när jag går och...
Svar
12
· Visningar
1 039
Senast: Scata
·
Utrustning Hej, I julas köpte jag en back on track hjälm eq3 med samhetsfinish eftersom jag började rida unghäst I samma veva och då ville ha något...
Svar
4
· Visningar
1 493
Senast: Marvin
·
Hundhälsa Min hund har haft problem med diskbråck. Bråcket är ca 10-15 cm från svansroten. Senast på rehaben så diskuterade vi Back on Track...
2
Svar
39
· Visningar
3 937
Senast: Tora
·
Utrustning Jag funderar på att köpa ett fleecetäcke från Back on Track. Såg att de har en Silver Line som var lite billigare (ja, jag tycker...
Svar
0
· Visningar
747
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31