Hur varmt har ni inne?

Hur varmt har ni inne ca? Kryssa gärna även i om innetemperaturen ändrar sig beroende på ute-.

  • -15

    Röster: 4 1,5%
  • 16-17

    Röster: 13 4,7%
  • 18-19

    Röster: 75 27,3%
  • 20-21

    Röster: 119 43,3%
  • 22-23

    Röster: 70 25,5%
  • 24-

    Röster: 18 6,5%
  • Det varierar ganska mycket beroende på utomhustemperatur

    Röster: 46 16,7%

  • Antal omröstningsdeltagare
    275
Vi kor pa 23*C varme fran det vi stiger upp tills vi gar i sang. Pa natterna stanger vi sovrumsdorren, har oppet fonster och stanger av varmen. Hundarna's sovplatser ar bur/"puppy pen" (oftast med dorren oppen) och dar satter jag fast filtar pa den sidan som vatter mot fonstret for att det inte ska dra direkt pa dem och de ser ut att ma bra. Vi har jatte gosigt duntacke sa vi ar varma och skona ... pa morgonen satts varmen pa igen och huset blir fort varmt.
Sommartid har vi 28*C innan ACn gar i gang. Om det ar 40*C ute kanns 28 riktigt kallt och ruggigt.:p
 
Vår luftvärmepump står på 21 grader, så runt 20-21 brukar vi ha. Dock har vi oerhört gamla fönster, så när man sitter i soffan känner man hur det drar :angel: Vi ska dock byta fönster och dörrar efter vintern, så hoppas på varmare framöver.

När vi bodde i torpet hade vi 14 grader när vi vaknade och när vi eldat så kunde vi ha runt 25 grader på kvällen. Det var inte en optimalt när vi arbetade dagtid båda två!
 
Stort hus med värmeläkage vilket gör att vi håller ner till 19 grader på bergvärmen och eldar i kakelugn och köksspis när det är kallt. Då blir det betydligt varmare inne. :) Vi väntar på dörrbyte vilket kommer att göra stor skillnad. Planerar att byta ut de fönster som är sämst och göra lite andra åtgärder för att förbättra över tid. Exempelvis sätta in en kasset i öppna spisen som ändå inte fungerar att elda i i dagsläget.
 
Jag vill inte veta vilken temperatur ni har när det är minus 25 ;), jag fryser vid tanken.

Självklart är det bra för hälsan med varierande temperatur :)
Det slutar att vara särskilt linjärt nånstans där och blir sällan kallare än sådär 11-13 grader inne innan elden startas igen. Kanske handlar om överlevnadsreglering eller nåt. Men om huset stod tomt mer än ett dygn vid -25 skulle jag heller inte vilja veta. Fast det är nästan otänkbart, vid såna temperaturer är resten av gårdsskötseln så intensiv att sådan frånvaro vore omöjlig.
 
18-19 grader är standard, ibland går det upp till 20 i vissa rum när vi eldat. När vi flyttade in var temperaturen inställd på 21 i alla rum (tidigare ägare hade sänkt till det) och det tyckte vi snabbt var för varmt. Vi gick pö om pö och sänkte tills vi landade på ca 19, det var behagligt.

Men då har vi alltid tofflor på oss, och ingen av oss går runt i t-shirt hemma på vintern. Filt vid tv-tittande har jag alltid haft pga mysighet.

Mina föräldrar fryser dock väldigt hos oss, men de är 80 +.
 
På tal om eldning så har jag en cronspis med en liten fläkt med steglös hastighet. Den där lilla fläkten skenade en dag förra vintern och hängde sig på högsta läget samtidigt som det luktade lite bränd plast. Så nu vill jag inte använda fläkten men det blir inte alls lika varmt i rummet om man eldar utan fläkt
Och det går tydligen inte att få tag på reservdelar till denna fläkt i alla fall enligt återförsäljaren av cronspisen eller Contura som det heter nu :mad:
 
På tal om eldning så har jag en cronspis med en liten fläkt med steglös hastighet. Den där lilla fläkten skenade en dag förra vintern och hängde sig på högsta läget samtidigt som det luktade lite bränd plast. Så nu vill jag inte använda fläkten men det blir inte alls lika varmt i rummet om man eldar utan fläkt
Och det går tydligen inte att få tag på reservdelar till denna fläkt i alla fall enligt återförsäljaren av cronspisen eller Contura som det heter nu :mad:
Jag googlade bara för att se vad det var för spis och fick en sida med reservdelar högst upp:laugh: https://www.eldkraft.se/kategori/Cronspisen
 
Jag är frusen av mig och sedan jag fick diskbråck får jag dessutom väldigt ont i ryggen när jag blir kall, så jag vill helst ha ca 23-24 grader, tycker det är underbart om det är ännu varmare. Jag längtar tillbaka till klimakteriet, vallningar var ju helt fucking underbart! Man blir varm, helt av sig själv, det är ju helt otroligt, vilken känsla! Aldrig upplevt något liknande varken före eller efter och saknar det jättemycket...

Och jag blir så irriterad på folk som tycker att 16 grader är en lagom inomhus-temperatur och "du får väl ta på dig en tröja". Jag kan meddela att det hjälper absolut ingenting att dra på en tjock tröja eller ens en dunjacka på en kropp som redan är kall, det håller bara kvar kylan innanför kläderna. När jag varit utomhus på vintern så blir jag ju inte varm när jag kommer in, inte ens inne hos mig, trots att jag har det ganska varmt, jag måste ta en varm dusch för att få upp värmen igen. En gång försökte jag krypa ner under täcket (ett mycket fluffigt och varmt täcke) för att få upp värmen, men kylan som spred sig under täcket var hemsk, det blev mycket kallare under täcket än i rummet i övrigt, så jag blev tvungen att gå upp och hoppa in i duschen i alla fall.

Folk som är varma av sig själva förstår nog inte hur obehagligt det är med kyla för oss frusna och hur ont det gör i kroppen och hur jobbigt det är att veta att man inte kommer att bli varm igen förrän man får en chans att duscha eller bada varmt eller bada bastu. De tänker bara "Ja, det är lite kallt, men det blir ju varmt så fort vi kommer in igen." (Eller när man tar på sig mer kläder.) Det funkar inte så för alla...
 
Apropå energidebatten så hamnade jag i en diskussion där min motpart tyckte att jag var dum i huvudet som tyckte att det inte är en mänsklig rättighet (i Sverige) att ha +23 grader inomhus året runt, och att jag hade fel som tycker att det är självklart att en behöver ha typ långärmat och något på fötterna inne om det är tex -15 ute. Jag tycker generellt att vi behöver bli bättre på att hushålla. Så hur varmt har ni inne när det inte är högsommar?
Inte helt lätt att rösta för min del. Halva vårt hus är från 54 och tilläggsisolerat i den mån det går. Andra halvan är nybyggd och isolerad till snäppet under passivhus. Vi brukar ha 19.grader i gamla delen och då blir det per automatik 21 i nya.
Jag tycker egentligen 21 blir lite mycket men kallare än 19 blir kallt 🙄
 
Jag är frusen av mig och sedan jag fick diskbråck får jag dessutom väldigt ont i ryggen när jag blir kall, så jag vill helst ha ca 23-24 grader, tycker det är underbart om det är ännu varmare. Jag längtar tillbaka till klimakteriet, vallningar var ju helt fucking underbart! Man blir varm, helt av sig själv, det är ju helt otroligt, vilken känsla! Aldrig upplevt något liknande varken före eller efter och saknar det jättemycket...

Och jag blir så irriterad på folk som tycker att 16 grader är en lagom inomhus-temperatur och "du får väl ta på dig en tröja". Jag kan meddela att det hjälper absolut ingenting att dra på en tjock tröja eller ens en dunjacka på en kropp som redan är kall, det håller bara kvar kylan innanför kläderna. När jag varit utomhus på vintern så blir jag ju inte varm när jag kommer in, inte ens inne hos mig, trots att jag har det ganska varmt, jag måste ta en varm dusch för att få upp värmen igen. En gång försökte jag krypa ner under täcket (ett mycket fluffigt och varmt täcke) för att få upp värmen, men kylan som spred sig under täcket var hemsk, det blev mycket kallare under täcket än i rummet i övrigt, så jag blev tvungen att gå upp och hoppa in i duschen i alla fall.

Folk som är varma av sig själva förstår nog inte hur obehagligt det är med kyla för oss frusna och hur ont det gör i kroppen och hur jobbigt det är att veta att man inte kommer att bli varm igen förrän man får en chans att duscha eller bada varmt eller bada bastu. De tänker bara "Ja, det är lite kallt, men det blir ju varmt så fort vi kommer in igen." (Eller när man tar på sig mer kläder.) Det funkar inte så för alla...
Jag är definitivt inte lika frusen som du, men mina fötter blir aldrig varma "av sig själv". Jag brukar värma fötterna på sambon i soffan, men i sängen och vid skrivbordet har jag en värmefilt. Det är GULD! Det finns både väldigt billiga och dyrare, min billiga från rusta (?) Har nog snart hängt med i tio år.
 
Har 23.4 grader i köket. Känns för kallt så höjde värmen 😁
Som någon tidigare skrev, det hjälper inte att ta på sig en tröja, mina händer, min näsa osv blir iskalla.
Jag har långbyxor, skjorta och kofta på mig nu.
Blir sjuk och får köldutslag om jag vistas länge där det är kallt, dvs under 20 grader.
 
Jag är frusen av mig och sedan jag fick diskbråck får jag dessutom väldigt ont i ryggen när jag blir kall, så jag vill helst ha ca 23-24 grader, tycker det är underbart om det är ännu varmare. Jag längtar tillbaka till klimakteriet, vallningar var ju helt fucking underbart! Man blir varm, helt av sig själv, det är ju helt otroligt, vilken känsla! Aldrig upplevt något liknande varken före eller efter och saknar det jättemycket...

Och jag blir så irriterad på folk som tycker att 16 grader är en lagom inomhus-temperatur och "du får väl ta på dig en tröja". Jag kan meddela att det hjälper absolut ingenting att dra på en tjock tröja eller ens en dunjacka på en kropp som redan är kall, det håller bara kvar kylan innanför kläderna. När jag varit utomhus på vintern så blir jag ju inte varm när jag kommer in, inte ens inne hos mig, trots att jag har det ganska varmt, jag måste ta en varm dusch för att få upp värmen igen. En gång försökte jag krypa ner under täcket (ett mycket fluffigt och varmt täcke) för att få upp värmen, men kylan som spred sig under täcket var hemsk, det blev mycket kallare under täcket än i rummet i övrigt, så jag blev tvungen att gå upp och hoppa in i duschen i alla fall.

Folk som är varma av sig själva förstår nog inte hur obehagligt det är med kyla för oss frusna och hur ont det gör i kroppen och hur jobbigt det är att veta att man inte kommer att bli varm igen förrän man får en chans att duscha eller bada varmt eller bada bastu. De tänker bara "Ja, det är lite kallt, men det blir ju varmt så fort vi kommer in igen." (Eller när man tar på sig mer kläder.) Det funkar inte så för alla...

Men duscha blir man ju ännu kallare av! Det är en plåga att duscha under de kallare månaderna, man fryser när man tar av sig kläderna, sen fryser man ännu mer.
 
Jag är definitivt inte lika frusen som du, men mina fötter blir aldrig varma "av sig själv". Jag brukar värma fötterna på sambon i soffan, men i sängen och vid skrivbordet har jag en värmefilt. Det är GULD! Det finns både väldigt billiga och dyrare, min billiga från rusta (?) Har nog snart hängt med i tio år.
Värmefilt är fantastiskt :up:
Har en i soffan och en i sängen :)
 
Men duscha blir man ju ännu kallare av! Det är en plåga att duscha under de kallare månaderna, man fryser när man tar av sig kläderna, sen fryser man ännu mer.
Det gäller ju att duscha riktigt, riktigt varmt, så man blir så varm att man nästan inte står ut, då känns det skönt att kliva ut i "kylan" i badrummet sedan (ca 25 grader eftersom luften därinne också värmts upp av allt varmvatten) och man hinner torka sig och klä på sig utan att bli kall.
 
Vi har ca 17-19, det tycker jag är optimalt, har försökt att inte starta elementen fören det blev många minus. Känns bra o spara energin tycker jag. Jag har alltid raggsockor/tofflor och fleecetröja på mig inomhus. Kan vara lite frusen av mig men är en småätare och äter jag hela tiden så håller jag värmen också ;) Tips till er andra frusna, ät mer eller oftare! Eller rör på er!
 
Det gäller ju att duscha riktigt, riktigt varmt, så man blir så varm att man nästan inte står ut, då känns det skönt att kliva ut i "kylan" i badrummet sedan (ca 25 grader eftersom luften därinne också värmts upp av allt varmvatten) och man hinner torka sig och klä på sig utan att bli kall.

Jag duschar så varmt att jag i stort sett nästan skållar migsjälv. Jag måste sänka temperaturen mellan det att jag går in i duschen och när jag ska schamponera håret, för annars gör det för ont i händerna (håret tar den värsta värmen annars). Men vattnet som når nedanför naveln hinner ju bli kallt.
 
Vi har 18-23˚C beroende på utetemperatur och vind, sommartid utetemp (i bästa fall, annars ohyggligt varmt). Lägenhet i femtiotalshus, med öppna ventiler vid elementen. När temperaturen sjunker drar elementen igång, och då blir det givetvis direkt kallras med drag i kroppshöjd och iskalla golv.

Med någorlunda dragfritt och varma golv hade jag gärna haft runt 20˚C, katterna blir rätt griniga om det är kallare än så. Ett idealt sovrum i min värld är 16-17˚C (med "varma" golv). Vänner har solvärmedriven golvvärme som primär uppvärmning, och har oerhört trevligt inomhusklimat även med lite lägre inomhustemp. :)
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 502
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 368
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 357
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 005

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp