Hur vanligt är det ??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 947
F

Francess

Upptäckte för ett par dagar sedan att jag inte längre såg eller kände fölet i magen! Upptäckte igår kväll (jag vet, rena Sherlock Holmes) att fölet helt enkelt bytt sida...från vänster till höger! Hur vanligt är det att de byter sida i magen??? :confused:

Kände mig faktiskt lite fånig att jag inte genast kollade andra sidan...men just då verkade hon jämntjock när jag kollade i hagen. Lika tjock på båda sidor, fast inte lika tjock som när fölet låg åt vänster sida. Höll den på att byta över kanske? :D

Varför byter de sida? :confused: Hon har gått drygt 8 månader.

det är rätt vanligt har jag för mig,
det är ju som på människor,
babyene byter ju sovställning.

fölet gör det også

Hmm, kanske det. Men den har legat på vänster sida i snart 8 månader! Läste nämligen i nåt inlägg att de antingen ligger till höger eller vänster...men så byter min bäbis sida! Klart man blir lite konfunderad. Det är mitt första föl! :)

Läste nämligen i nåt inlägg att de antingen ligger till höger eller vänster
ag tror kanske att det var mitt inlägg du läste :)
Det var min veterinär som sa det till mig, jag hade ingen aning att det var så (också första fölet :D)

Min fölis ligger fortfarande på vänster sida (som enl. min vet. är det vanligaste) och har så gjort i snart 9 mån!
Jag känner ibland fosterrörelserna även på häger sida, men de syns och känns mest från vänster

Se det som att det kan vara kul med lite omväxling!

Ja, allting verkar ju vara bra i övrigt, så jag slutade oroa mig när jag upptäckte fölis spralla omkring på höger sida istället. :)

Det beror på vilken sida av livmodern som fosterhinnorna (yttre säcken) växer fast från början. Sen då fölet (som ligger i den inre säcken) börjar bli stor så har den ju nästan hela mammas magbredd att röra sig i :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 649
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 099
Senast: __sofia__
·
IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 636
Senast: hastflicka
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 710

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Tillbaka