Hur vanligt är det egentligen med D-vitaminbrist så här års?

johanssk

Trådstartare
Jag har en äldre häst som lätt blir stel i länden när han blir kall och jag har honom därför gärna täckad trots att solen skiner och det ligger runt nollan, men senaste veckorna har det pratats en del i stallet om att det är så viktigt att hästarna får gå utan täcke så här års för att dom ska få tillräckligt med D-vitamin. Egentligen tycker jag ju att det är rätt men jag märker ju på min gamling att han blir mera stel om jag plockar bort täcket. Hade han varit ung (under 20:)) hade täcket åkt av för längesen.

Nu var det så att igår när jag kom ut till stallet så var min häst otäckad ute i hagen och jag vet att kommenterar jag det till stallägaren kommer jag få en föreläsning om det viktiga D-vitaminet. Så, bara för att ha lite kött på benen, hur vanligt är det att täckade hästarna har brist på D-vitamin så här års och hur kan man märka att det är så? Våra hästar är ute 8-19, och han käkar torrt hösilage, halm, havre, betfor och mineraler med D-vitamintillsats. Han är täckad med ofodrat regntäcke eller fleecefodrat och blir inte varm under det. En i övrigt pigg och glad 25-årig ponny med blank och fin päls.

Sv: Hur vanligt är det egentligen med D-vitaminbrist så här års?

Skulle kunna tänka mig att det är som med människor. Vi behöver solljuset för att kunna bilda eget d-vitamin och det samma gäller för hästarna.
D-vitaminet behövs bl a för skelettbildningen, pälsen och upptaget av kalcium och fosfor.

D-vitamin är en fettlöslig vitamin och lagras i kroppen, till skillnad mot de vattenlösliga. Det gör att det är farligare att överdosera.

Min häst har haft rätt matt päls. Hon har nu fått vetegroddsolja ett tag och pälsen har blivit superfin.

Tänk på att det kan ta ett bra tag innan man ser effekterna av vitamintillskottet. Upp till någon månad kan det ta i värsta fall.

Många hästar går ju ute med täcke rätt så stora delar av året. Han får sol på de delar som inte är täckade. Jag menar, det är ju inte stor del av året vi människor går runt i linne och shorts direkt..

Man gjorde en studie på Island i det syftet, eftersom många islandshästar få gå med eksemtäcke hela sommarhalvåret. Vad man konstaterade var att hästar utan täcke hade ett betydligt mörkare fettlager än de hästar som var täckade hela sommaren, och detta bär de med sig in under den mörkare delen av året när solen inte står så högt.

Ja som har just eksemhäst brukar därför titta lite närmare på sådana vitaminer och att de följer med i foderstaten, för att undvika brister.

Ska se om jag kan hitta länken till den studien, men kan inte garantera det men provar.

Det är nog ungefär så mina tankar går... Eftersom D-vitamin kan lagras i fettet borde ju den D-vitamin som bildas på sommaren (när min gamling är otäckad och ute dygnet runt) kunna komma till nytta under vinterhalvåret. Frågan är nog bara om det fortfarande finns lite kvar som kan komma till nytta nu. Leta gärna efter studien, den vore intressant att läsa. Tack för ditt svar!

Om D-vitaminbrist syns på pälsen så borde ju den blanka och fina pälsen vara ett gott tecken med andra ord. Skelettet och kalcium och fosforupptaget är ju lite svårare att bedömma förstås.

Du har ju så rätt, så rätt... Tack för era svar, det är skönt att höra att det finns fler som inte tror att det är någon fara direkt.

det kan du bara glömma att oroa dig för. forskning har visat att den solstrålning som finns här under vinterhalvåret är så liten att den inte har någon inverkan öht på d vitamin produktionen. det är endast mitt på sommaren som den är tillräckligt kraftig för att påverka oss stackars nordbor.

så täck du din häst, det är iskallt i luften och risken att han fryser och får ont lär vara 1 miljon gångar högre än att han får d vitamin brist....

Åh, det lät ju precis som den studie som jag söker! Du råkar inte veta hur man kan få tag på den? Intressant!

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 163
Hästmänniskan En hästägare i mitt stall vill som så många andra ha täcke på sin häst i hagen. Helt ok tycker jag, bara man täckar på rätt sätt...
2
Svar
32
· Visningar
4 119
Senast: Kiwifrukt
·
Foder & Strö Min häst är otroligt lättfödd och ett matvrak. Han är extremt frusen av sig dessutom fastän han är oklippt och täckad. Sommartid har...
2
Svar
29
· Visningar
3 495
Senast: Nominous
·
S
Hästvård Som rubriken lyder, min ponny (som går täckad) har börjat fälla, har fällt etttag nu,som vanligt. Men i helgen en dag när jag tog in för...
Svar
3
· Visningar
915
Senast: arabia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka