Hur vanligt är det att hingsten blir skadad vid betäckning?

Norrlänning

Trådstartare
Ja som rubriken säger, hur vanligt är det att hingstar skadar sej och framför allt så allvarligt att dom får avlivas, då dom betäcker naturligt och för hand?

Vet inte om det är en känslig fråga då tråden låstes på avel:confused:

Vill höra era erfarenheter och berättelser om detta.
Helst så nära "sanningen" som möjligt, inte typ grannens systers kusins fru...:)

Gärna berätta vilken hingst eller ras och användningsområde på ev hingst.

Sv: Hur vanligt är det att hingsten blir skadad vid betäckning?

Detta undrar jag med! Läst om hästar som fått skapet söndersparkat. Och en tjejs häst på mitt förra stall hade sparkat av två hingstar benen. Men dessa två hingstar var unga och hade rymt in till stona som uppenbarligen inte ville det dom ville.

Mitt sto ska fribetäckas i vår, skor ska av men mer går ju inte att göra. Dock ska hon gå i hagen bredvid tills hon visar sig redo, hingsten är gammal och erfaren och betäcker inte flera gånger efter varann och inte på ett sto som inte visar sig villigt så som de flesta unghingstar gör, vad jag uppfattat?

Jag känner till en lippizanerhingst som dog efter en betäckning då stoet sparkade honom så att han fick en inre blödning. Detta var dock ganska länge sedan.
Sedan har man ju hört om många som har blivit skadade, men det är som du skriver "min kompis kompis har en häst som ...."

Däremot har jag varit med om egna hingstar som har blivit rejält sparkade vid betäckning, dock ingen med allvarlig skada som följd än så länge.

Men det är absolut stora krafter igång vid betäckningar, och jag är alltid rädd att det ska hända något. Ett sto som surnar in kan sparka vilt omkring sig. Det är ju inte för inte man uppfann språnglinorna, och också hellre låter värdefulla hingstar betäcka via semin än naturligt. Mycket kan hända!

Svar på båda.

Ja det är väl lite det jag tänker på, språnglinor låter som en "billig" försäkring.
Att man kör med betäckning vid hand och språnglinor och framför allt ett brunstigt sto:)

Erfarna ston kan nog bli sur om hingsten velar på för mycket, samtidigt är väl alla individer oxå.
Och unghingstar kan nog vela på alldeles för mycket.

Tack för era svar:)

Jag har mest bara erfarenhet från islänningar, där kör man väl mest naturlig betäckning. Hingsten blir van att det kommer nya ladies, samt hur man beter sig med dem. Dvs blommor och choklad innan det blir pöka av :p
Jag har inte hört att det skulle vara särskilt vanligt med skador, särskilt om man jämför med hur många betäckningar som genomförs utan skador.

Skulle gissa att de flesta skador uppkommer just när hingsten är för på, och inte väntar på att damen är redo.

Blommor och choklad:D

Ja jag menade att stoet självklart är brunstigt och mottaglig och att hingsten inte hoppar upp "fort nog" utan ska lukta, undersöka länge och väl både fram och bak innan han hoppar på.

Kopierar det jag skrev i tidigare tråd.

Jag har själv endast ägt två betäckande hingstar och utav dessa två har en varit sparkskadad en säsong efter betäckning av mkt speciellt sto.
2 mån. vila och 3 penicillinbehandlingar senare så hade äntligen svullnader m.m släppt. Samma hingst fick en annan säsong en rejäl spark precis framför skapet och ville inte betäcka på 1-1½ vecka så vi missade brunsten på 2 utav stona.
Båda skadorna hände under hans unghingstår då han var lite för 'het på gröten' och jag som hingsthållare under mina första egna säsonger, lätt att säga att man har erfarenhet innan man själv haft en egen och ska bedömma själv om stona är 'mogna eller ej'. ;)

Så 1 av 2 hingstar kan jag i allafall klassa som att det trots allt finns 50% chans att ngt händer. Har man otur så händer det värre saker än ovan.

Kom senare på att jag vet om ytterligare en hingst (för typ många år sen, närmare Dackefejden än nutid :o ) som blev stelopererad i en kota efter en sparkskada utav ett sto. Dock var jag inte så gammal på den tiden så jag minns inte ens vad den hette.. :o

Våran gamla travhingst blev sparkad på munnen av ett av våra ston. Hingsten var vid tillfället drygt 20 och har betäckt många ston (tidigare godkänd för avel). På ålderns höst skulle han få bo hos oss och även då betäcka våra egna ston (de var 3 stycken).
Förra ägaren garanterade att det skulle gå bra att släppa ihop alla 4 plus fölen och hingsten var verkligen en gentleman som var mycket snäll mot fölen och stona och han var inte påträngande på något sätt. Tyvärr visade sig ett av stona inte vara helt bekväm med att gå på fribetäckning (inget av stona hade skor) då hon var lite äldre (ca 15). Hon hade fått flera föl, men endast betäckts vid hand eller genom semin. Troligen tyckte hon att det var så obehagligt att hon helt enkelt gjorde det enda hon kunde för att visa det och hingsten blev rejält sparkad på munnen.
Följden blev att tänderna på gamlingen blev lösa och det blev, trots behandling och uppblött foder, aldrig riktigt bra så vi fick ta bort honom på hösten.
Glädjande nog blev det 3 föl efter honom året därpå. Synd att vi inte var mer erfarna vad gäller att handha en avelshingst, och att förra ägaren (han hade ägt stoet som sparkade med) inte tänkte sig för mer. Jag tror att det hela blev lite olyckligt bara.
När jag tänker tillbaka så är jag ändå glad att hingsten fick en underbar sista sommar med sina tjejer. Trots allt. Hade inte vi tagit honom så hade han avlivats tidigare pga att tiderna var så fruktansvärt dåliga. (Tidigt 1990-tal)

Tackar så mycket för era svar:bow:

Väldigt intressant att läsa:)

Jag är glad att jag pratade med hingstägaren om detta, jag är så nervös att min tjej ska sparka deras hingst. :/ Han går med ston och föl, ska åka och hälsa på honom också för att se med egna ögon :) Och hon var inte så orolig, utan sa att vi lägger mitt sto i hagen bredvid, och när hon trånar efter honom släpper vi ihop dem.

Även hört att ston oftare blir sura vid handbetäckning då man gör det tre gånger och oftast surar stoet ihop på slutet, är detta sant? Man har ju i och för sig mer koll på hästarna då.

Har ni något tips på hur jag bäst kan förbereda mitt sto för att slippa infektioner på henne, och skador på hingst? Hon ska givetvis vet undersökas innan och då ska veterinär få förklara vääldigt ingående för mig vad jag ska tänka på. Aldrig betäckt sto förut så jag är grymt nervös.

Jag låter dom erfarna svara på dina funderingar men jag undrar hur du menar när ston betäcks vid hand?
Tre ggr efter varann direkt eller? För isf förstå jag om stoet kan bli surt;)

För jag menar i hagen så blir det oftast fler betäckningar än "bara" tre.

Men man brukar väl annars betäcka för hand med någon/några dagars mellanrum.

Jag låter dom erfarna svara på dina funderingar men jag undrar hur du menar när ston betäcks vid hand?
Tre ggr efter varann direkt eller? För isf förstå jag om stoet kan bli surt;)

För jag menar i hagen så blir det oftast fler betäckningar än "bara" tre.

Men man brukar väl annars betäcka för hand med någon/några dagars mellanrum.

Du jag är heelt grön i detta ämne, jag säger sådant jag hört. :) en på mitt stall som sa detta bara.

Hon som äger hingsten sa att han oftast "gör sitt" och sen låter han stoet vara.

Jag känner en hingst som betäckte fritt och han fick några ordentliga kängor av den tilltänkta damen, hon planterade hovarna i bringan på honom så att han hade ett jätteödem. Inte någon permanent skada, men ändå en skada.

Jag känner en hingst som betäckte fritt och han fick några ordentliga kängor av den tilltänkta damen, hon planterade hovarna i bringan på honom så att han hade ett jätteödem. Inte någon permanent skada, men ändå en skada.

Jag ber ju till gudarna att min dam är snäll. Kanske man ska komma överens med hingstägaren angående detta innan, vem som står för skador osv? Dock ska det inte bli några skador *knock on wood

På nära håll träffat en avelshingst som fått knäet söndersparkat av surmärr. Tragiskt.

Ja, kolla med hingstägaren vad som gäller vid eventuell skada. Dels kan hingsten bli skadad och dels stoet. Kolla med försäkringsbolaget med så din häst är rätt försäkrad.
Vårt sto, som sparkade vår hingst, var en snäll gammal märr som aldrig gjorde väsen av sig så i de lugnaste vatten...

Nu ska jag inte skrämma upp dig! Trots allt går det oftast bra. Det föds ju föl hela tiden och har gjort sedan "urminnes tider". Däremot kan det vara bra att ha skadefrågan klar OM olyckan skulle vara framme.

Vid fribetäckning (=hage) så sköter hingsten och stoet det hela själva och betäckning sker när de känner för det.
Vid hand så sker betäckning max 1 gång/dag eller varannan dag tills stoet "slår ifrån" och inte längre är mottaglig.
En erfaren hingst vet när han är välkommen och inte. :)

Ja, kolla med hingstägaren vad som gäller vid eventuell skada. Dels kan hingsten bli skadad och dels stoet. Kolla med försäkringsbolaget med så din häst är rätt försäkrad.
Vårt sto, som sparkade vår hingst, var en snäll gammal märr som aldrig gjorde väsen av sig så i de lugnaste vatten...

Nu ska jag inte skrämma upp dig! Trots allt går det oftast bra. Det föds ju föl hela tiden och har gjort sedan "urminnes tider". Däremot kan det vara bra att ha skadefrågan klar OM olyckan skulle vara framme.

Vid fribetäckning (=hage) så sköter hingsten och stoet det hela själva och betäckning sker när de känner för det.
Vid hand så sker betäckning max 1 gång/dag eller varannan dag tills stoet "slår ifrån" och inte längre är mottaglig.
En erfaren hingst vet när han är välkommen och inte. :)

Tack för bra svar! :) Ska kolla upp det så det inte blir tråkig stämning (tråkigare) ifall det händer något.

Stoet mitt ska vara barfota på alla fyra, och jag ska fläta upp svansen på henne helt. Jag kan inte göra så mycket mer va?

Förhoppningsvis ska han vara en mogen herre på 20år :)

Jag kan förstå om ston som handbetäcks får dåliga erfarenheter och sedan slår ifrån rejält även mot en gentleman, så himla tråkigt :(
Även för en hingsthållare som får "hem" såna ston som ska fribetäckas.

Undrar om "vana" hingsthållare med fribetäckning frågar hur stona är vana att betäckas?

Vi lämnade vårt sto på fribetäckning (till den ena av amkms hingstar om jag inte minns fel, men hos förra ägaren) hingsten var då två år och alldeles för tafflig för att locka fram någon glöd hos damen.
Hingstållaren sa då att de skulle testa att handbetäcka, att det inbland gick bättre, men damen började sparka så snart grabben kom inom synhåll, så han drog in familjejuvelerna och konstaterade att där blev det inget åka av :p

Jag är tacksam för att både hingst och hingsthållare uppmärksammade stoets ovilja, hade man försökt ändå hade han garanterat blivit skadad, och hon hade nog inte velat släppa till ever again.

Vi hade sedan en ganska nykastrerad unghäst hemma som sprang med blommor och choklad till samma dam, och han dög visst, för han fick pöka :angel:

Jag har mycket lite erfarenhet av detta, men svarar ändå...

Min hingst betäcker naturligt, antingen vid hand eller på fribetäckning. Vid fribetäckning betäcker vi alltid först vid hand (mot betäckningsbom så att stoet har ett stöd att luta sig mot, inga linor) och därefter släpps de tillsammans i en hage om stoet ska gå på fribetäckning.

Jag släpper dock inte in hingst på fribetäckning med ett sto som visar tendenser till att slå, och låter honom inte heller kliva upp vid bommen hon det är så. Jag riskerar inte min hingst genom att chansa att det ska gå bra ändå, om stoägaren absolut vill att de ska gå på fribetäckning i hage och jag inte anser att det är lämpligt så får de hitta en annan hingst helt enkelt. Jaghar ett eget sto som jag inte släpper på fribetäckning med honom, utan hon betäcks enbart vid bommen. (Hon behöver något att hålla balansen emot, annars börjar hon snurra runt)

Nu har min grabb bara haft fem ston, så jag har inte mycket erfarenhet av det, och han är fortfarande ganska grön vid betäckning. Dock är han lyhörd och väluppfostrad - han kliver inte upp förrän han får tillåtelse av mig, och jag kan ta ner honom om han kommer fel, om stoet verkar bli stressad, rädd osv. Han sköter sig väldigt bra på fribetäckning också, ston som inte är brunstiga struntar han mer eller mindre i, och lyssnar mycket på stonas signaler om det är ok eller inte. Inga skador hittills i alla fall, tack och lov.

Vad gäller stoägaren så frågar jag alltid vid bokning om stoet är betäckt tidigare och hur många föl hon har haft. Dels för att få veta om hon är naturligt betäckt någon gång, och dels för jag gärna vill veta på förhand om stoet är svårt att få dräktigt. Det händer att jag nekar ston till min hingst om det inte "känns bra". I kontraktet har jag tydligt specificerat vad som gäller om det händer något, om sto eller hingst blir skadad och vem som står för vad etc. Det tycker jag är oerhört viktigt!!

Liknande trådar

C
Avel Kära vänner och bekanta, obekanta och hästkollegor. Startade en diskussion inne på forumet för Irish cob, som är den ras vi föder upp...
2
Svar
30
· Visningar
3 187
Senast: Caspadia
·
Avel Finns det någon här som har några erfarenheter av att introducera naturlig betäckning för en hingst som endast är van vid AI tidigare...
Svar
2
· Visningar
1 243
Senast: wrangler
·
I
Avel Har försökt att söka men får inga bra träffar alls, så därför blev det en ny tråd. Vill veta så mycket som möjligt om fryst semin...
Svar
7
· Visningar
1 002
Senast: Iglatjarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka