Hur vanligt är de att hästar har nedslitna tänder i överkäken av bett?

Sv: Hur vanligt är de att hästar har nedslitna tänder i överkäken av bett?

Vanligt vet jag inte, men... Min första häst var halvgammal när jag köpte henne, hon hade haft bettet för högt i munnen under åren på ridskolan så det skavt mot de främre kindtänderna. Det ledde till att hon så småningom tappade tre av de främre kindtänderna (2 i underkäken en i överkäken), jag hade bettet lågt på henne för att inte förvärra det hela och red oftast på syntetbett som inte kan slå i på samma sätt. Tänderna ska man vara rädd om och tänka sig för både en och två gånger när man väljer bett.

Sv: Hur vanligt är de att hästar har nedslitna tänder i överkäken av bett?

Min förra häst hade fraktur på båda kindtänderna i överkäken, så vi fick dra ut dem då det gjorde ont när bettet slog i mot dessa. Det är vanligt med frakturer som uppkommer pga bett som slår i, hårda ryck etc, men oftast så är det ingenting ryttaren har någon aning om att hästen dras med. Den hästen red jag alltid i hackamore efter tandläkarens rek om bettlöst och det fungerade mycket bättre men man kan ju inte styra på samma sätt som med ett bett, det gäller att hästen är lyhörd för vikt och skänkel istället..

Liknande trådar

Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
492
Senast: Jeps
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 065
Senast: Freazer
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
371
Senast: Malva1978
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V