OK, nettan!
Visst, fång är en kombination av faktorer det håller jag fullständigt med men GRÄS är en av faktorerna som kan trigga ett anfall.
Så det rätta svaret är att gräs (eller ämnen i gräset) kan orsaka fång under vissa omständigheter.
Att kontrollera gräs-faktorn är absolut inte fel, det är däremot en god förebyggande åtgärd (en av flera).
Att analysera gräs skulle bli en heltidssysselsättning och en mycket kostsam sådant.
Att ta en promenad i hagen, titta vilka typer av gräs växer och läsa på lite är betydligt lättare. Ett alternativ är att just odla de växter som har en mer stabil halt av oligos.(fruktaner). Innan jag går ut med några tips om vilka grässorter som är lämpliga behöver jag avsluta mina odlingsförsök här hemma…
FÖ har jag rätt bra koll på vad jag stoppar i hästen, principen är att fodrets energiinnehåll ska komma från fibrer och inte stärkelse, att proteinerna ska bestå av en bred äminosyraspektra, enkelt eller hur?
Det går att experimentera en hel del med både det ena och den andra, som fånghästägare är jag tacksam att några VÅGAR göra detta. Det viktigaste är att vara försiktigt och stegra doserna långsamt.
Tott: det är svårt att ge allmänna tips, det bästa är som sagt att skynda långsamt och kolla hästen regelbundet.
Titta om du hittar mycket ängsvingel, det kan vara en riktigt bov i fångsammanhang…
Jag ansluter mig till
Horsespirit: Vassågod!