Hur vänjer ni era fånghästar vid gräs ?

Varför sådan ton????

Originalinlägget var en FRÅGA och jag ville såklart inte att någon (varken jag eller någon annan) skulle bli idiotförklarad.
Om man frågar blir man klokare !

Fridens liljor ;)

OK, nettan!
Visst, fång är en kombination av faktorer det håller jag fullständigt med men GRÄS är en av faktorerna som kan trigga ett anfall.
Så det rätta svaret är att gräs (eller ämnen i gräset) kan orsaka fång under vissa omständigheter.
Att kontrollera gräs-faktorn är absolut inte fel, det är däremot en god förebyggande åtgärd (en av flera).
Att analysera gräs skulle bli en heltidssysselsättning och en mycket kostsam sådant.
Att ta en promenad i hagen, titta vilka typer av gräs växer och läsa på lite är betydligt lättare. Ett alternativ är att just odla de växter som har en mer stabil halt av oligos.(fruktaner). Innan jag går ut med några tips om vilka grässorter som är lämpliga behöver jag avsluta mina odlingsförsök här hemma…
FÖ har jag rätt bra koll på vad jag stoppar i hästen, principen är att fodrets energiinnehåll ska komma från fibrer och inte stärkelse, att proteinerna ska bestå av en bred äminosyraspektra, enkelt eller hur?
Det går att experimentera en hel del med både det ena och den andra, som fånghästägare är jag tacksam att några VÅGAR göra detta. Det viktigaste är att vara försiktigt och stegra doserna långsamt.

Tott: det är svårt att ge allmänna tips, det bästa är som sagt att skynda långsamt och kolla hästen regelbundet.
Titta om du hittar mycket ängsvingel, det kan vara en riktigt bov i fångsammanhang…
Jag ansluter mig till :confused:

Horsespirit: Vassågod! :D

varför sådan ton??
Internt bråk :smirk:
Sorry att jag råkade haspla ur mig i din tråd..Men jag var förbannad och upprörd.Och det är inte första gången jag är det när det gäller Nettan77 :mad:

Och jag tycker inte att Nettan har rätt att kalla andra för okuniga när hon är det själv :smirk:

Kollade på internet om Ängssvingel...
Hur kan man skilja den arten från andra grsäarter den här tiden av växtsäsongen ? Betet där min häst nu går (20 min / dag) består till stor del av små tuvor, men det är (tror jag) väldigt svårt att veta vad det är nu när gräsen inte blommar. Betet är inte sått utan är naturgräs på en tallbacke + frodigare gräs nedanför backen (som jag redan skrev).
Ängssvingel är ju ofta odlat men finns (vad jag förstod) även allmänt i vilt tillstånd.

Förlåt, jag var otydlig, viss finns det ängsvingel i vilt tillstånd men inte i den omfattningen som man har på odlat vall.

Ängsvingel ingår oftast i vallutsäde och då i stora andelar, det är det man ska vara lite försiktig med.
Allmänt kan man säga att de grässorterna som klara vintern bra är de växter som har en god förmåga att lagra energi i form av fruktaner. Ängsvingel har den egenskapen att den kan snabbt öka energilagring i form av oligosackarider vid temperatur minskning, alltså samma hage; samma häst; samma gräs men mycket högre andel fruktaner. Det kan orsaka en obalans i tarmfloran när den bakterien vars uppgift att ta hand om just fruktaner och stärkelser förökar sig explosion artat i grovtarmen!

Naturgräs finns inte med i min Flora ;), jag kan inte säga något om det, tyvärr.
Vad som växer är beroende på så många faktorer, pH i marken, typ av mark, ljusförhållande mm.
I fång finns det inga enkla svar, det vet du säkert vid det här läget. Jag önskar att jag kunde skriva att 20 min garanterar att din pålle kommer att hålla sig frisk men det beror på så mycket annat. Var försiktigt och ta det säkra före det osäkra!

svar till:

MÅNGA är rent okunniga på foder.

--------------------------------------------------------------------------------

Japp även du

nettan svarar:

jag e inget proffs det medger jag. men jag analyserar inte mitt hö pga att det e taget från fyra olika åkrar och det blandas ju när det kommer in på logen ,så det blir lite svårt att veta vad som e vad om du fattar. om jag skickar in ett prov och sedan får jag svaret på det,och gör en foderstat efter den tussen hö jag skickade in och har analyserat.Nästa dag ger jag min häst hö,men jag vet ju inte om det är höet som jag analyserade eller¨från en annan vall, och då blir det ju fel.likadant med kraftfoderstaten,den skall ju isåfall ändras var tredje dag, och snabba foderbyten är ju inte bra.!! :confused:

svar till:

Varför sådan ton????

nettan svarar::

japp,hon är lite överlägsen!! :confused:

När du ska sända in en analys ska du ta från tussar från olika delar av det parti hö du har..Plocka lite här och där så att säga.. :)
Då får du det utslagna värdet på hela ditt hö..
föresten skrev du inte i en annan tråd att bonden skulle göra analys :confused:

svar till:

varför sådan ton??
Internt bråk
Sorry att jag råkade haspla ur mig i din tråd..Men jag var förbannad och upprörd.Och det är inte första gången jag är det när det gäller Nettan77

Och jag tycker inte att Nettan har rätt att kalla andra för okuniga när hon är det själv

nettan svarar::

internt bråk???? :confused: :confused: :confused:
då e det du som är arg inte jag........ :) :angel:

japp,hon är lite överlägsen!!
Men snälla Nettan..Hur mång gånger har du inte kallt mig dum i huvudet och för en idiot :smirk: Och överlängsen är jag inte inte på något vis..Det finns bra många hästmänniskor som kan otroligt mycket mer häst än mig.På det viset man behandlar andra för man räkna med att man blir behandlad själv..du har ett flertal ggr klivit över folks inlägg med en översittar ton :smirk:

Kan såga så här..mitt betende mot dig är kanske inte bra.Men det ger inte heller dig rätten att kliva över folk som om dom inte kunde något...Och du har idiot förklarat rätt många på det här forumet..folk som jag skulle hysa respekt för pga deras hästkunnade.

svar till:

föresten skrev du inte i en annan tråd att bonden skulle göra analys

nettan svar:

han tycker det e onödigt,jag förstår inte det,han ger sina hästar fång och kossorna är magra.jag har ställt ett ultimatum: jag betatalr 600kr och hö ingår till min shettis,och då vill jag ha det analyserat och han skall betala,vi får väl se vad som händr.hans hästar: en ardenner hon haltar som fan,men tar han ut vetrinären?? nej. men jag lägger mig inte i.jag har bara min häst där och jag ser till att han får det han skall ha varken mer eller mindre.men just som det är nu så skall min shettis snart endast klara sig på gräs så nu kvittar det,men till vintern.... :) :angel:

Jag blir upprörd över mycket av det du skriver.. :(
Och det är ju uppenbarligen inte bara jag som blir det..snälla tänk på hur du formulerar dig..så kanske du inte möts av sådan grejer som det här.. :smirk:
Och du vet det är aldrig ens fel att två träter..Så jag tar på mig ena halvan..utan problem..frågan är ju om du tar på dig din..?
Igetligen ska vi inte disskutera detta här utan anväda oss av PM...Svara mig hjärna där i stället för i denna tråd. :)

Nu hörde jag nån som tog in sin fånghäst på natten för att frosten inte skulle vara bra för den??? :confused: :confused: Ska släppa mina på en andraårs klöver och timotejvall. Tänker ta till en pyttebit i taget. Den ligger precis intill hagen de gått i dagtid i vinter och vår, så det blir lätt att bara flytta trådarna pö om pö. Hoppas att det ska gå bra.

Frosten är inte heller bra, så på sensommar får man akta sig för det(också)! Frostnupet gräs kan vara en av faktorerna som utlöser fång.

Vi fånghästägare gör inget annat än att flytta runt på dom stackars djuren! :D

Lycka till, hör gärna av dig om hur det har gått efter sommaren!

Jag kommer att ta in min häst till natten hela sommaren. Förmodligen blir det så att han kommer att gå ensam för de andra hästarna går på vall.
Jag hoppas innerligt att han skall kunna gå på grus/naturgräs på dagarna. Hoppas att jag kan ha öppet mellan hagarna hela tiden så att han själv kan strosa mellan gruset och gräset. Kommer i vilket fall som helst att ge hö också för gräset som finns (om jag inte släpper honom på hela gräshagen, vilket jag kanske inte vågar) blir man inte mätt på.

FY, vad nervöst !

Han går nu, som sagt, 20 minuter per dag på gräs, men så småningom kommer jag att öka på tiden. Efter midsommar nångång hoppas jag på hela dagen i "kombi-hagen".

Gräset är som starkast före midsommar och är därför farligare då än mitt på sommaren. Till hösten kan det bli farligt igen p.g.a frosten men också om det är hårt betat och "stressat".

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 070
Senast: Rosett
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Kristall10
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka