Hur vänjer ni era fånghästar vid gräs ?

tott

Trådstartare
...ni som vågar...

Hur mycket (länge)/dag och hurudant gräs får era fånghästar äta ? Hur fortsätter ni med invänjningen ?

Vart har alla fånghäst-ägare tagit vägen ??
Tycker det i vanliga fall vimlar av dem här :)

Aldrig blött gräs och mätt i magen på hö först. Hägnade en smal remsa tidigt på våren så han åt gräs så fort det tittade upp men aldrig mycket, sen utökade jag remsan några kvm då o dåOmrådet jag utökade på betades av andra hästar.

Vi flyttar ut hagen en lite bit i taget, bara väldigt lite åt gången i börjar av sommaren eftersom det är kraftigare också då. Ju senare det är på sommaren har hon fått lite mer att beta. Förra året hade vi henne t.o.m. i en ganska stor beteshage, men uppe i skogen med riktigt gammalt bete så det var nog inte mycket näring i det. Hon fick fång sommaren -01 men vi har inte märkt något alls sedan dess, tack och lov.

Vi offrade vår gräsmatta någon vecka varje vår

Där fick hon gå i en liten hage som vi utökade allt eftersom. När det sedan var dags för bete hade hon betat ett tag. OCh så började vi med liten hage där också.

Nu hade hon en lindrigare släng av fång. Hur det fungerar på de med värre fång vet jag inte.
Hon fick aldrig några återfall och levde åtminstone 10 år efter anfallet, och betade varje år.
Dock tordes vi aldrig så om betet.Hon födde sig bra ändå, då hon var nordis.

Har en med kronisk fång och jag vågar inte släppa ut honom på gräs. Han har en del gräs i sin hage men där vänjer han sig själv när gräset kommer på våren. Det fungerar bra.

Jag brukar låta hästarna beta en stund varje dag i förebyggande syfte. Nu när det är vår och hästarna har en stor hage och det börjar tina upp och grönskan börjar komma upp så brukar hästarna vänja sig i maklig takt. Sen att dom dessutom får äta välbalanserad foderstat och är vana vid att få mat så brukar inte övergången bli så hård. Det är alltid en fördel att ha ett magert bete för fångkänsliga hästar.

Vår fånghäst går aldrig på bete dygnet runt, men på i slutet av sommaren brukar han kunna gå i en ganska mager hage halva dygnet. Nu så betar han ca 40 minuter om dagen. Det utökas efter hand, men så här på våren brukar ju gräset vara ganska kraftigt, i synnerhet så här efter en lite regnigare period när det kommer igång att växa.

Det var nog ca sex år sedan han hade sitt fånganfall, men efter det har det gått bra. Vi är också noga med att alltid känna på ben och hovar, har han fått lite för mycket att äta brukar man kunna känna det på att han är aningen varm i hovarna och kanske lite svälld i benen.

Dessutom äter han "fångörter" och de verkar faktiskt hjälpa, märkigt nog...

Eftersom det verkar vara den slanka modellen :cool: som gäller för många fångisar hoppas jag att de har tillgång till hö under sommaren, så att de får i sig det de behöver.
Tänk att ett dåligt underhållet betet inte alltid är det bästa alternativet för en fånghäst och att deras motståndskraft kan vara nedsatt (pga undernäring) om de åker på ett återfall trots grushagen.
Mycket motion och tidsbegränsning av betet (genom munkorg eller hagbyte) är vad jag väljer som favorit lösning.
Lycka till ni alla och håller tummarna för en frisk säsong! :D

Så man kan vänja fånghästar vid gräs (i mindre mängder)? Jag trodda faktiskt att det var dömda till att vistas i gruspaddock och äta hö.
Fast det beror kanske på hur långt fången har avancerat?
Om tex hästen har haft/har hovbensrotation eller inte?
Ge mig gärna mer info, då vi kommer att ta emot en ponny som haft fång på tillridnig i sommar.

vår ponny hade hovbensrotation men kunde beta endå, inga stora mängder men tycker hon kunde beta bra faktiskt....

Ett bra tips är att dela av hagen hästen går i med en extra tråd och sedan flytta tråden så hagen blir större när de behöver mer bete.

Tja!
Jag har skrivit några gånger om hur och varför i frågan.
Förenklat är det så här:
Gräs innehåller olika typer av socker, den som man misstänker orsaka fång är en oligosackarid (smakar väldigt sött och består av långa kedjor).
Mängden av oligosackarider varierar beroende på temperatur i luften, ljustillgång och vattenmängd i marken.
När tempen dyker under tio grader utvecklar växterna mer oligosackarider. Dessa förbrukas under kvällen då ljustillgången är mindre.
Oligosackariderna lagras i stammen och det är därför inte lämpligt att låta fånghästar gå på hård nerbetad vall. Det bästa är att klippa gräset före midsommar och låta den växa upp igen (blir mer blad i förhållande till stammen). Stressad gräs (saknar näring eller vatten) kommer också att producera mer oligosackarider än välmående gräs.
Vissa grässorter producerar nästan inga oligosackarider, de producerar stärkelse istället (baljväxter t.ex.). I princip kan man säga att de växter som inte tål vintern i Sverige är bra vall till fånghästar (vilken tröst eller hur??).
Munkorg från förmiddagen fram till sena kvällen och fritt bete fram till morgonen är ett sätt att minska intaget av oligosackariderna. Ett annat är att variera hagarna (grus/bete) eller ta in hästen på box… Hästen måste få god tid på sig att vänja systemet till den nya foderstatet.
Eftersom det ”onda” gräset är sötare söker de flesta hästar upp det som blodhundar! Det gäller att känna sin sjukling och förebygga!

Jaha, det var den enkla versionen av det hela… :cool:

Är det någon skillnad på naturgräs / vallgräs gällande o-socker ?
Min fånghäst går nu 20 min/ dag på ett litet skogsbete (tallbacke med "bättre" gräs nedanför kullen). Hoppas innerligt att han skall kunna gå där + på grus hela sommaren. Man kan öppna mellan gräset och gruset så jag har tänkt ha det öppet efter midsommar någon gång. Kommer att ta in hästen till natten och förstora den lilla skogshagen vartefter den gnagas ner. Hagen är betad förut och är egentligen ganska stor men jag hoppas min häst ska klara av att gå på den magraste delen iaf. Det finns lite våtare områden också och där är ju gräset frodigare.

Nervöst dethär - första sommaren efter fången. :confused:

fång beror inte bara på gräs,som många tror.
störd funktion i grovtarmen,kan vara en orsaksfaktor vid fång.Fång har troligen flera(ofta samverkande) orsaker.
fång är en beteckning på ett tillstånd och inte som specifik sjukdom. :)

Jag vet, jag vet, men obalansen uppstår ofta av stärkelse som finns i gräs.
Jag ger extra "snälla magbakterier" (vad de nu heter) och dessutom äppelcidervinäger nu.

det e just DET!! jag menar,lite,vinäger där,lite kalk där,lite ditt och lite datt,och så tar vi en slurk ...... för säkerhets skull!! (inget mot dig nu)
MÅNGA är rent okunniga på foder.jag själv ger mycket hö och ett färdigfoder som är anpassat efter hästen jag har,behov,motion,hull,ålder mm. det e inte så lätt att välja färdigfoder heller vill jag lova.men hellre ett balanseat färdigfoder än att drittla med en massa.....
hej från mig!! :idea: :angel:

tillägg till mitt inlägg:

analyserar ni gräset oxå eller,för det innehåller ju massor av närih´ngsämnen,men vilka,om man då ger kraftfoder,betfor,kalk,äppelcidervinäger mm är det VÄLDIGT lätt att balansen blir störd, SÅ VARFÖR UTMANA :angel:ÖDET????? :idea:

Ehh :confused: :confused:
Jag har analyserat HÖ, men så klart inte gräs. Foderstaten är uträknad enligt analysen.
Magtarmbakterierna ger jag just för att balansen i magen skall hållas bra trots gräset. Äppelcidervinägern är medräknad i foderstaten !!

Mitt russ som hade fång för 3 år sedan får hö tre gånger om dagen. Han går ute dygnet runt på sommaren i sin vinterhage, en "jordhage". Jag släpper honom i ca 15 min om dagen i beteshagen nu på våren och sedan efter midsommar går han ca 30 min om dagen på bete. Detta bara för att han ska få vara med den andra hästen en liten stund på dagen och känna att även han får lite gräs. På nätterna får han sällskap av den andra hästen så att de kan klia varandra och vara allmänt sociala mot varandra. Det gör även att den andra hästen inte ökar jättemycket runt magen. Detta har fungerat jättebra i 3 år nu och i samråd med veterinär ska jag inte öka hans betestid.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 070
Senast: Rosett
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Kristall10
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka