Hur vänjer man valpen vid bur?

HeddaVovven

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder, hur får man valpen att trivas i buren?

Jag är för tillfället hundvakt åt en knappt fem månader gammal cavaliertik. Allt fungerar bra och min andra hund tycker det är helfestligt. Valpen kommer nog vara hos mig någon/några månader till av olika anledningar.

Jag tycker det vore bra att hon lär sig att gå och lägga sig i buren när hon blir trött pga att det finns barn och är ganska mycket liv och rörelse där hon normalt bor.

Jag har buren ståendes här hemma men hon vill absolut inte ligga i den. Hon är också rädd för att gå över "trösklen" som tyvärr är lite hög. Idag fick hon vara i buren någon minut och då satt hon och skakade hela tiden. Jag provade att ge henne lite godis vilket hon åt upp.

Är det bara att stänga in henne i buren en liten stund om dagen för att sakta vänja henne vid den eller har ni några andra knep?

Sv: Hur vänjer man valpen vid bur?

Jag tror också att det våre bra om tex buren skulle stå i ditt sovrum så kan du stänga in henne där under natten och släppa ut henne sen när du vaknar, också ett bra sätt att få henne rumsren om hon inte redan är det..för då lyfter du ut henne direkt när du öppnar buren:) PS. Om du vill att buren ska stå i kök eller vardagsrum så kan du börja med att vänja henne att ligga i ditt rum och sedan flytta den närmare och närmare kök/vardagsrum..till slut kommer buren vara det allra tryggaste stället för henne:)DS. Lycka till!

Jag hade provat att ge mat i buren, med öppen dörr så hon inte kände sig trängd.
Efter ett tag när hon vet att all mat ätes i buren så kan du stänga dörren medan hon äter.
Tror också det är bra att buren står vid din säng på natten, så hon känner full tryghet i den.

Jag ska genast börja ge maten i buren och ställa in den i mitt sovrum så hon får sova i den på natten. Hon är i stort sett rumsren så det är inte därför jag vill ha henne i buren, men jag tror det vore bra för henne att ha ett ryggt ställe där man inte blir störd på.

Tack båda två för tips och råd!

Men då skulle du inte behöva ha dörren stängd, utan den kan stå öppen så hon kan gå ut och in som hon vill.
Glöm inte att lära barnen att om hon är i buren så får hon inte röras!

För att hon ska lära sig att buren är hennes egen vrå, så hade jag gett henne all mat i den, även när hon vant sig alltså.
Att få äta i lugn och ro i ett eget bo är ju alltid skönt eller hur?

Buren står öppen hela dagarna men hon har (hittills) inte varit intresserad av att vara i den.

Nu ikväll gav jag kvällsmaten därinne med öppen dörr och den åt hon upp och sedan hoppade hon förstiktigt ut ur buren igen.

Jag kommer att fortsätta att ge all mat i buren och hon kommer att få sova i den på natten fortsättningsvis.

Kan ju också passa på att använda den när hon blir lämnad själv (vilket inte är så ofta). I lördags var de båda själva ett par timmar och då passade hon på att slakta dörrmattan! Nåväl, det kunde varit värre ...

Jag gjorde så att när min valp var trött och på väg att somna så la jag henne i buren och höll henne kvar där inne genom att klappa henne och såg till att hon låg ner, brukade bara ta några minuter så sov hon. Nu går hon automatiskt dit när hon är trött och vill sova eller vara ifred. Jag har bara låtit henne ha tuggben i buren för dom kliande tänderna, mat och leksaker har jag hållit därifrån då jag vill att hon ska använda buren för avkoppling. Lycka till!

Hahahaha nu kom jag ju på vem du var HeddaVovven:rofl::rofl::rofl: Läste först nu om den slaktade dörrmattan...

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 019
Senast: MML
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 586
Senast: Roheryn
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 411
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 852
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka