Hur väljer man föräkring??

E

eternalsunshine

Hejsan hoppsan!
Jag har funderat på detta med hästförsäkring nu när jag länge har gått i hästköpartankar!:)
Om man tänker sig ett friskt vbl ca 8-13 år gammal som skall användas till hobbyridning mest i skogen och hemma.
Vad ska man man tänka på när man väljer försäkring?
Jag har hört talas om att Agria gärna slingrar sig i många fall. Finns det någon sanning i det? Och folksam har man ju ungdomsrabatt på (Fast det gäller bara ca ett år till så det är ju iofs inte väsentligt)

Men vad har ni för tankar om detta?
Vilka olika föräkringsbolag finns det?
Vilka olika föräkringar (vet försäkring etc..) ska man ha?
Argument för vilket man ska välja?

Okunnig och tacksam för hjälp. :bow:

Sv: Hur väljer man föräkring??

Mina krav/tankar:
1. Försäkring som täcker allt, dvs A1
2. Fast självrisk och ingen rörlig procent på resten, hellre högre självrisk
3. Lätt att få ersättning vid skador
4. Inte för höga kostnader.

Jag har Sveland och tycker de matchat in det mesta av detta enligt mina önskemål, travare är rätt billigt att försäkra där.
Ett exempel på en av mina hästar:

Vbl valack 16 år, försäkrad 30 000,- LIV , 100 000,- veterinärvård, fast självrisk på 1900,- gällande allt utom tandvård. Kostnad/månad 347;-

Av hårdköpt erfarenhet väljer jag alltid att överta befintlig försäkring hästen har. Då blir betydligt mindre risk för tjafs om att skador fanns innan försäkringen togs över till det aktuella bolaget. Det är ju inte jätteroligt att behöva lösa ut hästen med 50 000 kr när man ska hämta på djursjukhuset och försäkringsbolaget vägrar direktreglera...

Håller med! Vi tar också över befintliga försäkringar, kan vara bättre i längden! :D

Jag rekommenderar också att ta över befintlig försäkring, annars kan det bli diskussion om hästen råkar ut för någon skada som den kan ha haft tidigare.
Däremot kan man ju fundera på att ändra beloppen vad gäller veterinärvård och livförsäkring, framförallt livförsäkringsdelen är den stora delen i vad man betalar. Om man vill öka livförsäkringsdelen kan de vilja ha hästen veterinärbesiktigad, men är det mindre höjningar behöver det nog inte krävas mer än ett telefonsamtal, kan nog bero på bolag och person.

Håller med, ta över den!

Jag tror de flesta försäkringsbolag har reservationer vad gäller hältor när det handlar om travare. Kolla!
Mina två kallblodstravarston är försäkrade i Agria, och båda har gjort godkända böj- och longerprov vilket innebär att de inte har några reservationer.

Immer

har också ett varmblod som jag ska försäkra. Så följer den här tråden i hopp om att någon mer har bra saker och säga. :)

Jag har mina hästar försäkrade i Folksam. A1 liv & A1 vet. Är mycket nöjd! Övertog inte förra ägarens försäkring, då jag ville ha en annan, bättre. Har "dubbelförsäkring" på vet.kostnader. Kostnaden kan uppgå till 999990:- och då står jag (som ägare) för självrisken på 2500:- + 10% Dessa (A1 liv + A1 dubbelvet.) kostar 370:-/mån

Ett tips: låt försäkrningen "kosta". Snåla inte på den, för om olyckan är framme gäller det att man har en bra försäkrning. Mvh//jojja

Senast ändrad av en moderator:

Ett tips: låt försäkrningen "kosta". Snåla inte på den, för om olyckan är framme gäller det att man har en bra försäkrning. Mvh//jojja

Nja, det gäller ju att man har klart för sig vad försäkringen täcker, och när den gäller också.

Vi har en häst utan veternärvårdsförsäkring, istället har vi valt ett väl tilltaget sparkonto för veterinärvård. Vi vet att vi inte vill låga någon av hästarna genomgå en buköppning, ryggoperation, frakturläkning etc, d v s de dyrare ingreppen.

*kl* Att tänka på då är ju att man så klart inte heller får ut någonting (livförsäkringen.) om hästen bryter benet och avlivas.

Så även om man inte tänker sig behandla hästen för dessa dyra ingrepp så kan det vara bra att ha en ordentlig försäkring med ett hyffsat livbelopp istället. (om man inte tycker att man kan köpa en ny häst för några enstaka tusen.)
Då kan man ha en mindre summa i vet vård istället.

Här hemma tänker vi tvärtom. Vi har hästarna försäkrade med full veterinärvård men inte särskilt hög livförsäkring eftersom det ofta är det som är dyrt. Istället sparar vi de pengarna på ett sparkonto som vi annars skulle gett till bolaget och nu har vi både pengarna och hästarna. Skulle ngn utav dem bli så sjuk att de inte går att rädda så har vi ändå ett konto att ta av vid nytt hästköp om det skulle krisa.

Så är mina tankar iaf. Hoppas att det inte blev för rörigt.

Mvh Jate Volim

DET beror ju helt på vad hästen är värd, vad man själv är beredd att lägga på en ny häst och vad man har för typ av häst.

Det finns ju gränser för hur mycket du kan livförsäkra hästen för, är den inte värd mer än 30000 kr är det ju liten chans att du får ut 70 000 kr om du har överförsäkrat den (ett exempel)

JAg håller på att ordna försäkringar för mina två varmblod nu!

Jag vill inte ha agria (hört att dem är dyrast) men hade gärna haft folksam som ena är försäkrad i. Dock säger ägaren att jag inte kan ta över den fö rsäkringen vet inte varför.

Så i mitt fall blir det sveland för dessa två då jag redan har min tredje försäkrad där.

Blir en liv på 5000 tror jag och vet vård på 50 000.
Premiern blir på ca 3000 för dem båda per år.

Så vi får väl se.. ngt sånt blir de iaf =)

Fattar inte varför du inte skulle kunna ta över den? Kolla med försäkringsbolaget, och om de säger att det inte är några problem, kan du ju bara säga till ägaren att det visst är ok. Då lär de knappast argumentera emot. Kan verkligen vara värt att behålla den befintliga försäkringen.

Jag vet ju de... mer än väl. Men får se.

Jo jag tycker med de.. men vet om om de kan ha o göra med att hon har ngn sorts mängdrabatt för jag har fått alla priser osv som hon haft på honom...
blää sånt här är rätt jobbigt faktiskt

En Folksamförsäkrad häst jag sålt fick INTE behålla sin försäkring. Nya ägaren fick teckna en ny.

Tack för tipsen allihopa!
Ska absolut ta över försäkringen om det finns en sådan på den kommande pållen.
Och Svealand och Folksam låter som bra grejor om jag ska fixa en själv. ;)

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver hjälp att tänka, står vid ett vägskäl och vet inte var jag ska ta vägen. Jag sökte för en tid sedan två tjänster, både är...
Svar
2
· Visningar
795
Senast: Monkie
·
Anläggning Hejsan! Behöver hjälp med olika förslag på topplager och vad jag ska välja. Vi byggde en paddock för ett år sedan och gjort den...
Svar
7
· Visningar
2 124
Senast: Unafraid
·
Skola & Jobb Jag sitter i en situation som jag tror att ganska många tycker är lite "lyxig", jag tycker det känns total pannkaka! Lite snabb...
2
Svar
24
· Visningar
2 897
Senast: moster
·
Hästmänniskan Jag skall med all sannolikhet att köpa en 2-åring som hittills varit oförsäkrad. Med andra ord så kan jag välja bolag fritt. Men vad...
2
Svar
22
· Visningar
2 869
Senast: Tingeling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar