Hur väljer du jobb, med hjärtat eller hjärnan?

Neko

Trådstartare
Jag har haft en önskan att blanda till det lite i mitt liv och prova ett korttidsvikariat. Och jobb var visst lätt att få (obs, ej ironi. Hoppas ingen tar illa upp!). Så nu är jag i den angenäma sitsen att ha 2 starka kandidater... Och absolut ingen aning om vilken jag ska tacka ja till! O_o

Alternativ 1: ok arb uppgifter, säkert en bra erfarenhet. Fantastisk lön. Hjärnan tycker detta känns logiskt och stabilt. + jäkligt meriterande.
Alternativ 2: fantastisk tjänst, otroligt stimulerande och dynamiskt. Då de eg inte skulle anställa någon gjorde de en tjänst till mig utav good-will och med tanke på framtida rekrytering. Lönen är signifikant lägre. Hjärtat tycker det här är på pricken rätt, fjärilar i magen!

Lönen är viktig men inte avgörande för mig. Det handlar inte om en fast tjänst så jag kan "stå ut" med ett slentrianmässigt jobb under denna tid. Men f-n vad roligt det skulle vara med alternativ 2, men det ger ingen tyngd till CVt. Fast uppfyller det vad jag fått lovat så stannar jag nog kvar - och hamnar på min normala lönenivå igen! Dessa jädra beslut...

Så, dagens filosofiska fråga: väljer du jobb med hjärtat eller hjärnan?
 
Sv: Hur väljer du jobb, med hjärtat eller hjärnan?

Behöver du pengarna som skiljer jobben åt? Kan du inte betala hyran på alt.2, blir några barn utan julklappar?
Om inte - gå på fjärilarna!
Fjärilar gör hela arbetsveckan till en fredag!
Fjärilsbrist kan göra en hel arbetsvecka till måndag.
 
Sv: Hur väljer du jobb, med hjärtat eller hjärnan?

Nope, ingen blir lidande. Den "dåliga" lönen räcker gott och väl till - men den är lägre än vad jag är van vid :)
 
Sv: Hur väljer du jobb, med hjärtat eller hjärnan?

Så, dagens filosofiska fråga: väljer du jobb med hjärtat eller hjärnan?

Så långt det går väljer jag jobb med hjärtat, under förutsättningarna att det fortfarande innebär att jag har råd med det jag behöver ha råd till.

I ditt fall, sett utifrån mig själv, skulle jag välja jobb nummer två för att för en gångs skull få ha ett jobb som jag tycker är riktigt roligt! Att våga göra sådana val tror jag är viktigt, det är så mycket idag som man ska göra "bara för att". Tex "högre lön, det är dumt att inte ta det då, även om det är skittrist", "men detta jobbet ser så mycket bättre ut i CV", "det är klart att du måste ta jobbet om du blir erbjuden det" osv, oavsett om det är vad man själv vill.

Vi tillbringar så mycket tid på våra jobb ändå, så har man möjligheten att kunna välja det man själv mår bäst av och har roligast för stunden tycker jag absolut att man ska ta det! Det är inte alltid man har möjligheten till det, pga lån, livssituation och så mycket annat, men kan man så tycker jag att man ska göra det :)
 
Sv: Hur väljer du jobb, med hjärtat eller hjärnan?

Så, dagens filosofiska fråga: väljer du jobb med hjärtat eller hjärnan?
Om valet stod mellan ett arbete som är kul och mycket bättre betalt och ett som är skitakul och samma lön väljer jag nr1, med motivering att min tid är dyr vill någon ha av den får den som betalar bäst förtur! Sen vill jag också påpeka att arbetsmarknaden är mycket nyckfull idag, sällan varar något förevigt.
Ett arbete som till en början verkar vara rena drömmen kan förvandlas till rena mardrömmen, med dåligt ledarskap, moral och organisation och såklart tvärtom.
För mig betyder en hög lön väldigt mycket.
gulan
 
Sv: Hur väljer du jobb, med hjärtat eller hjärnan?

Hjärtat, det borde göra dig lyckligare i längden och på ett kul jobb presterar man bättre.
 
Sv: Hur väljer du jobb, med hjärtat eller hjärnan?

Jag väljer med hjärtat. Även om det blir mindre i plånboken så har även hjärnan börjat hålla med om att det här är rätt väg att gå. Mår man bra och har kul på jobbet, så blir livet mycket bättre. Det är bra för min hälsa och mina relationer.

Den enda som protesterar är prestationsångesten, men den kan ta å hålla käften för den har då aldrig gett något positivt tillbaka om jag lyssnar på den :P.
 
Sv: Hur väljer du jobb, med hjärtat eller hjärnan?

Hjärtat! Jag bytte jobb i höstas och gick ner rätt mycket i lön (kommer gå upp och hamna lite närmare min tidigare lön i sommar igen dock). En kollega, som började samtidigt som jag på det nya jobbet, sänkte sin lön med nästan 50%! Hen lär inte komma upp i sin tidigare lön på många år igen, å andra sidan får hen ett betydligt roligare jobb med bättre ledning och intressantare arbetsuppgifter (precis som jag ;) ).
 
Sv: Hur väljer du jobb, med hjärtat eller hjärnan?

Jag försöker att välja med hjärnan - men lyssnar på magen. Mitt senaste jobb (och chef) gav mig dålig magkänsla men eftersom det var bra betalt, ett flashigt jobb och en grymt bra erfarenhet så tog jag det. Mycket dåligt beslut kan jag säga!
 
Sv: Hur väljer du jobb, med hjärtat eller hjärnan?

En riktigt bra lön hade vägt upp ett halvtrist arbete men inte en dålig känsla.

Ett fantastiskt jobb som jag nästan skulle bli kär i hade vägt upp en sämre lön beroende på hur dåligt det blir såklart.

Summa sumarum; jag hade nog valt jobbet som gav mig fjärilar i magen. Man spenderar ju nästan mer vaken tid på arbetet än hemma ändå.

Fast.. beroende på hur bra lönen är på det välbetalda jobbet hade jag kanske tagit det ändå. Är lönen riktigt bra hade jag lagt undan mer pengar och åkt på någon resa för "överskottspengarna".
 
Sv: Hur väljer du jobb, med hjärtat eller hjärnan?

Numer hjärtat, även om hjärnan också har en del i besluten.
Lever dock hellre på inget än sysselsätter mig med något själsligt dödande.
 
Sv: Hur väljer du jobb, med hjärtat eller hjärnan?

Så, dagens filosofiska fråga: väljer du jobb med hjärtat eller hjärnan?

Hjärtat. Trivs man inte på jobbet och känner att man är på rätt plats och uträttar viktiga saker, som är en stor del av mitt liv, får det starka negativa konsekvenser för min livskvalitet. Funkar helt enkelt inte.

Fast jag håller med föregående talare; det är ju i händelse av att man faktiskt har ett val. Annars är försörjning ett grundläggande behov som är viktigare än trivsel.
 
Sv: Hur väljer du jobb, med hjärtat eller hjärnan?

Jag är ensamstående med två barn att försörja, så för min del, så länge jag känt att jobbet varit okej, hade jag valt det jobbet med mest lön om det skiljer mycket. Du säger också att det handlar om ett kortsiktigt vikariat? Då hade jag gått på lön och meriter för att kunna få drömjobbet med hög lön efteråt. Detta utifrån mitt perspektiv som ensamstående.

Sist jag valde jobb med hjärtat, kom jag för nära inpå och slutade (personlig assistent). Privat och jobb blandades ihop för mycket, och det blev för känslomässigt jobbigt att aldrig känna sig ledig.
 
Sv: Hur väljer du jobb, med hjärtat eller hjärnan?

Hjärtat, hjärtat och hjärtat!
Det är en chockerande upplevelse för mig hur livet blir bättre när jag tycker jobbet är genuint roligt! Jag trivdes på mitt gamla jobb men jag glömde aldrig att gå hem som jag gör nu. Jag såg ledighet som befriande och nu är det absolut kul att kunna göra annat en dag eller två men sen VILL jag tillbaka för att jag vill träffa gäster kollegor och samarbetspartners. Ha koll.
Att tokälska jobbet är en lika stor parameter för mig för att nå lycka som att leva i ett bra förhållande. Det är så mycket tid som går åt till jobbet.
 
Sv: Hur väljer du jobb, med hjärtat eller hjärnan?

Så, dagens filosofiska fråga: väljer du jobb med hjärtat eller hjärnan?
Det har varit bra balans mellan hjärta och hjärna hittills i mina jobbval, men senast tror jag att hjärnan fick styra litet väl mycket. Bytte från privata näringslivet till offentliga sektorn - landstingsanställd - förra vintern, i syfte att hitta nya erfarenheter och utveckling. Omställningen har varit svårare än jag trodde och olikheterna fler.
 
Sv: Hur väljer du jobb, med hjärtat eller hjärnan?

Jag har tackat nej till ett jobb pga magkänslan, och stannade kvar på det jobb jag hade trots då lägre lön.
 
Sv: Hur väljer du jobb, med hjärtat eller hjärnan?

Klarar du livet med det roligare jobbet så är ju valet lätt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har lite problem med att välja mellan tre olika jobb. Inget utav dem är riktigt spikat ännu, men risken finns att jag måste välja...
Svar
11
· Visningar
955
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 498
Senast: Cilva
·
Skola & Jobb Jag sitter i en situation som jag tror att ganska många tycker är lite "lyxig", jag tycker det känns total pannkaka! Lite snabb...
2
Svar
24
· Visningar
2 897
Senast: moster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp