Hur väljer du hane till din tik??

Casper

Trådstartare
Om du har fastnat för 2 alternativ som båda har någon fördel samt nackdel??

jag har en tik som ev ska paras och det är hennes första kull och min me för den delen. (döm mig inte för det är ni snälla, någon gång är ju den första)Tiken är renrasig kan tilläggas..
Hanarna har jag övervägt så att dom har det tiken har mindre av så att säga...

Positivt med båda:
Båda (eller alla tre) har bra temperament.
Storleken med sig, doch är den ena liite större än den andra.
Ett enormt lugn.
Hd/ad fria samt testade för blödarsjuka.
Importerade

Den ena hanen:
neg:
* "ticks" (svarta prickar som ej bör finnas då dom ska ha stora svarta fält)
* Ej använd tidigare då ägaren håller på honom för att linjerna inte ska användas för hårt+ att hon "håller" honom till mig i så fall- DOCK har en person importerat ett tiksyskon till honom som redan är använt:smirk: så linjerna finns alltså redan här.
* utst en gång med en 2.
* Lite mindre än den andra

Pos:
* Står 2km bort.
* Som sagt inte överanvänd.
* Super ljuvligt ansikte och lite av den smäckrare typen
------------------
Neg om hane 2:
* även han har lite ticks.
* Är pappa till betydligt fler. (vilket gör sig neg tror jag i en så här liten ras?) Jag har även själv (en helt UNDERBAR tik efter honom, vilket egentligen kanske är positivt, att han ger bra alltså:D)
* står lite längre bort:angel: (fast kan tilläggas att det är egentligen inget problem)

Pos:

* Han står hos en större uppfödare som har betydligt mer erfarenhet än jag men som kanske använder sina hundar lite mkt i aveln.. (hanarna alltså)
* större
* fransk vinnare -04
* gett mkt bra resultat på hd/ad!

HUR ska jag tänka, tänker jag fel? finns det något ni skulle vilja tillägga som är ngt man bör kolla efter?
Kan oxå tillägga att jag tänker mkt noga och kan oxå glömt att lägga till nån fundering här.
Men som sagt, ge mig gärna tips och råd.

Tiken är rastypisk,mkt aktiv,hd/ad fri (samt alla kullsyskon och hennes föräldrar) medelstor,önskar dock lite mer storlek.

Sv: Hur väljer du hane till din tik??

hane nummer ett. Får du tillgång till nya injer, använd dem.:)
Sedan kan du ju para en gång till i framtiden med hane nummer två.

Skulle nog också välja hane nummer 1 om du tror att båda passar tiken lika bra. Du har ju redan blodet från nummer 2 så då kan du kanske använda en hane från din blivande kull på tiken med hans blod.
Men prata med båda så du har en back up om hane nr 1 inte skulle kunna para t.ex.

Lycka till!

Hane 1 - hane nr 2 har du ju redan i din andra tik. Har du slagit på genetica eller avelsdata ngt?

Att det finns ett syskon som är använt en gång är ju bara positivt - titta på veterinärdata på dennes avkommor så kan du ju få en bild av vad du har att vänta kanske?

Avstånd är ointressant :)

Javan

Hane 1 - hane nr 2 har du ju redan i din andra tik. Har du slagit på genetica eller avelsdata ngt?

Att det finns ett syskon som är använt en gång är ju bara positivt - titta på veterinärdata på dennes avkommor så kan du ju få en bild av vad du har att vänta kanske?

Avstånd är ointressant :)

Javan

Tack för era svar!

jag har tittat på avelsdata fast bara provparat mina egna hundar. Tiken med samma linjer väntas få valpar när som helst så tyvärr kan jag inte jämföra hennes ännu...

Men ni hade alltså valt ettan trots att han bara fått en 2 på utst? (dock är han bara ställd en gång, och faktiskt för en domare som kastade ut dom flesta hundar, även champions med tvåor)

Fast utst resultat kanske inte betyder så jätte mkt i slutänden?

Tack för era svar!

jag har tittat på avelsdata fast bara provparat mina egna hundar. Tiken med samma linjer väntas få valpar när som helst så tyvärr kan jag inte jämföra hennes ännu...

Men ni hade alltså valt ettan trots att han bara fått en 2 på utst? (dock är han bara ställd en gång, och faktiskt för en domare som kastade ut dom flesta hundar, även champions med tvåor)

Fast utst resultat kanske inte betyder så jätte mkt i slutänden?

Till en oerfaren tik skulle jag i första hand välja en hane som varit med förr om det finns två lika bra att välja på.

Till en oerfaren tik skulle jag i första hand välja en hane som varit med förr om det finns två lika bra att välja på.

det är i så fall hane nr 2. Tyvärr så är nästintill alla andra av samma ras släkt med henne här i sverige så jag måste välja en import hund och semin är inget alternativ för mig just nu. Så hon aldrig haft valpar innan.
Visst jag hade gärna åkt till tyskland men kan inte språken:crazy: inte ens engelska:crazy:

Jag hade valt hane nr två om både du och tiken är nya i aveln. Då kan ni få stöttnig och ett och annat råd av den erfarne hanhundsägaren. Dessutom vet du redan lite av vad den hanen lämnar. Den andre hanen är kanske spännande men en chansning. Jag skulle låtit hane nr1 para ett par gånger innan jag använde honom själv.

Jag hade valt hane nr två om både du och tiken är nya i aveln. Då kan ni få stöttnig och ett och annat råd av den erfarne hanhundsägaren. Dessutom vet du redan lite av vad den hanen lämnar. Den andre hanen är kanske spännande men en chansning. Jag skulle låtit hane nr1 para ett par gånger innan jag använde honom själv.

Tack för era svar, precis som du säger så är det nog spänning med en "ny" hane men samtidigt en chansning.

Man vill ju så klart göra så bra av det hela som möjligt!

Varför fick hund nr ett en tvåa då?

Ut ifrån det du skrivit så skulle jag själv ha valt att använda hane nummer två.

Jag hade valt hane nummer 2 den första gången. Du vet att han ger bra valpar, att uppfödaren är bra osv.
Eftersom du vet vad hanen ger, så vet du lite mer om vad din tik ger när valparna kommer. Använder du en oanvänd hane vet du inte om det är från tiken eller hanens sida vissa egenskaper kommer.

Men jag förstår dej precis. Startade en liknande tråd för några veckor sedan. Det är hur svårt som helst att välja. Speciellt när ALLA annarna har någonting man gillar med just dem.

Lycka till!!

Varför fick hund nr ett en tvåa då?

Ut ifrån det du skrivit så skulle jag själv ha valt att använda hane nummer två.

Ja kommer inte ihåg, att han va för tunn har jag för mig, men det sa han om mina tikar oxå och den ena kunde ja möjligen hålla me om, fast hela hon är ju slankare i sig.

Så det va liksom inget "större" fel på honom.vi var ca 100 hundar i den ringen och ca 50-60st åkte ut på 2or.

o sen tror jag att han hade ticks oxå. Tyvärr är det mkt svårt att få bort i rasen då det kan uppkomma efter ett par år i pälsen efter två helt "rena" i sin päls. Hane nr 2 har oxå ticks men hundarna efter honom har varit mkt fina!, doch har några st fått lite ticks på ben osv, även min.

Fast den större uppfödaren säger att jag inte ska haka upp mig på färg för mkt för det är inte det viktigaste. Utan psyke,temperament,exteriör osv är viktigare, vilket jag visserligen håller med om!

Nummer 1 skulle jag ta. varför avla på någon som redan har så mycket avkommor?

Jag kan bara dela med mig av min erfarenhet som hanhundsägare som har ställt upp för parning: välj hane nr 2.
Du har i den kombinationen en erfaren hane till den oerfarna tiken, du har en erfaren uppfödare som kan läsa av hela situationen om ngt skulle uppstå.

varför avla på någon som redan har så mycket avkommor?
För att man vet vad man får, man avlar på "ett säkert kort".
Till förstagångare änvänder man en lite mer erfaren partner, och till de erfarna kan man ta en mer oerfaren partner.
Funkar även på häst!
Unga hingstar på gamla ston, och gamla hingstar på unga ston.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 727
Senast: Sandora
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 538
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 371
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 614
Senast: LelleLilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring