Hur välja?

Mysaan

Trådstartare
Tittar runt på nya hästar nu och det har dykt upp endel intressant.Ännu har jag inte provridit någon av dem och minst 1 kommer jag förmodligen inte kunna provrida heller.

Häst 1: Fullblod, 10 år klev av banan 2001. Riden i skogen endel men sedan använd som avelssto. Krubbitare. Ganska fina fötter får hon går barfota just nu i alla fall.

Häst 2: Varmblodstravare 16 år riden rakt fram i alla gångarter typ. Inga olater öht enligt ägaren. Kan gå barfota även när hon är fullt igång.

Häst 3: Fjordingskorsning 7 år endast inriden i princip och sedan mest stått och blivit tjock. Har haft fång. Specialskodd.

Jag är ute efter en trevlig häst att lufsa med i skogen och som jag möjligtvis kan tänkas tävla på klubbtävlingar men det är inte något som är superviktigt.

Så vilken skulle ni välja? Känns som att det är minst jobb med att få ordning på fullblodet i ridningen men jag vill gärna ha era synpunkter.
Eller ska jga helt enkelt leta vidare efter något annat?

Sv: Hur välja?

Hade jag bara haft de där tre att välja skulle jag ta varmblodstravaren. Krubbitare och hästar som haft fång går bort direkt hos mig.

Men helst skulle jag leta vidare. Känner eventuellt till en intressant häst, pm:a om du vill veta mer. :)

Min första tanke är : måste du ta ngn av dessa hästar öht?

Vet inte vad du har för ekonomi men det finns vbltravare som är yngre men billiga, många vbl blir inte så gamla så en 16 åring kanske inte har alltförlänge kvar om den inte är väldigt fräsch.

Krubbitare eller häst som haft fång(vilket ger stor risk att den får det igen) vågar jag inte ens tänka på, men vi kanske har olika prioriteringar.
Om du är ute efter en billig häst så finns det sådana utan dessa problem.

Tänker & tänker men skulle inte våga välja ngn av dessa hästar, det finns ingen som direkt ät bättre eller sämre, alla verkar ju ha olika nackdelar tyvärr.Men det minsta du kan kräva är att hästen är frisk, det får vara en ledtråd.

Förlåt att jag är tråkig & pessimistisk.

Jag tycker ingen av dem verkar passande..

1. Är inte riden på länge och bara i skogen. Lämplig till klubbtävling? Inte om du inte vill jobba en massa med den först.

2. Ej utbildad. Alltså ej lämplig om du vill tävla, även om det bara är klubbtävling.

3. Fång, inge vidare. Inte heller utbildad.

Leta vidare tills du hittar en lämplig ridhäst. Igång och mer utbildad.
Även om du mest vill rida i skogen så säger du även att du vill kunna starta klubbtävling, då krävs det mer än vad hästarna ovan har.

Finns det någon speciell anledning att du bara kollar på outbildade hästar?

Nej jag behöver absolut inte välja någon av dessa. Just fullblodet kändes lite trevligt och jag tänkte att hon skulle sluta krubbita om hon fick stå på lösdrift.

Jag letar vidare.

Ingen av dessa. Fånghästen går bort för mig - DIREKT! Krubbitare känns onödigt att köpa också, även om det kanske inte är allvarligt. En 16-årig häst är för mig lite för gammalt, om det inte är en shettis eller islandshäst som gärna håller sig pigga och friska väldigt länge.

Jag tror inte direkt att en häst med ovanor blir av med dem på lösdrift.Om en häst är uttråkad & krubbiter så blir det andra problem på lösdrift, tex att de ställer sig vid höet & äter obegränsat istället vilket inte heller är bra.
fast det är ju ditt val såklart, vill du köpa en häst ska du inte låta bli bara för att andra säger det, du måste själv tänka över alla för & nackdelar.

Anledningen till att jag just nu har dessa tre att titta på beror på att 2 av dem kostar under 10 000 kr och en är på foder för eventuellt senare köp.

Anledningen till att de är outbildade är för att oftast så lämnas inte så superutbildade hästar ut på foder om man inte har ett genuint tävlingsintresse och inte säljs de billigt heller.

Och klubbtävlingarna jag pratar om är om kanske 2 år och då hoppning på 40-50 cm till och börja med.

Min ekonomi tillåter egentligen inget köp alls just nu utan egentligen en på foder men de som är säljes av dessa ligger bra billigt så jag kan lösa det trots stora veterinärutgifter på min nuvarande som ska avlivas.

Senast ändrad:

JO jag är också skeptisk till fånghästen. Har läst lite här inne om fång och det låter ganska besvärligt.

16 är inte så himla gammalt egentligen men iom att den inte är så utbidlad så.

Tänkte att den krubbiter för att den är uttråkad med små hagar och tråkig box. Men den kanske fortsätter trots stora hagar och lösdrift.

Om jag säger såhär, jag vet ingen krubbitare som nånsin slutat med sin ovana hur man än bytt miljö till den.Så räkna med att den fortsätter med ovanan om du köper en sån...

Okej! Jag har själv varit med om krubbitare som slutat när de kommit i lugnare miljö.

Jag säger detsamma som de andra. Jag hade inte köpt ngn av dem.
En fånghäst eller krubbitare hade jag nog inte köpt överhuvudtaget.
Då skulle det i så fall vara en mkt speciell häst. En travare som bara gått rakt fram njjaneej.

Jag hade fortsatt att leta. varför skaffa sig problem?
Jag har en fånghäst och en gammal travare som bara kan just det framåt, stopp, höger, vänster.

Det finns väl hur många travare som helst under 10000?jag tycker snarare att de som är dyrare kostar runt 10, de billigare an man få för 4-5000 & det är absolut inget fel på dem för det mesta men folk vill bli av med dem.

Skulle jag ta någon av dem skulle jag definitivt ta varmblodet.

Hm, jag kanske är för optimistisk men jag antar att det är fullblodet som var på foder för ev. senare köp och i så fall tycker jag att det inte vore så fel att ta hem hästen och prova. Men det är ju såklart jag det. Fånghästen skulle jag nog försöka undvika då jag har en fånghäst hemma och vet hur jobbigt det kan vara. Det jag skulle kunna tänka mig angående fånghästen är väl om du vet någon fånghäst redan nu som behöver sällskap på ett magert bete och om du är villig att träna mycket för att undvika återfall.

Varmblodet låter inte så dumt i och för sig. 16 år är visserligen en bit upp i åren men jag har en pigg och fräsch häst på 18 bast som jag precis har börjat tävla distans i så jättegammat är det ju inte. Dock kan det ju som sagt bli endel jobb med den för att den ska gå fint.

Ja, det är svårt och jag hade haft svårt att välja men jag hade nog försökt kolla vidare efter en annan ändå när jag tänker efter.

jag skulle ta fullblodet! varmblodet är ju gammalt tycker jag iallafall 16 år och inte utbildad.. fjordngen går också bort för dels gillar jag inte deras sätt att vara och sen så är den bara inriden och sen har stått vilket kan betyda att du måste börja om från grunden igen..
men hade jag varit du så hade jag letat vidare!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka