Hur välja sadel??

giffan

Trådstartare
Ja hur gör man när man ska välja en sadel?? Det måste vara fruktansvärt viktigt att ha en sadel som passar både hästen och ryttaren...
Svårt att få låna hem olika sadlar och rida långturer i...
Hur har ni gjort? och vad för sadel ska man fundera på?

Sv: Hur välja sadel??

Var snäll mot dina klubbkompisar, låna ut dina sadlar så får du säkert låna deras för provridning!!!!

Tipps! Växjö distansryttare verkar ha ett intressant sadelutprovningsprojekt på gång....kolla deras hemsida.

Rödluvan

Okej förstår inte vad du menar...
Jag har ingen sadel... och jag vet inte vad för sadel jag bör titta på. Har heller aldrig ridit i något annat än mina vanliga hopp/dressyr sadlar. Hoppsadeln älskar jag, MEN det går verkligen inte rida längre än 1 mil i den. Då dör rumpan !! Och då menar jag verkligen max 1 mil.

Så att låna ut någon av mina sadlar är nog inget vettigt alternativ.
Växsjö är oxå lite väl långt bort för mig kan jag tycka. men ska kolla sidan.

OK. Börja reka på en tävingsplats, där finns massor av sadlar att kika på. Så kan man ju fråga målgångna ryttare(så man inte stör) om mera info om man hittar ngn intressant sadel som man vill veta pris eller återförsäljare ect.

Sophia

Ja hur gör man när man ska välja en sadel?? Det måste vara fruktansvärt viktigt att ha en sadel som passar både hästen och ryttaren...
Svårt att få låna hem olika sadlar och rida långturer i...
Hur har ni gjort? och vad för sadel ska man fundera på?

Förstår ditt problem. Så här gjorde jag: När jag köpte hästen skaffade jag en begagnad bomlös sadel, en Barefoot Cheyenne, som jag red med ett tag. Den passade hästen rätt bra, men mig mycket sämre. Sålde den vidare och fick tillbaka vad jag betalat för den ungefär. Provade några olika sadlar som folk hade över i sina sadelkammare bland annat en Torsion Dressage. Den satt som en smäck och passade mig bra, så jag letade på blocket tills det dök upp en där och köpte den.

Okej... Det är nog bara det att jag är nog både för feg och fattig för att chansa att köpa en sadel och sen behöva sälja den ganska snart. jag har ju inte ens setat i en bomlös, och vissa ser inte ens bekväma ut.
har hittat en som varit till salu en längre tid (beg) Men då det är rätt mkt pengar iaf så tvekar jag.
är det så som de flesta säger, att de passar de flesta hästar?

Kanske känner du någon distansryttare, som du kan åka hem till och kika på lite olika sadlar. Lite långt kanske, men du är välkommen till mig! bor 2 mil sv om Södertälje. Jag har en wintec allround, en wintec dressyr, en barefoot cherokee och en Continental westernsadel.
Wintecsadlarna, som ganska många distansryttare har, kan man ju byta framvalv på. Bomlösa passar nog de flesta hästar som det sägs (jag har ridit i olika typer av bomlöst i 10 år), men passar inte alla ryttare. Många westernsadlar passar flera typer av hästar, men är dyra, om man vill ha en av hög kvalitet.

Det är bara det att när jag rider i annat än min hoppsadel tycker jag att mina ben åker för långt bakåt och det känns som jag ska glida av..:crazy:
Ska verkligen försöka testa lite olika sadlar. Annars har jag nog en rätt okej ridstil tror jag.

Du kanske är lite för framåtlutad då? Så att benen åker bak för att kompensera balansen? Eller kanske ska prova att länga stiglädrena?

Det är ju bara du som vet, så känn efter, prova olika stilar!

Trekkingsadlar brukar ha stöd bakom skänkeln också....
Tex Torsion,Prestige ect

Ja lite längre läder borde jag nog försöka vänja mig med... bara att öva på.

Ja en torsion har jag ju hittat en jag tror kan passa... ska försöka hitta en jag kan provrida i.

Liknande trådar

Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
291
Senast: skiesabove
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
824
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 014
Senast: iNHALE
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 564
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod