Hur väga upp dåliga värden i hösilage?

froggy

Trådstartare
Vilket protein tillskott är bäst att satsa på för att väga upp detta hösilaget?

ts 75.8 %
smb protein 62 g/kg vara
energi 7.5 MJ/kg vara

Just nu ges lusern (ca 1 kg) soja mjöl (ca 2 dl) och havre (ca 1 kg).

Hösilgare 14 kg.

Hästern är av halvblodstyp ca 167cm. Tränas och tävlas i flera grenar. Är i tävlingskondition. Motioneras dagligen - hård träning ca 2-3 dagar i veckan.

Skulle vilja att hästen blir lite "biffigare" och rundare. Energi överskott anser jag inte vara så farligt...

Tacksam för input.

Sv: Hur väga upp dåliga värden i hösilage?

Om du inte har skrivit fel så är det inte alls dåligt med protein i ditt hösilage!

Varför vill du ge hästen ännu mer protein när den redan får i sig, 868 smb rp och sen minst 100 smb rp från lucernet.
Havren innehåller ju också lite protein.

Vill du att hästen ska bli rundare så skulle jag ge mer havre och lucern.

Håller med IronWill, det ser ju ut att vara bra med protein i ditt hösilage :)

Om du inte har skrivit fel så är det inte alls dåligt med protein i ditt hösilage!

Varför vill du ge hästen ännu mer protein när den redan får i sig, 868 smb rp och sen minst 100 smb rp från lucernet.
Havren innehåller ju också lite protein.

Vill du att hästen ska bli rundare så skulle jag ge mer havre och lucern.

OOJJ nej jag har skrivit fel!! Ursäkta!

smb protein 20 g/kg vara

ska det stå!!

Fri tillgång på lusern (och glöm inte balansera upp Ca/P kvoten)

Krafft muskel eller rent potatisprotein. Utöver svaren ovan alltså. Har oxå skithö..

Förutom det självklara och inte alltid så lätta, byt parti silage. :laugh: så skulle jag så långt det går byta silaget mot luzernhack.
Om din häst går med andra om dagarna så får man ju fodra med det sämmre då och sen på natten då din står själv i box ge fri tillgång på luzern och inget alls av det dåliga. Sen skulle jag sätta mig ner och räkna igenom värderna igen utifrån hur mycket den pillar i sig av det sämmre och luzernet. Balansera mineralerna och ev. ge ett kraftfoder som kompenserar ev. resterande obalans.

Hon får just nu pellerat lusern...

Ser flera problem med fri tillgång på lusernhack- bl.a. Att krubban är för lite samt att det låter väldigt dyrt.

Jag har försökt med diverse program på nätet för att försöka få bra kvoter, men det går inte bra...

Jag har inga mineral värden på hösilaget, vilket är problematiskt.

Om jag vill använda havre, soja mjöl, lusern och eventuellt krafft muskel - hur mycket bör jag ge. Det blir svårt med energin vs proteinet.

Har inte räknat på hur det skulle bli, men kolla om du kan ge potatisprotein utblandat i betfor , potatisprotein ligger högt i protein (685gr/kg foder??).

Testa att dubbla lucernet, minst, även soja kan du ge mer av om hästen tål det, men
dela gärna upp det på flera mål. Maxgiva 100.gram/100kg häst o dag.

Skulle byta ut havre mot ett proteinrikare alternativ, t.ex Edel Avel eller Grov 125 och även där ge totalt ca 2 kg. Men ge lite flera gånger dagligen för maximalt upptag.

Det blir tyvärr dyrt med dåliga värden, skulle leta annat hö att ge också.

Men du behöver kanske inte ha luzernhacket i krubban?? Går ju bra med en murarbalja i valfri storlek i ett hörn av boxen.

Dyrt, ja det blir det om man har ett riktigt dåligt grovfoder.
Det är ju som man säger den bästa investeringen är ett bra grovfoder. Men kan kan inte styra det själv så har man ju inte mycket val.....

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
439
Senast: Elo
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 458
Foder & Strö Har en dressyrhäst som upprepade gånger har haft problem med inflamation i en led och självklart vill jag göra allt för att förebygga...
2
Svar
23
· Visningar
2 389
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar