Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Som det stavas, inga långa vokaler eller utelämnande av bokstäver.
Orelaterat men ändå kanske lite relevant... "Miss i nassen" säger vi i min familj om att vakna mitt i natten osäker på var det kommer ifrån men vi är i Skåne och vi har definitivt inga d i Midsommar och säger nog faktiskt morden i missomerNi som säger missommar, säger ni missvinter också istället för midvinter?
Morden i Missomer istället för Midsomer?
Missommar tror jag att jag säger också, men ordet midsommar är så vackert att jag gärna säger det om jag tänker på det. Och som @Septicemia blir det automatiskt uttalat med D i förlängd variant. Även miDsommarafton.
Alltså nej, blir min gissning och mitt personliga uttalsmönster? För d+v assimileras inte till s i svenska. Det symmetriska alternativet till missommar borde lingvistiskt sett bli mivvinter. Men jag tror att assimilationsbenägenheten i svenska är större i s-kombinationer (?). Att assimilationsbenägenheten är olika stark i olika dialekter och personer vittnat även trådens svar om.Ni som säger missommar, säger ni missvinter också istället för midvinter?
Ni som säger missommar, säger ni missvinter också istället för midvinter?
Gick in i tråden för att skriva just exakt detta.Oftast uttalar jag inte d:et och använder ett kort i men beroende på sammanhang så alternerar jag. Midsommarnatt uttalar jag miiidsommarnatt men bara midsommar blir missommar
Absolut. Beror på vem jag talar med.Missommar, tror jag. Jag varierar nog uttalet lite faktiskt beroende på sammanhang.