Hur utfodrar ni krossad korn?

JossanW

Trådstartare
Hej

Jag ska börja ge min herre lite krossad korn för att han ska börja lägga på sig lite hull.
Som jag förstår så är krossad korn ganska torrt och kan bli som en klump i magen.
Mina frågor är:
Hur utfodrar ni krossad korn? Blandar ni med exempelvis betfor?
Hur mycket bör man börja att ge en stor häst? 1dl/dag eller mer eller fler gånger /dag?

:confused:

Sv: Hur utfodrar ni krossad korn?

Torrt eller med betfor, beroende på vad hästen får.
Börja med 1dl om han inte ätit det tidigare och öka på varefter

Hej

Jag ska börja ge min herre lite krossad korn för att han ska börja lägga på sig lite hull.
Som jag förstår så är krossad korn ganska torrt och kan bli som en klump i magen.
Mina frågor är:
Hur utfodrar ni krossad korn? Blandar ni med exempelvis betfor?
Hur mycket bör man börja att ge en stor häst? 1dl/dag eller mer eller fler gånger /dag?

:confused:

Om hästen inte ätit detta innan så hade jag börjat att ge 1 dl. och sen ökat upp efter han tills rätt mängd.

Jag har fodrat med kornkross till min ena gamla dam i några år nu, och hon får ca 1 kg.delat på två gånger om dagen. (vet inte exakt då jag inte väger)
Det med mängden är så individuellt så det får du prova dig fram vad just din häst behöver.

Jag ger alltid mitt blandat med betfor och lucern pellets.

MVH Sandra

Fuktad/blöt, för att binda ev. damm.

Brukar börja med "näve"/ deciliter och successivt öka till önskad mängd.

Korn är ganska svårsmält och stärkelserikt. Skall man ge korn så bör den stöpas/blötas för att hästen skall tillgodoge sej maten. Står en del om du googlar på korn till häst.

I mitt tycke finns det bättre foder om hästen behöver lägga på lite hull.

Havre exempelvis, om man vill använda kraft. Eller lucern om du vill att den ska lägga på sig.

Så tolkar jag det också men det verkar som att vissa blötlägger även krossad korn och det gör mig förvirrad. Varför gör man det??

Mmmm... bättre visa på nån källa än påstå "själv". När man nu inte kan leta upp svar på egen hand.

Va? Du skriver ju själv att kornet ska blötas ELLER krossas. Visserligen efter att ts gång på gång frågar om krossat ska blötas och du svarar "korn ska blötas".

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 158
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kallbad
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit

Hund, Katt, Andra Djur