Hur upptäcka växtperioder?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare _Tazty_
  • Startdatum Startdatum
T

_Tazty_

Vilka teckan ska man titta efter för att se om en unghäst är inne i växtperioder?

När man känner sin bäbis så märker man av förändringar i humör, sätt, arbetsvilja osv. Det är ganska tydligt även om inte andra ser det :)

En del hästar blir mkt tröttare än vanligt och ligger ner mer, de kanske tappar i vikt för att det går åt till att växa istället för att hålla hull osv.

Var på ett seminarie i ämnet för någon månad sen. Tillväxtzonerna i hästens skelett är färdiga när hästen är 36 månader, dvs 3 år. Därefter är det mest en fråga om att muskelmassan växer och "mjukdelarna" i kroppen växer till. Detta var föreläsarens erfarenhet av forskning. Min egen är nog lite annorlunda, vi hade en treåring som var 155 cm vid treårstestet och idag är han 8 år och 165 cm... Nog borde väl hans skelett växt något efter 36 månader...?

På mina hästar jag har jag sett det på att dom hänger med underläppen och att dom ser lite ansträngda, lite svullna ovanför ögonen. Ibland ligger dom.
Men jag tror oxå att det varierar från häst till häst.
Det gäller att lära känna hästen.
Ifall man tar deras signaler på allvar och förstår hur man ska hantera situationen på ett kreativt sätt så visar dom och talar om när dom har det besvärligt, men bara ifall dom får chansen att utveckla en kommunikation -annars stänger dom av.

Jag hade för mig att det var så att höft/lårbenet och ryggen växte efter 36 månader. Men jag kan ha kommit ihåg fel. :confused:
Endel hästar växer ju långsamt, vissa menar att det beror på vilken mat dom fått.
Jag undrar om det kan bero på hur effektivt dom kan tillgodose sig näringen?

min blev odräglig! bara stog på bakbenen och var spänd, fjantig, ligger mkt i boxen. grinig överlag.
samma symptom alla år vissa tidpunkter.

nu har jag en till liten och hon har gjort lite liknande symptom, fast inte fullt så kraftig. men blir lite mer odräglig att ha och göra med. då vet jag direkt att det är en kraftig växtperiod...

Dessutom kan hovar/ben vara varma när dom växer

Hmmm det där låter precis som min ungponny (welshp av cobtyp) just nu. Köpte henne den 9/11 o hon har varit lite upp o ner i humöret, men just nu är hon helt odräglig! Idag sprang hon efter min man i hagen o måttade sparkar efter honom vid ett par, tre gånger o reste sig även mot honom.

Har tills nu trott att det är nåt hanteringsmässigt (orkar inte dra hennes uppväxt fram till nu, lång historia), men nu undrar jag om det inte kan vara tillväxt? :idea: Hon får ju betydligt bättre foder nu hos oss och kan ju ha satt igång o växa lite mer kanske? Hon har även betydligt större hage att röra sig i...plus tillgång till ca 15 kvm box i stallet de nätter som är väldigt regniga/blåsiga, förutom uteboxen i hagen.

Hon är idag (exakt) 31 månader gammal! Född 30/5 2001. Mätte henne (ungefärligt) till 131-132 cm när vi hämtade hem henne.

Hur snabbt växer en welsh/cob färdigt?? Jag menar, när kan man räkna den som färdigvuxen på höjden?? Ponnyer slutmäts väl när de är 7 år, eller? :confused:

Det låter ju ganska troligt att skelettet kan fortsätta att växa även efter 3-års strecket...

Fick hem min 4-åring i slutet av oktober och känner henne därför inte så väl ännu. Hittills har hon dock varit väldigt lätthanterlig och trevlig.

Fd. ägaren trodde dock inte att hon skulle växa så mkt mer,
men det kan ju ändå vara värt att hålla ögonen öppna.

Man kan se på skallen, käkbenet...ibland blir det en "utväxt" på skelettet(nedersida käke)..då har hästen varit i en växtperiod(skallen växer "sist")

ja räkna med att det är trotsperiod / växtperiod.

min lilla har fått enriktig jobbig period (förra året) då hon kickade efter personer och stegra samtidigt. fullt så illa har det ej blivit igen, utan nu stryker hon mest öronen och vill ej gosa bara och vänder rumpan till men ej kickar. ska busa extra vid ledning. (hon är väldigt snäll av naturen, så det lilla räcker för att veta att hon är i en period)

medans då min häst (welshkorsningen) var riktigt jävligt rent ut sagt, många år dessutom (i intesiva perioder). att leda in och ut från hagen var tex en pers, speciellt runt 4 års ålder. Han ha blivit stabilare i psyket ju äldre han blivit iaf. Fick troligen sin sista period nu i höstas. Märks direkt på dom små liven...

Inga andra 'fysiska' tecken?

Förutom att det generellt verkar visa sig på humöret... :D

Hmm, det här börjar väl nästan gå över i hantering...men vad gör man då, om det handlar om en växtperiod så att säga? Har man tålamod o låtsas som ingenting eller kräver man att de uppför sig trots allt? Har inte så stor erfarenhet av unghästar, ännu!

Har haft funderingar på att åka iväg med henne till en som ev kan hjälpa mig att uppfostra henne, för hon har nämligen inte fått nån uppfostran hitintills. Hennes uppf är sån som är lite rädd o bara går undan o visar undergivenhet (när h*n inte prylar upp fölen/unghästarna eftersom han blir rädd). Egentligen tror jag inte h*n ens tycker om hästar...men det är en annan femma! I vilket fall som helst, vad det nu än beror på, vill jag få ordning på henne, för det är en finfin liten pålla. Eg väldigt snäll, men hon fattar inte att hon inte kan göra som hon gör. Suck.

Jag har märkt på min "lilla" fröken när hon är i en växtperiod. Hon brukar bli tröttare och vill gärna ligga ner när hon kommer in i boxen. Har inte märkt av några humörsvängningar.

Stötigt rörelsemönster brukar jag kunna se på min annars rätt så rörliga unghäst. Det antar jag är växtvärk.

när min, främst den stora fick sina perioder så lät jag honom vara. helt ifred alltså. in och ut från hagen, visitation och sånt bara. men jag tränade ingen hantering från marken. försökte några ggr men han va så grinig och jag lät han va istället. olika lång tid, ibland räckte en vecka ibland 1 månad. sedan va ha sig själv igen och utan problem att hantera. Sista perioden som kom var han inte svår at hantera men väldigt grinig och låg mkt i boxen. men det var mera muskelvärk än växtvärk.

Hur stor är hon nu? Jag har en tvååring som nu är 136,5. Hon är efter Raeveskiftets Napoli. När jag köpte henne som åring var hon ca 128. Har vuxit stadigt hela vintern. Hon har nu en period när hon inte rör sig så mycket och verkar lite hängig. Vill gärna in och nanna i boxen på kvällen
och ligger gärna.I övrigt är hon snäll och redan sadeltämjd i våras. Nu har hon semester till i vinter då det blir tömkörning och mer avancerad "hänga på".
Eva

Har inte mätt henne sen i januari, men vi ska ju till vet och ULa henne på söndag, kanske kan få hjälp att mäta henne då.

Lillan har ju fyllt tre nu (31/5) och man ser att hon vuxit på sig, inte bara på höjden utan hon har fått betydligt bättre överlinje! Men hon är ju inte färdig på nåt sätt ännu.

När vi mätte i januari var hon lika över manke och kors, sen blev hon väldigt tydligt överbyggd, så hon måste ju ha vuxit någon/några cm tycker jag!

Mina cobbar har vuxit olika allihopa. mitt sto har varit jämnast, köpte henne som 10-månaders, var då 130cm. betäcktes som fyra, fick föl som fem, breddade då bäckenet en aning och fick en mer feminim "look" på nått sätt. mättes i våras som sexåring för intyg och var då 147.2cm...
jag får ju tävla två år till iaf :D sen är det väl frågan om. hon har varit helt jämn hela tidenm inte en mm överbyggd åt nåt håll ever :idea:.

nr 2 är en hingst, fick honom som treåring han var då ca 150 cm, är nu 6 och är fortfarande 150cm... han har inte varit överbyggd, men kostymen har varit för liten för hans kropp så att säga :smirk:

nr 3 är en 1-åring, mättes som 10-månders och då var han 140 cm. överbyggd hela tiden mellan 3-5 cm....

på tal om inget. Jag läste en formel där man skulle mäta sin unghäst som 6 månaders, och gångra med 28% så får man fram den antagliga slutmankhöjden (utprovat via x antal
nordsvenskar) då blir min 161,5 och det känns inte helt bra på en welsh cob! :o

Liknande trådar

Hästvård Min tvååring har varit svullen i båda kotorna bak i några dagar. Ingen ömhet, hälta, feber och ingen direkt värme att tala om. En...
Svar
1
· Visningar
425
Senast: Freazer
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Mat Jag har en öppnad burk hummus där det står att den håller 5 dagar efter öppning. I morgon är dag 6. Hur känsligt är det med hummus? Vad...
Svar
13
· Visningar
611

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka