Hur undviker ni damm?

G

Giraff

Hur gör ni för att undvika att era hästar utsätts för damm? Hur gör ni tex för att få bra luft i stallet, hur förvarar ni foder, vad har ni för regler för att undvika onödigt damm etc? Min häst har bronkit, så jag vill gärna få tips på hur vi ska göra så bra miljö som möjligt... :bow:

Sv: Hur undviker ni damm?

Så mycket öppet som möjligt i stallet, gärna alla fönsterna öppna så mycket/länge det bara går.
Hästarna ute så mycket som möjligt och så länge som möjligt.
Foder i foderkammare i tunnor med lock.
Hösilage istället för dammigt hö.
Sk dammfritt spån istället för halm.
All "större" sopning sker när hästarna är ute.
Känsliga hästar ute när man mockar.
All rykt av leriga och smutsiga hästar sker ute.

Är det svårt att komma överens om rykt, sopning, osv kan man alltid be folk slänga ut hästen i närmsta hage, medan de grejar.
Förra stallet jag stod i släppte tjejerna ut min häst mellan varven när de skulle göra "dammiga" saker. Det tog två röda och min häst slapp andas in allt äckligt damm.

Men sunt förnuft. Man behöver inte rykta stallets smutsigaste häst framför nosen på den känsligaste. Man behöver inte fylla fodertunnor när alla hästar är inne och man behöver inte heller sätta igång och storstäda. Min häst hade öppningsbart fönster i sin box och det stod öppet så mycket det bara gick, utom när det var risk att vattenrören skulle frysa :smirk:

Apo

Det optimala: hösilage och utebox/lösdrift.
I övrigt: mycket utevistelse, blött hö (om hösilage inte är möjligt) blött kraftfoder, stall med bra ventilation och högt i tak. Torv- eller pappersbädd. Sopa aldrig när hästen är inne. Förvara helst hö och halm i sep. byggnad, ej ovanför stallet. Ställ hosthästarna närmast dörrarna, aldrig längst in i stallet. Borsta utomhus när hästen är lerig och dammig (bra även för stallets övriga hästar), undvik dammiga ridhus och ridbanor. Mm, mm. Veterinären ha säkert tips också!

Lösdrift och bra grovfoder. Ett bra hö dammar inte...

Jag har allt foder i ett separat rum, vattnar alltid höet och spånet när man nyss fyllt på. Hästarna får alltid blötlagd mat. Har ytterdörren öppen så länge det inte är minusgrader ute (pga vattnet)
Sopar aldrig någonsin med hästar i stallet. Försöker att alltid göra bort mockning på morgonen så att dammet lägger sig innan hästarna kommer in.
Det bästa är ju såklart lösdrift, har två hästar själv som blev dåliga pga höet i vintras, nu är dom OK ska prova att ha dom i stallet i vinter, men vid minsta tendens till hosta måste dom ut, har möjlighet att göra ligghall av ett traktorgarage som tur var.

Kallstall med öppen dörr, hösilage och utevistelse minst 12 h dag

Det finns också medicin du kan ge dagligen som underlättar. Prata med din veterinär.

Kompisens häst hade bronkit och gick på Ventipulmin i perioder vilket absolut gjorde det hela bättre. Sen är det de vanliga sakerna att tänka på. Torv är bra att strö med eftersom det inte dammar så mycket. Mocka när hästen är ute, borsta ute, inte sopa när hästen är inne osv... Sen ska man ju ha en bra ventilation men man måste samtidigt tänka på att inte ställa hästen i drag, för det kan förrvärra hostan...

lösdrift bra ha damfritt kraftfoder, rider ej om det är dammigt på banan, har tillgång till damfritt ridhus så vi klara oss bra :D

Allt foder i separat rum med tät dörr. Fodra med ensilage eller hösilage, allt grovfoder av bra kvalitet. Sopning av stallgången helst när alla hästar är ute, annars fuktar vi den med brandslangen först.

Men, vi har aldrig fönster och dörrar öppna :cool: Anledningen är att vi har en mycket bra, korrekt dimensionerad ventilationsanläggning med undertrycksventilation. Då ska det vara stängt överallt, jämt, för annars rör sig inte luften så som den ska. Vi har tilluftsdon i ytterväggarna, strax under innertaket. Sedan har vi en frånluftsfläkt i taket. Både frånluft och tilluft regleras automatiskt. Jag har haft hästallergiska människor i stallet, när alla hästarna är inne, och de reagerar inte. Många tycker till och med att det inte luktar häst i stallet. Sedan har vi tillskottsvärme på vintern så det inte blir under ca 5 grader.

Liknande trådar

Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
409
Senast: Elo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
669
Senast: Ajda
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 029
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar