Sv: Hur undviker man fång?
Detta är mina erfarenheter av fånghästar.
Det bästa är ju att släppa dem i hagar som inte blivit sådda/gödslade på 7-10 år någonting. Vårt stalls ägare plöjde och sådde med magert gräs som skulle vara till hästar men det var ändå för kraftigt, min ponny fick fångtendenser i höstas. Inte bara pga betet, hon överbelastade också frambenen pga en sträckning i bäckenet. Det var en kombination.
Skogshagar är förstås bra så länge man tänker på att gräset inte får vara för nerbetat (som det ju fort blir när det är mindre gräs och mer skog). Det gräset som kommer upp då är liksom extra starkt för att överleva. Detsamma gäller om det är väldigt kallt, då blir gräset extra starkt. Det är därför hästar kan få fång när de ätit frostigt gräs.
När de går på gräs kan man kolla så att de inte blir svullna eller galliga i benen, eller får "knölar" på halsen. Det indikerar på för kraftigt bete. Då är det bäst att byta hage om man har en fångkänslig häst.
Sen ska man vara lika vaksam på hösten som på vår/sommar, väldigt viktigt!! Sockerhalten i gräset stiger på hösten (när det blir kallare) och det ökar risken för fång. De flesta fånghästar jag vet har blivit sjuka runt oktober.
Andra faktorer som kan störa tarmbalansen är t ex avmaskningsmedel, starka mediciner, foderbyten, dåligt foder, foder med för mycket socker i (en fånghäst ska aldrig ha betfor t ex). Man ska inte heller ge vitt bröd. det krävs inte stora mängder för att utlösa ett anfall.
Bra saker för dem är saker som balanserar upp tarmen, t ex youghurt/fil, äppelcidervinäger. Sen finns det homeopatmediciner som ofta hjälper väldigt bra, t ex Graphities. Det är bra att massera kors och bakdelsmuskler eftersom de ofta blir väldigt spända av att avlasta.
Och såklart extremt viktigt är att motionera dem!!! Både i förebyggande och behandlingsyfte. Det hjälper magen att hålla i gång och rensa ur slaggprodukter (fånghästar har mycket slagg kvar som kroppen ínte orkat rensa ur). Om de redan har fång kan det kännas hemskt att motionera dem men ofta kan man ju hitta nån mjuk gräsväg för dem att gå på. Många blir stela de första gångerna man går med dem, men om man fortsätter så släpper det och blir bättre än vad det var innan.
Hoppas att ni alla slipper att få fångsjuka hästar!!