Hur undviker man fång?

Maris_

Trådstartare
Det här blir min första vår och sommar som shettisägare! Jag är nu livrädd för att pållan ska få fång! Hur undviker man det bäst? Just nu går de i vinterhagen där det mest är "ingenting". Knappt något gräs på väg upp. I sommar har vi tänkt ha dem i en skogshage, med div träd och inte så mycket vanligt gräs utan mer "skog" liksom.

Jag har aldrig sett en häst med fång och vet inte så mycket hur man ska undvika det osv. Har ni några knep? Jag har hört allt från att de inte ska ha något gräs alls i princip, till att de kan gå på rätt kraftigt bete bara de motioneras mycket. Vad är era erfarenheter?

Min ponny har aldrig haft fång tidigare vad jag vet om.

/ Maris

Sv: Hur undviker man fång?

Om din ponny inte har haft fång tidigare finns ingen anledning att hetsa upp sig i onödan, tycker jag.

Släpp din ponny på bete - det är varje hästs rättighet (om de inte är sjuka, alltså) - men se till att betet är relativt magert. Inga gödslade klövervallar alltså, utan gamla ängar utan alltför kraftigt bete. Gärna betesmark med inslag av skog.

Men svält inte din ponny bara för att du hört talas om att fång är en möjlig sjukdom. Däremot får du ju vara observant på din hästs hälsotillstånd, hull osv - men det gäller ju alltid.

Jag är själv orolig för att mina hästar ska få fång. Vad jag vet så har ingen av dom haft fång tidagare.
Jag har iallafall haft dom i "sommarhagen" sen i vintras och först nu börjar det komma upp gräs, där vänjs de ju in i takt med att gräset växer istället för att låta dom gå i en lerhage fram till betessläpp. Har själv inga erfarenheter av fång sen tidigare och vill göra allt för att undvika det. Hoppas därför på att du ska få fler svar så även jag kan få lite tips. De andra åren har hästarna gått i en mindre hage (ca 1 hektar) där det varit magert bete och inte särskilt mkt heller, har då utfodrat dom med hö.

Dumma som vi var så hällde vi ut gödning i vår ena hage förra året, vet inte riktigt om jag vågar släppa ut hästarna där denna sommar. Vet inte hur länge gödningen håller i sig....nån annan som vet?

Denna sommar kommer jag även motionera hästarna mer än förr, nu är dom inte små bäbisar längre. Kommer köra dom några gånger i veckan.

Det är minishettisar jag har.

Vill också gärna veta om hur man gör... :bump: Vi hade på gödning några dar innan vi släppte på hästarna så det ska inte va nån fara om ni gjorde det förra sommaren. :) Bonden sa att en frostnatt räckte och jag har hört att det ska regna.

Detta är mina erfarenheter av fånghästar.

Det bästa är ju att släppa dem i hagar som inte blivit sådda/gödslade på 7-10 år någonting. Vårt stalls ägare plöjde och sådde med magert gräs som skulle vara till hästar men det var ändå för kraftigt, min ponny fick fångtendenser i höstas. Inte bara pga betet, hon överbelastade också frambenen pga en sträckning i bäckenet. Det var en kombination.

Skogshagar är förstås bra så länge man tänker på att gräset inte får vara för nerbetat (som det ju fort blir när det är mindre gräs och mer skog). Det gräset som kommer upp då är liksom extra starkt för att överleva. Detsamma gäller om det är väldigt kallt, då blir gräset extra starkt. Det är därför hästar kan få fång när de ätit frostigt gräs.

När de går på gräs kan man kolla så att de inte blir svullna eller galliga i benen, eller får "knölar" på halsen. Det indikerar på för kraftigt bete. Då är det bäst att byta hage om man har en fångkänslig häst.

Sen ska man vara lika vaksam på hösten som på vår/sommar, väldigt viktigt!! Sockerhalten i gräset stiger på hösten (när det blir kallare) och det ökar risken för fång. De flesta fånghästar jag vet har blivit sjuka runt oktober.

Andra faktorer som kan störa tarmbalansen är t ex avmaskningsmedel, starka mediciner, foderbyten, dåligt foder, foder med för mycket socker i (en fånghäst ska aldrig ha betfor t ex). Man ska inte heller ge vitt bröd. det krävs inte stora mängder för att utlösa ett anfall.

Bra saker för dem är saker som balanserar upp tarmen, t ex youghurt/fil, äppelcidervinäger. Sen finns det homeopatmediciner som ofta hjälper väldigt bra, t ex Graphities. Det är bra att massera kors och bakdelsmuskler eftersom de ofta blir väldigt spända av att avlasta.

Och såklart extremt viktigt är att motionera dem!!! Både i förebyggande och behandlingsyfte. Det hjälper magen att hålla i gång och rensa ur slaggprodukter (fånghästar har mycket slagg kvar som kroppen ínte orkat rensa ur). Om de redan har fång kan det kännas hemskt att motionera dem men ofta kan man ju hitta nån mjuk gräsväg för dem att gå på. Många blir stela de första gångerna man går med dem, men om man fortsätter så släpper det och blir bättre än vad det var innan.

Hoppas att ni alla slipper att få fångsjuka hästar!!

Du kan ju vänja din lilla med att släppa ett par timmar på betet och sedan paus med andra hagen, så ökar du bara tiden på betet successivt.

Jag hade förra året ett varmblodssto som hade haft fång tidigare.. Henne släppte jag på bete, växlade mellan att ha henne i "skogshage" med mycket barrträd och andra träd och vanlig vall.. det funkade kanon bra. Men motionen var mycket viktig. Hon reds då varannan dag och trivdes super. Fången höll sig borta.

Så det du kan göra är ju att släppa dom på magert bete eller så får du ge dom lite i taget. Växla mellan sommar och vinterhagarna om du har tillgång till det. och som sagt Motionera !

Men som någon annan sa. Bara för att sjukdomen Fång finns, ska du inte låta bli att släppa hästarna på bete ..

/daffne

En liten smygfråga... Kan man ge dom fil i förebyggande syfte och hjälper det? Hur mycket ska man ge av äppelcidervinägern? Finns det några belägg för att det funkar? :)

musen21 skrev:
En liten smygfråga... Kan man ge dom fil i förebyggande syfte och hjälper det? Hur mycket ska man ge av äppelcidervinägern? Finns det några belägg för att det funkar? :)

Jag vet inte om det fungerar i förebyggande, det borde det göra. Man kan ju testa om hästen vill ha det, för då behövs det alldeles säkert för att balansera magen. Äppelcidervinägern kan man lixom "hälla" i dem några klunkar, en 1/4 deciliter kanske. Vissa kanske tycker det smakar äckligt men vår ponny som varit väldigt dålig dricker gärna, det är hon som har bett om det själv också. Det är mitt belägg för att det funkar, att hon själv sa att hon mådde bättre av det.

Alla hästar mår inte bra av att gå på bete!Vi har våra små ponnier i en skogshage och vi har inga som helst problem med fång,däremot har jag kompisar som har fånghästar och det är ingen rolig historia!
Grannens tinker blev avlivad i höstas pga fång,så både ponnier och kallblod är disponerade.Enligt vår vet. på ATG kliniken här hemma ska dessa raser INTE gå på bete,man får lära sig att fodra så hästen får i sig allt dem behöver ändå.Och ett tillägg,om man har sett en häst som knappt kan stå upp och lider så oerhört som fånghästar gör,då rekommenderar man inte att släppa shettis på bete.
Nej,en skogshage med lite blåbärsris och buskar är alldeles utmärkt för en fång benägen häst!

Alltid tillgång till hö är det viktigaste för en väl fungerande hästmage.
Hästar behöver inte ha allt för kraftigt bete. Det är inte naturligt igentligen för hästar.

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 906
Senast: Twihard
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 242
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 512
Senast: MayGrace
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 562
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka