Hur undvika att köpa stöldgods?

Inte_Ung

Trådstartare
Efter att min förra sadelaffär slutade med div. polisförhör via telefonen så undrar jag nu hur man skall undvika att köpa stöldgods?
Jag är nämligen återigen i sadelköpartagen.

Förr så fanns det vad jag minns en websida där stulna sadlar listades.
Finns det något sådant numera också?

Sv: Hur undvika att köpa stöldgods?

Sadelregistret finns men det gäller bara chipmärkta sadlar och det är ju inte alla som är det tyvärr.
Annars kan du begära att få se ursprungliga köpekvittot, finns det kvar lär det vara rätt säljare. Det svåra är när de vandrat mellan flera ägare, men ett kvitto på den affären är en liten garanti iallafall.

Sv: Hur undvika att köpa stöldgods?

Är nog ganska omöjligt att skydda sig emot mer än att säljaren verkar vettig och verkar ha lite kunskap om sadeln. Inte ens genom att kolla upp med polisen kan du få svar på om sadeln du har framför dig är stulen.
Köpte själv för 10-12 år sedan en dyr märkessadel (för normalt begagnatpris) inget verkade konstigt alls med säljaren dock var det inte svårt att förstå när sadeln kom att den antingen varit involverad i en stöld eller ett försäkringsbedrägeri då sadelnumret var bortkarvat på den. En ovanlig sadel som det inte fanns många av ens sett till hela världen ändå kunde inget hittas varken genom polisen eller genom tillverkaren, ingen hittade någon sådan sadel rapporterad. Alla var överens om att det säkert rör sig om ett försäkringsbedrägeri för en tjuv brukar inte vara så överförsiktig att de karvar bort numret. På den tiden fanns ju fortfarande godtros förvärv tack o lov och eftersom jag hade kvitto på att jag betalt ett normalt begagnat pris för den så satt ju jag i alla fall säkert. Men snacka om att det känns pinsamt att lämna in en sadel tex för omstoppning med bortkarvat nummer.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel... 2 3
Svar
58
· Visningar
14 119
Senast: LovingLife
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom... 115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
109 906
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 821
Senast: QueenLilith
·
Äldre Jag passade på att köpa två telefoner när det var black friday hos min operatör (den som förr hade ett får i sin reklam) Vi behöver nya...
Svar
12
· Visningar
2 529

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Shettistråden del II
  • 07:or del 23
  • Stora shoppingtråden III
Tillbaka