Hur tydlig ram ger ni hästen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

psychogrrl

Trådstartare
Självklart är det olika på olika hästar, men hur ser ert "tänk" ut om det här?

Är det olika beroende på hur långt hästen kommit i utbildningen?

Om vi tar ett exempel (bara ett exempel, ta andra om ni hellre vill det!).
Du rider på en volt, hästen börjar falla ut genom ytter bog (pga olika orsaker). Vad gör du?

Sätter upp en mur (bildligt) på utsidan så att hästen inte KAN falla ditåt- den måste bli starkare i bärande bak innan den orkar hålla volten helt själv?
Låter hästen falla - den måste ju lära sig att balansera själv?
Rider "rakt fram" - ingen idé att rida rörelsen när hästen inte klarar av den, bättre att lösa genom andra övningar först?
etc
etc
etc

Intressant att läsa om hur ni skulle "korrigera" det hela.

Nu ligger väl mycket i ryttarens sits, så vad kan vara "fel" i den när något dylikt händer?

Sv: Hur tydlig ram ger ni hästen?

Jag skulle iallafall inte "låta" hästen göra fel - då uppnår jag ju ingen korrekt inlärning. Sedan beror det nog på, just volt skulle jag nog tycka att hästen skulle klara med "guidning" från mig, mina hjälper är ju vad som talar om vad den ska göra - alltså hjälp! Jag kan ju inte begära att hästen ska klara sig helt utan assistans när impulsen kommer från mig. Om vi däremot talar om sådant som kräver högre styrka och smidighet och alternativet är mer tvångsmässig ridning gentemot hästen skulle jag se hästens "misslyckande" som ett bevis på att vi inte är färdiga för det momentet ännu, alltså mer som diagnos. Fortfarande i minnet då att hästen behöver mer hjälp med en rörelse/form som är ny. Vet inte om det var svar på din fråga?

Men när går du över gränsen till att inte låta hästen ta sitt eget ansvar - att bära sig själv i balans. Hur mycket "hjälp" får man ge? och när?

En korrekt riden volt med jämn böjning genom kroppen, ganaschställning, lösgjordhet etc är ju riktigt svårt. Det är när det tappas som hästen börjar flyta ut genom ytter bog (eller göra något annat, lägga sig på inner bog tex). Hur gör du då för att hitta tillbaka till "det" för att kunna rida en jämn volt?

Intressant fråga!

Här sätts verkligen ryttarens konsekvens på prov.

Jag tror att jag skulle visa hästen vad jag vill genom att putta in bogen. Det gör jag genom att minska tempot (ev skritt), och byta riktning ex. vända till höger om höger bog faller ut. Sedan gå tillbaka till volten och upprepa tills hästen förstår hur jag vill att han ska göra. Sedan massor av beröm och prat under hela övningen. Jag skulle gärna lägga volten på samma plats igen om möjligt. Det tror jag underlättar inlärningen.

Tycker du/ni att jag gör fel? tala gärna om det!

Tyvärr gör jag inte alltid som jag borde. Tror det är ridskoleridningen som sitter i. :crazy: "Har du börjat göra en volt så ska du slutföra övningen, till varje pris."

Mvh Monika

Curtis skrev:
Jag tror att jag skulle visa hästen vad jag vill genom att putta in bogen. Det gör jag genom att minska tempot (ev skritt), och byta riktning ex. vända till höger om höger bog faller ut.

Tänker du då på vilket ben du bromsar? tex tar halvhalt på ytter tygel för att bromsa inner bak (be det bära mer) och också rama in ytter bog? Eller bromsar du mer generellt upp hästen för att både du och hästen ska få mer tid att reda ut situationen?
Men du fångar alltså upp ytter bog genom att svänga åt det håll den flyter åt?

Förutsatt att detta är min egen häst du talar om: jag sätter ramen, han fyller. Jag känner till hans snedheter (precis som han känner till mina...) och vet vad han kan och inte kan. Jag hade därför ramat in med järnbenet.

Rent generellt: de flesta hästar som inte är på grandprixnivå är naturligt sneda och bär sig inte i balans flera minuter i sträck. Min gissning är att troligen 90% av bukefalos-användarnas hästar tappar bogen i volten, då det är det naturliga för en häst. En häst går inte på en liten cirkel i bärighet av sig själv. Det är inte optimalt med tanke på att den är ett stäppdjur som färdas långt rakt fram.

Ramar du in med järnbenet på alla hästar? Eller korrigerar du den utflytande bogen på annat vis (halvhalter, ber bära mer, etc..) på andra hästar?

lägga till: Gör du det direkt när du går in på volten (innan bogen börjat flyta) eller när symptomet först visar sig (bogen börjat flyta)?

Senast ändrad:

Tja, det beror på. Jag hade använt järnbenet tills hästen förstått vad jag var ute efter och börjat rätta sig, då hade järnet övergått till trä, sedan till gummi. Och så hade jag växlat mellan de olika materialen genom volten. Om hästen inte tar järnbenet lägger jag självklart till halvhalter. Men visst, att rida en liten volt korrekt, det är ganska hög nivå, även om det låter absurt. Jag korrigerar innan volten, när bogen väl börjat flyta krävs det så mkt styrka för att få in den igen.

I min värld ger jag hästen en form som jag vill den ska fylla. Jag tror inte att jag under min livstid kommer hinna till det stadium då jag kan "åka med" och låta hästen helt och hållet bära sig i en egen balans, och jag vet inte ens om jag tror det existerar. Det jag sett utföras av hästar som av ryttaren och publiken påstås bära sig helt själv i sin egen balans är inte den typ av form jag eftersträvar. (utvecklade underhalsar pga hästen håller i sig då de söker kontakt fram då de engagerar rumpan rejält). Men med tanke på hur försvinnande lite jag kan och vet, kan det givetvis hända att jag reviderar min uppfattning i denna frågan! :)

Intressant frågeställning! Jag skulle defenitivt fortsatt med övningen och försökt rätta i största möjliga mån. Men, det kanske är helt fel? Sitter väl kvar i min vanliga gammla ridskoleridning. Spänning mot spänning. Sen tror jag min häst alltid tappar bogen på volt... Om jag skulle avbryta hela tiden för att inte allt funkar så skulle vi antagligen inte komma någonstans. Trots allt så måste man väl gymnastisera. Egentligen, måste allt verkligen vara perfekt? Som någon sa, det är högst få hästar som inte är lite sneda.
Nja, man får nog acceptera att hästen inte är så stark, och få utföra uppgiften bäst den kan.

Som jag har hört flera instuktörer säga:

Fösta gången man gör något blir det kanske 30% rätt, andra gången 50 och så blir det bara bättre och bättre.
Det är nog min filosofi

//Sofia

psychogrrl skrev:
Men du fångar alltså upp ytter bog genom att svänga åt det håll den flyter åt?

Ja, genom att putta in bogen igen fast då som innerbog. Det fungerar bättre för mig. Tänk dig att du rider på en volt åt vänster, bogen flyter ut, du lägger till ytterskänkeln som blivande innerhjälp och byter om volt ett varv, sedan tillbaka i vänstervarv på volten. Det blir som en liten åttvolt.

Jag gör dock inte alltid så. Tyvärr stramar jag nog mest upp yttertygeln oftast... Att bromsa bakben ät överkurs ännu, :p men det kommer nog.

Monika

Jag tror då mer på att bara göra 1/4 volt, dvs en hörnpassering, och se om hästen klarar den. Det är 2 steg. Det kanske den klarar om den vet att de får gå rakt fram sen. På volten kanske den också klarar 2 steg och sen skjuter ut bogen för att den vet att den har hela 3/4 kvar att ta sig runt. Motivation, motivation!

Att göra övningar som hästen inte klara av att göra någorlunda rätt, bygger upp hästen fel. Som man tränar, rider man. Som man tränar blir hästen...

Tessan

Jag skulle rida hästen rak eller utåtställd på volten (stor sådan) tills den känns avspänd. Sen erbjuda korrekt ställning och böjning, vilket hästen då brukar tycka är helt ok. Den jobbar på en stund och sen får den vila, sen upprepa./T_B

Som vanligt fick man bara fler frågor ;)

Fortsätt diskutera så ska jag försöka reda ut lite i skallen och sen komma med fler frågor. :D

Du använder aldrig tex t_b's metod att ta hästen utåtställd och sedan se om den kan bjuda på några steg i voltens böjning?

och vice versa då:
t_b, du använder aldrig järnbenet som metod?

Senast ändrad:

Allt beror ju på häst, men rent generellt så tänker jag att korrigera bogen hela tiden lär sig inte hästen av då oftast inte är bogen som är ursprungsproblemet. Där gäller det att försöka fånga upp bogen i tid och även arbeta med orsaken till den fallande bogen, dvs bakbenens styrka.

Inspirerad som jag är av Hempfling, försöker jag rida volten med min kropp. En volt blir det ju, men om den inte är bra försöker jag känna efter vad jag gör fel, rätta till det och sedan prova med en ny volt, alternativt rider jag flera volter efter varandra för att ge hästen möjlighet att anstränga sig mera (eller för att jag ska få möjlighet att känna efter bättre vad jag gör fel :D ). Åt höger blir problemet att det blir för mycket bakdelsvändning och jag får då någorlunda aktivt lägga till högerskänkeln för att få höger bak att trampa framåt och göra vändningen större, åt vänster får jag förstärka den vändande hjälpen med att lägga an högerskänkel för att tala om för hästen att hela framdelen ska med i vändningen. I övrigt rider jag de passen barbacka, med så lite hjälper som möjligt, bara ger ramen genom min sits och ingriper "korrigerande", för att öka förståelsen, när hästen vill falla utanför. Däremot ska det aldrig bli jobbigt för mig, svarar hästen inte för hjälpen checkar jag av med halvhalt, lättar och gör om igen. Blir det jobbigt för mig, är hästen inte redo ännu och då går jag "ner" en nivå eller sänker kraven på hur övningen ska utföras. Därmed inte sagt att det alltid blir korrekt, min häst släpper inte höger ganasch/nacke förrän hon är helt avslappnad, och eftersom hon är något "märrig" är det inte alltid hon "har lust" med det. Hennes lösgjordhet måste "lockas" fram, annars kan hon nog se snygg ut, men går med spänd underhals och ögonen "rullade" framåt för att hålla koll på omgivningen :D

Jag vet inte riktigt vad du menar med järnben, men..... dels ser jag inte riktigt hur spänning i ett ben ska kunna på verka hästen. Jag kan nog "klappa till" med skänkel, men i takt - inte konstanthållande av hård klämmande skänkel, det ger en massa konstiga sekundäreffekter. Å andra sidan har jag kunnat konstatera många gånger att jag är extremt "stark" i min sits, så min avspända sits kan vara = någon annans positionshållande.
Dock - det första för att rakrikta hästen är kroppen i förhållande till halsen. Har man det är resten inte så svårt. Och då är det dumt att försöka böja innan hästen tar en ärlig böjning, leder bara till "avknäckningsmotstång" som bogen ut eller sned i nacken e dyl.

Jodå, visst gör jag det! Jag svarade enbart på hur jag åtgärdar att hästens bog inte flyter ut.

Min häst är inte så välutbildad att han fixar korrekt böjning och ställning på små volter än. Det får lirkas fram några steg med den metod som T_B talar om. Jag rider även en del volter där han är utåtställd och flyttar baken utåt. Detta är väldigt bra gymnastik för just min häst och efter en liten flytt av baken kommer gången ut och jag kan t o m få honom korrekt böjd och ställd inåt.

Till T_B vill jag bara påpeka - nu är vi där igen i diskussionen; när man nämner att man använder muskler i ridningen, tolkas det genast som "spänning". Jag "duttar" inte med några hälar, jag gör en vägg där jag inte vill att hästen passerar. Detta kan göras med sittben, överlår, underben, hand osv osv. Mer komplicerat än så är det inte.

Men det är svårt att göra en avspänd vägg, tycker jag. Det är den balansgången jag uppfattar att du Carmenzita, tycker är både viktig och svår.

Det är därför ridning är så svårt. Man måste spänna muskler på ett avspänt sätt både hos sig själv och hästen.

Mvh Monika

För att förtydliga: Att vända in hästen på en motsatt volt är inte alltid nödvändigt. Det räcker oftast med att göra om ytterhjälpen till en innerhjälp, dvs tänka några steg sluta till höger i vänster varv.

Monika

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 860
Senast: JohannaB
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 775
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna