Hur tvätta bort blåspray?

western_wannabe

Trådstartare
Vad ska man tvätta med för att effektivast få bort blåspray? Min ena häst fick några skrapsår igår, och uppfödaren som han står hos sprayade hela benet med blåspray. Problemet är att benet är (eller var) vitt, och hästen ska ställas ut på fredag :crazy: Tips mottages tacksamt!

Sv: Hur tvätta bort blåspray?

Vad har du testat hittills (alltså i rengöringsväg)?

Jag personligen brukar inte tvätta bort det, det brukar tack och lov försvinna inom en dryg vecka på min hästs vita framben. Men jag har ju ändå märkt att det brukar försvinna snabbare om jag spolar henne dagligen, så vanlig grönsåpa och vatten borde fixa det.

Prova Prob-schampo, det innehåller tjära och min hästs strumpor blir kritvita av det schampot:)

Jag tycker att blåspray färgen brukar försvinna på bara någon dag men tvätta med vanligt schampo varje dag annars. Eller lactacyd tvål kanske är bättre om det är sår så att det inte irriterar i såret.

Hoppas verkligen att det går bort lika fort som på min ljusa häst.

Tack för era tips!

Vi åkte aldrig iväg p.g.a. andra omständigheter, men det kan vara bra att ha era tips i bakhuvudet... :)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 746
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 998
Senast: BernT
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 415
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur