Hur tusan får man katten att klösa på klösbrädan?

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare naturElle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 5 160
N

naturElle

Vår hankatt är nu drygt 6 månader gammal o har fått en förkärlek att klösa på ALLT i vårat hem! Hur lär man katten att klösa på en klösbräda?

Sv: Hur tusan får man katten att klösa på klösbrädan?

Kattmynta funkade inte alls för min katt.
Man skaffar kattungar! :angel:

Min katt hade inte en aning om vad man gjorde med klösbrädan - tills hennes kattunge visade :D

Jag la märke till att Manson använde klösbrädan när den stod på ett ställe, sedan flyttade jag den till andra sidan rummet och då slutade han använda klösbrädan.
Provat att ha den på olika ställen?

Kattmynta funkade inte alls för min katt.
Man skaffar kattungar! :angel:

Min katt hade inte en aning om vad man gjorde med klösbrädan - tills hennes kattunge visade :D
Exakt så var det hemma hos oss också! Den äldre katten hade ingen aning om hur klösträden skulle användas, trots att jag både burit dit henne och själv visat hur man klöser. :o Senare skaffade jag en till katt. För henne var det naturligt att använda klösträdet och det tog inte lång tid förrän den äldre katten gjorde likadant! :idea:

Vår hankatt är nu drygt 6 månader gammal o har fått en förkärlek att klösa på ALLT i vårat hem! Hur lär man katten att klösa på en klösbräda?

Vi hängde ut våran i stallet en vecka eller två, sedan tog vi in den och jäklar i min lilla låda vad den blev poppis, den är nu så ruskigt sliten att jag behöver snart skaffa en ny, har en klätterställning oxå.

Efter detta så har vi till och med kunnat köpa en ny skinngrupp som efter 2 år endast har yttepytte klöshål på ena sidans hörn, men så lite att det knappt syns.

Så testa att ta ut den ett tag i stallet, det gjorde susen hos oss i alla fall..

Katter klöser för att märka revir, så som någon skrev så ge gärna klösbrädan någon ny intressant doft utifrån med jämna mellanrum(som t.ex. stallukt) för att locka katten att doftmarkera om den till sin egen. Erbjud även flera klösbrädor och sätt vid några dörrposter och hörn här och där då katter brukar föredra att klösa på dessa ställen.
Sedan är det bara att vara konsekvent och berömma om katten så bara nosar på klösbrädorna och markera med rösten om katten vill klösa på det du inte vill att den rör.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag behöver tips! Vi har tre katter, 2 småtjocka honkatter och en tunn hankatt. Honkatterna får sin mat fördelad på måltider medans...
Svar
7
· Visningar
438
Senast: Lejd
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
702
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 718
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 456
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Valp 2025
  • Retrievertråden