Och där tycker vi olika. Vissa vill ha en stat med finger med överallt som strösslar pengar, och andra vill ha en slimmad stat som endast bekostar det mest nödvändiga med polis, sjukvård och skola.
för att åter komma på tråden så tror jag det sistnämnda ger mer pengar i fickan hos folk, mer pengar innebär mer rummelpengar att göra av med i staden. Alla blir nöjda och glada

det är också något som tar död på små självständiga butiker.Deras högre priser. Varför ska jag köpa en lampa för exempelvis 1499kr när den finns hos en kedja eller på internet för 900kr? Klart jag väljer det senaste. Min plånbok tackar inte för att hjärtat är blödigt.
Två påstående här ovan som jag vill bemöta - först "Alla blir nöjda o glada" om de får konsumera mera, alltså ska staten vara minimal så att skatterna kan vara låga. Detta antar att det är shopping/konsumtion som driver människors glädje. Så är det inte för mig.
En anledning till att jag gillar museum och gallerier etc är inte för att jag gillar konst eller andra utställningar - jag tycker det mesta är ganska obegripligt. Men det jag gillar med dem är att de är miljöer där jag kan vara utan att konsumera eller spendera. Är de smårisigt väder kan jag och en kompis gå runt på Tate eller naturhistoriska och mest bara småprata, och det tycker jag är jättetrevligt och värdefullt.
Alltså, den "konsumtion" jag vill ha är funktionella och bra allmänna miljöer, som typ museer, gallerier, parker, bibliotek etc - detta kan jag ju dock inte bygga och betala för på egen hand, så jag får hoppas att tillräckligt många andra håller med mig så att vi kan alla betala tillsammans genom statliga skatter!
Det är inte så att jag tror att statlig finansering är gratis eller något slags pengaträd som "strösslar pengar", utan snarare att min ambition är FÖR STOR för privat konsumption, och att jag måste spendera TILLSAMMANs med övriga medborgare.
Andra påståendet - varför har små butiker högre priser/jag shoppar efter billigaste priser.
Det är naturligtvis en avvägning man får göra själv, men för mig handlar det inte om att vara "blödig", eller att sponsra någons hobbyprojekt i bykärnan.
Istället tänker jag att en av svårigheterna med dagens marknad är att den inte prissätter rätt - det finns massor med osylingga kostnader som tyvärr inte reflekteras i krona priser på rätt sätt, men för mig är de ändå väldigt viktiga kostnader, som jag inte vill betala. Det kan vara kostnaden av barnarbete, slavlöner eller orimiliga arbetsförhållanden i inköpskedjan, miljöförstörning i processen med mera. Tyvärr leder sådana här grejer till att stora företag ofta kan erbjuda "billigare" priser.
Små butiker brukar oftast rikta in sig på kvaliteprodukter som inte kommer med samma "osynliga" kostnader, vilket för mig betyder att produkten faktiskt är billigare, även om jag betalar några kronor mer.