Hur trav-sätta?

J

jezzibell

Hej,
Har försökt söka fram en liknande tråd men hittar ingen...
Min ena isis har inte lärt sig att trava, och jag vet inte riktigt hur jag ska träna med henne för att hitta traven?

Skritt, tölt och galopp funkar kanon. Har försökt länga tygeln och lätta i sadeln och luta mig fram, men hon lägger sig i tölt hur jag än försöker.
Jättefin tölt :love:

Några tips till att få henne i trav?

Sv: Hur trav-sätta?

Travar hon när du markarbetar henne? Alltså utan ryttare.

Ofta är ju det här en fråga om balansproblem, att då börja luta sig fram i sadeln osv hjälper inte hästen utan tvärtom. Plötsligt förändrar man de normala förutsättningarna mot tidigare, vilket också kan göra hästen spänd.

Börja träna från marken, gärna med cavaletti så hästen hittar en rytm. Allt som tränas från marken, tränar man sen uppsuttet. Jag tror att stora spår är nog att föredra från början, alltså ingen fnuttig longervolt. Här ökar nog känslan av vältrisk för hästen.;)

Uppförsbackar och lagom högt gräs gör det lättare att trava.
Säg gärna trav till hästen så förstärker du hjälperna.
Avspänd skritt och be sedan om trav.
Låt hästen värma upp först men inte stressa.
Korta trav pass med beröm.
Försök inte svänga eller ta för mycket i tyglarna förrän hästen kan trava rent på plant underlag.
Sitt still men luta dig inte framåt om det inte går uppför förstås.
Det är ingen idé att trava i paddock förrän du kan svänga och ta i tyglarna utan att det blir en annan gångart.
Märker man att den inte orkar så bryt av innan hästen byter gångart.
När hästens balans och självförtroende blir starkare kan man be om lite samling.
Min häst hade 2 använbara gångarter när jag tog över honom.
Skritt och galopp.
Ville han passa så fick det bli galopp.

Jag säger bara.. travbommar.. då kan hästen inte gå annat än i trav utan att snubbla och ha sig=)

Lycka till!

Sv: Hur travsätta?

Träna på att samla tölten kortare och kortare utan att du drar ihop hästen med tyglarna. Hästen ska höja ryggen.

När du känner full balans så prova att läng tyglarna lite lite grann, utan att du ändrar nåt i din sits utom att du tippar fram bäckenet (skänklarna ska fortfarande sluta om hästen), så att hästen söker sig neråt och framåt. När din häst är tillräckligt stark kommer hon sannolikt att hitta traven - en trav som är grymt skumpig till en början vilket innebär att hästen bär sig rätt. Detta är jättejobbigt och trava bara några steg i början med massor av beröm! Det kan vara till hjälp att träna detta i långa sega uppförslutningar, inte för brant!

Det är en lång väg att gå och kräver mycket av dig som ryttare, men ger ett bättre slutresultat än att lära den slängtrav först.

Sv: Hur travsätta?

Träna på att samla tölten kortare och kortare utan att du drar ihop hästen med tyglarna. Hästen ska höja ryggen.

När du känner full balans så prova att läng tyglarna lite lite grann, utan att du ändrar nåt i din sits utom att du tippar fram bäckenet (skänklarna ska fortfarande sluta om hästen), så att hästen söker sig neråt och framåt. När din häst är tillräckligt stark kommer hon sannolikt att hitta traven - en trav som är grymt skumpig till en början vilket innebär att hästen bär sig rätt. Detta är jättejobbigt och trava bara några steg i början med massor av beröm! Det kan vara till hjälp att träna detta i långa sega uppförslutningar, inte för brant!

Det är en lång väg att gå och kräver mycket av dig som ryttare, men ger ett bättre slutresultat än att lära den slängtrav först.

Så här fick jag hjälp med att trava vår passiga femgångare som aldrig tar ett travsteg av sig själv. Vilken häftig känsla när hon första gången föll in i en maffig trav med höjd rygg. Men oj vad trött hon blev:)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 929
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 207
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 128
Senast: Roheryn
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 867
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025