hur transportera vagn?

J

jezekl

Jag håller på och kör in min häst och är i behov av en vagn. Det finns en vagn hos mina släktingar som jag kan ta, men den befinner sig 40 mil bort. Hur fraktar man en vagn på smidigaste sätt? Hyr ett släp? Måste man inte ha ett stort släp då, med tanke på skaklarna, eller kan man hyra ett vanligt, öppet släp och ha skaklarna utanför med "flaggor" på (som man hänger på utstickande delar).

Ge mig tips och idéer, hur ni själva eller någon ni änner har gjort.

Är det en rokard med fasta skaklar eller en 4 hjulsvagn? lättare rockards har vi lagt på taket och då har vagnen inte varit lägre än biltaket + motorhuven. Vagnar med lösa skaklar har vi kört i hästtransporten och tagit av skaklarna. Vagnar med fasta skaklar som vägt för mkt har vi kört in i jhästtransporten och låtit skaklarna sticka ut ur överluckan med en liten för flagga på. Nu har vi egen transprt och har därför valt att använda den.

De flesta vagnar går att få in i en vanlig hästtransport. Om du kör in den i transporten och låter skaklarna sticka ut över bakluckan så glöm inte att linda om skaklarna ordentligt med gamla handdukar, lakan eller liknande och fäst dem med isoleringstejp/snöre. Då slipper du att skaklarna och hästtransportens lucka blir avskavda och fula under resans gång.
Det kan också vara bra att fästa vagnen med tex spännband inuti kärran, så den inte åker fram och tillbaka i takt med bilens och transportens rörelser.

Hoppas resan går bra! :)
:banana:

Inte många av våra vagnagr går in i transporten. Jag har hyrt vanliga släp från macken. Plcoat av skacklarna och lagt dom under vagnen.

jag har sådan tur att min rockard går in i den tomma platsen bredvid hästen i transporten. jag tar loss sätet (två muttrar) sedan ställer jag vagnen på högkant och ställer in den med skaklarna frammåt, spänner sedan fast den med två spännband plus lite buntning för att slippa lackskador. lätt som en plätt :banana:
fast det ska då sägas att jag kör shettis .. :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 995
Senast: kma
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 666
Senast: Amaranthe
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 990
Senast: shia
·
Körning Har ett 3 årigt sto som vi har tömkört och dragit olika släpar med sedan 1,5 års ålder. Hon har hela tiden varit cool och tagit allt...
Svar
3
· Visningar
1 405
Senast: Karamell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama