Hur tranportera ohanterad häst?

Sv: Hur tranportera ohanterad häst?

Lite *KL*
När ni skriver "plocka ut all utrustning" så hoppas jag att ni inte menar frambommen utan bara mellan väggen.
I de allra flesta släpen är det frambommen som fngerar som lastsäkring och som håller ihop hela släpet. Tar man bort den så finns det mycket otrevlig som kan hända.
Som exempel:
- Hästen går fram så långt i släpen att viktfördelningen blir fel och det blir trafikfarligt att köra = fel lastad vik som ändrar kultrycket på bilen. Behöver inte vara så väldigt många kilon på fel ställe för att det ska hända.
- Vid en inbromsning far hästen fram till fronten på släpet. Om det händer kommer det garanterat inte att räcka med att ha spärrat dörren för den ska vara stängd. Kör tillräckligt fort och behöver panikbromsa kan hela hästen komma ut genom fronten på släpen.
- Om olyckan är framme och släpen skulle välta har man utan frambom ändrat på konstruktionen så pass att hela släpet kan falla ihop.

jag hade tatt ut all inredning och lagt halm på golvet å gett massor av hö fram till sen satt in den lös. säkra alla dörrar innan man kör bara..

som sagt kolla vilket släp de e.. På mitt släp hade jag kunnat (ifor williams) för fär e 3 stört bågar. annars låt fram bommen vara kvar å fyll pp med halm balar framför så dne ej kan komma förbi. sen kan den stå som i en liten box.

Senast ändrad:

Håller med här.
antar att den blir åring i år.

hur stor kan den vara 130 cm?

Den ska inte komma fram till främre delen- då ändras köregenskaperna o den kan faktiskt sparka upp en framdörr. Den är inte gjord för att hålla emot en häst- oavsett storlek.

Måste få vara lite ironisk bara.

Har hästen fyllt ett år än, eller är den kanske bara 10-11 månader?
jag har fått höra så många gånger att man INTE får binda upp föl och när jag frågat vad som definierar ett föl så har jag till slut fått svaret att hästen slutar vara föl den dagen den fyller ett år.
Så har hästen ännu inte fyllt ett år så är ju problemet löst, den ska vara lös i transporten ;)

/M

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 316
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 558
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar