hur tränar ni? :)

E

emmaekstrand

jag har en fråga :) ska börja hoppa min 4åring snart, men hur?! Hur ska jag försöka visa för hästen att det här är jätte kul och ingenting farligt? Berätta hur ni gjorde, jag är beredd på endel avåkningar ;)

Sv: hur tränar ni? :)

börja med bommar , cavalettis och löshoppning :)
sen små kryss, kannske med bom före..

Löshoppning brukar näst intill alla hästar tycka är jättekul så det är något du skulle kunna göra. Sen mycket lätta övningar med bommar och små kryss så du ej går för fort fram med höga hinder så hästen blir osäker.
Vad roligt för dig att få utbilda den helt själv!:)

Börja med att löshoppa hästen så att den vet vad det är frågan om. Då ser den hinder som något naturligt och det blir ingen stor grej av det hela.

Sedan tycker jag att man ganska tidigt kan lägga in bommar och cavaletti i det dagliga arbetet, på så sätt blir hästen van vid bommar och hinder. Ha också gärna hinder framme på ridbanan, vattenmattor, murar och andra typer av titthinder. Hästen får rida runt dom och ser de inte som farliga när ni väl ska hoppa dem sen.

För att sedan hoppa in hästen ska man göra det så enkelt som möjligt. Bygg upp ett litet kryss, börja med att trava över. Se hur hästen reagerar och hoppa sedan i lugn galopp om hästen känns avspänd och lugn och hittat sin balans.

Öka sedan på svårihetsgraden allt eftersom, det viktiga är att ge hösten hinderrutin, höjden är inte det viktigaste. Du kan hjälpa hästen genom att bygga upp lättare serier med galoppbommar som leder fram till ett hinder. Eller travhoppa med hjälp och stöd av travbom.

Tänk på att bjudning är a och o. Låt hästen lära sig att ta tag i hinder själv och behåll bjudningen i hästen. Allt blir så mycket lättare både för dig och hästen om man har en bra bjudning. Krångla alltså inte till det för mycket i början utan ge hästen möjlighet att tänka själv:)

Känner du dig osäker, ta hjälp av tränare eller erfaren ryttare som kan hoppa in hästen åt dig.

Lycka till:)

Ja, det ska bli jätte kul och börja få hoppa med henne :) tack för svaret!

Ja, men jag vill helst hoppa med den själv, men en tränare som kan hjälpa mig vore inte helt fel :)
Ska bli riktigt kul!
Har börjat måla om bommarna :rofl:

Alltså jag vill absolut inte vara elak, men jag måste säga detta... Om man inte har svaret på dina frågor så bör man inte ge sig i kast med att hoppa in eller öht utbilda en unghäst! Ta hjälp av en bra tränare så det går rätt till!!

Tänkte precis samma sak...
Ta hjälp av en bra tränare, eventuellt någon erfaren ryttare som kan göra första grundutbildningen åt dig. Du kommer göra både hästen och dig själv en stor tjänst :laugh:

Någon gång borde ändå bli den första, men isåfall är det viktigt att ta hjälp av någon som har kunskap och hjälper en.

Någon gång borde ändå bli den första, men isåfall är det viktigt att ta hjälp av någon som har kunskap och hjälper en.

Ja, det var ju det jag skrev. Jag menar inte att hon måste lämna bort hästen på inhoppning, men hon bör inte ge sig i kast med det på egen hand om hon inte varit med om det tidigare tex om man jobbat el praktiserat på ett in-tillridningsstall el liknande. Vilket hon uppenbarligen inte har eftersom hon ställde de frågor hon ställde.

TS: återigen, det är inget illa ment. Jag försöker bara hjälpa dig göra rätt för dig och din häst. Som Nyrelski skrev "Du kommer göra både hästen och dig själv en stor tjänst"

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: Bison
·
Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
809
Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 870
Senast: Sel
·
R
Kropp & Själ Först så jag vet att iallafall domflesta här inte är läkare och jag har själv klart kontakt med vård osv så ingen be höver oroa sig för...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 510
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar