hur tränar ni??

G

goggelito

heej! hur ser eran träning ut på ett ungefär varje vecka?hur länge rider ni,vart rider ni ,vad gör ni när ni rider?bara rent nyfiken:D
skriv oxå gärna va det är för häst mm..:idea:

Sv: hur tränar ni??

Finns flera trådar om detta ;)

Nu är vi inte helt igång på grund av olika orsaker så nu blir det mest att vi lullar i skogen. och bland blir det mer av det ena och mindre av det andra och tvärtom beroende på säsong osv.

Men när vi är i full gång brukar det bli 2 st rena dressyrpass på ca en timme, oftast för tränare båda gångerna. 2 st pass ute i naturen som kan vara allt från en skrittur på 30 min till en längre tur i alla gångarter på 2 timmar. Också en gång hoppning och en gång tömkörning. Tiden varierar.

SWB-sto 5 år i år, dräktig i 6e månaden.

Rids 2-3 pass dressyr i ridhus ca 40-45 min vissa veckor, andra blir det ca 2 pass.

Rids ut 2-3 pass också, ca 1 h ibland mer, ibland något mindre.
Varierade turer med alla gångarter, någon dag per vecka brukar bli skritt.

Vilar 1-2 dagar (då jag även räknar skrittdagen som vilodag från arbete).

Vore hon inte dräktig skulle ett av ridhuspassen bytas mot hoppning.

Varmblodstravare, valack. 14 år.

För det mesta rider jag ut, men det blir även nu på vintern några pass på ridbanan på mörka, sena kvällar. När det är mjukt i underlaget på banan så kommer min tränare, och så har hon hopplektion för mig. Nu på vintern rider jag 4-5 dagar i veckan, och på sommaren/våren/hösten rider jag oftast 6 dagar i veckan. Kör på i alla gångarter, främst har vi nu fokuserat på galoppen. När jag rider ut, beror det på om det är helg eller mitt i veckan. Man har ju inte direkt lust att rida ut en "långritt" på en onsdag klockan 17 på eftermiddagen:crazy:. Mitt i veckan brukar turen ta ungefär 40 minuter. Rider jag för tränare så håller vi igång i 60-70 minuter. Hoppar för tränaren ungefär varannan vecka, och nu på vintern ännu mer sällan. Rider jag ett dressyrpass på banan så brukar jag hålla på i en halvtimme, kanske...?

Det var väl det mesta:D

har ett sto född 02. rider 5 dagar i veckan. 2 turer i skogen ca 1 timme/gång. 2 pass dressyr ca 30-45 min/gång å ett pass hoppning. brukar ut å skritta dagen efter hoppasset.

De är olika hur mkt jag rider varje vecka,men de innehåller oftast utritt,hoppning och dressyr,jag leker ochså med min häst och lite allt möjligt!^^mitt mål är att vi ska ha kul oscv..

C-ponny vallack på 13 år, tävlar på Msvnivå

Rider nu mellan 5-6 dagar i veckan(håller på att komma upp i tävlings
kondition efter lite jullov)
Rider ut ca. 3-4 dagar/vecka(rider dock alltid lite lydnad/dressyr vid uteritter)
Vilodag ca. 1-2 dag/veckan
Lösgörande/dressyr ca 1-2 dagar/veckan

Hoppar för tillfället ingenting pga. stallet inte har egen volt och jag vill inte släpa ut grannstallet hindermaterial.
Dock hålls en superfin volt på och byggas och hindermaterial är
inplanerat att köpa eller byggas :love:
Tränar hoppning ungefär 1 g/månaden :eek:, kommer snart
bli oftare då volten är klar och då blir det antagligen hoppning ca
1 g/veckan

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en arabvallack som är 12 år. Han är helt underbar! :love:
När jag rider honom så brukar jag ca rida på dressyr 3 ggr i veckan och rida ut 2 dagar. Så longerar jag en dag och så har han en vilodag. :D

Jag är medryttare på 12årigt halvblodssto och rider henne ca 3 dgr per v. Hon har mest gått i skogen förra året och ska sättas igång, ut och träna, hoppning och dressyr, sätta muskler lite här och var! :D Inte för att hon är ser så musklefattig ut, men det behövs.

Hon rids 3-5 dgr per vecka, ibland mer.
När jag rider brukar jag ta
1 dag lite dressyr på banan.
1 dag uteritt en timme i alla gångarter, mest skritt.
1 dag mer dressyr eller gymnastikhoppning eller tömkörning eller skrittur.

Gillar att variera, men just nu blir det mycket dressyrträning för att det behövs och är så kul! "Hoppas på att hoppa" (:D) mer till våren när snön smälter. :banana:

Kallblodstravare, inne på sitt 17:e år.

Är medryttare/delfodervärd. Av mig rids han ca 3-4 ggr/veckan. Sedan kan ngn annan rida honom (endast uteritt!) 0-2 ggr.

1 dressyrlektion (vanligtvis varje vecka men ibland kan det bli uppehåll)
varannan vecka hoppträning i ridhus (ska precis börja med det) :D
1-2 ggr ridning/tömkörning/annan aktivitet på bana
1-2 ggr uteritt
1-3 dagar vila

Hej

min new forest har precis blivit frisk från fång och hovledsinfalamtion.
han rids 2dagar i veckan (igångsättning)
i skog och på kalhyggen för att träna upp balans och för att han tycker att det är skitkul att leta stigar mm.
så just nu kan man väl säga att vi håller på med positiv träning eller nått. men så länge han trivs och är frisk.
så är jag mer än nöjd:bump:

15 mars - 1 april. 10 minuters longering och sen 1-2 timmars ridning alla gångarter, dressyr och uteritt varvat dagligen vilodag en dag var 10-12 dag... Vissa riddagar kan bytas ut mot promenad vid hand eller lite longering, tömkörning och liknande.

2 april - 31 oktober 1-2½ timmars ridning eller kortare pass promenad vid hand eller lite longering, tömkörning och liknande. Någon kompis kan komma och hoppa ibland, eftersom jag inte får hoppa. Dessutom rider jag lite kurser, ridläger och handikapplektioner denna period. Vila ungefär var 10-12 dag

1 november - 30 november, 10 minuters longering och sen 1-2 timmars ridning alla gångarter, dressyr och uteritt varvat dagligen vilodag en dag var 10-12 dag... Vissa riddagar kan bytas ut mot promenad vid hand eller lite longering, tömkörning och liknande. Lite handikappridningar på ridskolan

1 december - 15 mars, ridning efter väglag mycket skritt och lite annat med sällskap, arbete vid hand, promenader vid hand, longering och tömkörning. Någon sväng till ridhus, för lektion elelr ridhusridning. VIla 1-2 dagar i veckan.

Fatima, f 840423, halvblod-angloarab (svenskt halvblod), mkt pigg och energisk dam, med mkt roliga idéer.

En maxad c-ponny, vallack , 27 år

(Rider alltid ute i skogen)
Ungefärligt schema denna vecka)

måndag: vila
tisdag: ut å går
onsdag:barbacka ridning ca:45min
torsdag: vila
fredag: rider ut ca:1timme
lördag: lite dressyr ridning på nån äng
söndag: rider ut ca;1 timme

Jag har en c-ponny som är 12 år. En dag i veckan åker vi och tränar för dressyrinstruktör ca 1 timme. Sedan tränar vi dressyr 2 dagar i veckan i ridhuset. En dag i veckan hoppar vi i ridhuset. 2 dagar i veckan rider vi ut i skogen ca 1 timme. En dag i veckan får han vila. :)

hmm han rids ca 5 ggr veckan just nu är ja ruggigt lessp å paddock och ridhus då de inte gått bra alls att träna där....
så nu är de uteritt för hela slanten! brukar bli ca 1.5 timmes ritter alla gångarter!

Varmblodsvalack 13 år;
Måndag; Uteritt i alla gångarter
Tisdagar; Ridbanan Alt. Tömkörning, löshoppning, hoppning
Onsdag; Skrittpass
Torsdag Vila
Fredad; Skrittpass
Lördag; Ridbana Alt; Drressyr, Longering
Söndag; Uteritt i alla gångarter
Givetvis så varieras det med dagar men upplägget på "aktiveiteterna" brukar vara de samma :smirk: Detta funkar för oss iaf ;)

har ej egen men iallafall.

rider helger + lediga dagar.
just nu musklar jag upp henne

men dressyr blir det varannan varvat med
skogsrunda alt. konditions arbete

hon har bra kondition men är ett fullblod som är svårfödd = svårt att sätta muskler

Hästen är 6 år i april, varmblodstravare och riden ca 1,5-2 år.
Jag rider dressyr 1-2ggr/veckan
hoppning/cavaletti 1g/veckan
skogen 1-2ggr/veckan
tömkörning,NH eller miljöträning ca 2ggr/veckan
antalet vilodagar anpassas efter väder och underlag.

D ponny, -01, new forest & connemara om jag minns rätt.
hopp för tränare 1 grr i veckan, dressyr för tränare 1 grr i veckan, varannan vecka 1dag vila, tömkörning lite då & då, markarb lite då & då. ut 2-3 dagar i veckan, om ngn dag blir över så blir det dressyr, kan någon få gång bara rida ut 1 grr på 1 vecka pga behövs mkt dress träning. och ibland kan jag rida ut i 1 vecka bara, det varierar lite :)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
263
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
550
Senast: MiniLi
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
361
Senast: MiniLi
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 433
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar