Hur tränar ni?

E

explosiv

tjena. tänkte bara fråga hur ni lägger upp er träning?
Ni som är ute och tävlar, ni rider antagligen inte bara i skogen på vardagarna, hur ofta rider ni i skogen (avslutar ni turen med ett arbetspass i paddock?) eller hur gör ni?
Intressant o veta hur olika gör..... :bump:

Sv: Hur tränar ni?

Så här brukar min häst vecka se ut
Måndag: Medryttere, lite lugnare ridning
Tisdag: Hoppträning
Onsdag: Trimma lite lugnt
Torsdag: Medryttare, lite lugnare ridning
Fredag: Vila om jag inte ska tävla, då trimmar jag rätt hårt...
Lördag: Tävla lr trimma hårt, hoppar även några skutt
Söndag: Tävla, träna, trimma lr rida ut

Så brukar en vecka ser ut i vanliga fall...Dagen efter tävling brukar hon få vila lr skrittas...

Att rida mkt i skogen är bra för tävlingshästar, så dt får göra lite annat än att bara trimma, tävla trimma & tävla...

Jo, det är självklart... Rider alltid på kvällarna på vardagarna och när det är mörkt är det inte så kul att rida ut precis, så det brukar bli en gång i veckan...

HoppFantasten: Trimma - Kollar att allt funkar, typ... lite svårt att beskriva...:S

Måndag: Lektionsponny (1 lugn knattelektion om det varit tävling på söndagen)
Tisdag: Lektionsponny
Onsdag: Lektionsponny
Torsdag: Lektionsponny (händer att jag rider honom då, men inte så ofta)
Fredag: Vilodag
Lördag: Lektionsponny/Tävlingsponny
SÖndag: Hoppträning/Vila (om det varit tävling på lördagen)/Tävlingsponny

Japp, men prispengarna bara rullar in. :)

Måndag: Sitsträning, rider ut i lätt sits
Tisdag: Markarbetsträning för tränare
Onsdag: Hoppning för tränare
Torsdag: Rider ut
Fredag: Konditionsträning
Lördag: Trimma
Söndag: Tävling alt. ut

Någon vilodag kan smygas in men annars är vilodagar lugn skrittur. Utridning inkluderar oftast trav och galopp.

Jag rider ut och klättrar, galopptränar lr travar.
Igår var vi tillexempel ute och travade på grusvägar i två timmar (alltså inte hela tiden trav...) det bygger upp konditionen. Framförallt tycker jag att det är bra att hästarna får gå på annat underlag än paddock/ridhus, de får ett miljöombyte och så är det ju bra träning.

Trimma skulle jag mer beskriva som "putsa" "finslipa"

jag hoppar inte alls mkt just nu, dels för att jag rider iväg till paddock innan vi byggt vår och lånar hinder, och det är inte så lätt att släpa fram hinder + hålla en häst i handen samtidigt och sen plocka undan efter sig.

jag rider i paddocken 2-3 gånger i veckan, dressyr. men när vi rider i paddocken så får han ju en uteritt samtidigt, 3km dit. 3 km hem. det gör det enklare oxå, han tycker inte det är lika tråkigt i paddocken då.
resternade 3 gångerna rider vi ut. skrittar,klättrar,galopptränar/konditionstränar/intervalltränar eller bara rider ut.

och min häst går bra på hopptävlingar även fast han inte hopptränas och jobbas och trimmas precis hela tiden :angel:

och sen så tror jag man blir lätt lat om man har ridhus. tänk om man skulle strunta att rida bara för att det är mörkt, ja då skulle jag ju bara kunna rida på helgerna hela vintern!
jag skulle gärna ha ett ridhus, och slippa mörkret, men lite får man ju stå ut med för att hästen ska trivas oxå.
men det är vad jag tycker.

En vecka brukar se ut ungefär såhär: Om jag tävlar på helgen

Måndag: jogg, galopp ( på galoppbanan)
Tisdag: markarbete/dressyr
Onsdag: hoppträning
Torsdag: galoppträning ( på galoppbanan)
Fredag: skritt ca 30-60 min i skogen( el promenad för hand)
Lördag: markarbete/dressyr
söndag: tävling

Tävlar jag inte på helgerna ser det lite annorlunda ut, men fördelningen på passen är ung desamma.

Hästen halvblod 11år, tävlar hoppning upp till
1.20.

Tillägg..rider jag på bana, inne el ute så skrittar jag oftast fram och av ute på vägen. ( vill rida på olika underlag)

Mitt veckor schema ser ut ungefär så här:
Dressyrträning (1h)
Vila
Trimmning (hopp eller dressyr, beroende på vad som ska tävlas nästa gång) (45 min)
Hoppträning (1h)
Vila
Skogen el tävla (blir det skogen blir det konditionsträning med mkt galopp eller trav på hårt underlag, 45min - 1h)
Tävla el trimining dressyr (45 min)

Med min "äldre häst"
Jag har hoppträning för tränare en gång i veckan.
Senare kommer det även till att bli körträning en gång i veckan.

Jag tömkör henne ganska så mkt hemma, då jag tycker att jag kommer åt hon mkt bättre från marken, och på så vis kan stärka henne och bygga upp muskler och då framförallt i rygg och rumpa.
(jobbar även mkt 4 åringen genom tömkörning).

Rider i mellanåt rent dressyr jobb, och vissa dagar så blir det markarbete, och andra dagar blir det jobb över bommar/cavalleti.
Jag varierar väldigt mkt!

Sedan så blir det en del skritt pass, bla när jag rider ner till grustaget. I grustaget kan man även klättra och göra galoppjobb.

Sedan så får de ju även vila någon gång i veckan, unghästen får vila i perioder.

Allt ovan blandrar jag, så det skilljer sig från vecka till vecka, allt beror på vad jag har lust med, vad hästen behöver osv.

På helger så är det tävling (fast jag har inte tävlat så mkt på sista tiden, laddar till nästa år i stället!).

Min och pållens vecka:
M - Skritt i skogen
T - Hoppträning för instruktör
O - Dressyrträning för instruktör
T - Medryttare rider ut i skogen
F - Vila
L - Skogen
S - Dressyr

och om det är tävling så vilar han dagen innan och skrittar ut i skogen dagen efter...

Jag och min häst har inget bestämt veckoschema. Han är ung och jag vill inte köra slut på honom, så han vilar ca var tredje dag. Hoppar för instruktör ca en gång i veckan, rider ut ca en dag i veckan. Övriga dagar trimmas han, och kan få avsluta med några små språng vid enstaka tillfällen. Ibland promenerar vi tillsammans i rask takt istället för att stå helt och hållet. Om vi tävlar så får han ta dxet rätt lugnt efteråt, vila och kanske bara rida ut i ett par dar, tävling tar ju hårdare än vad man tror på unga hästar som är ovana, med resa, spänning och allt. Nästa år ska jag skärpa träningen lite, men jag kommer fortfarande att variera hans arbete, och bara trimma lite hårdare de tillfällen jag gör det.

Trimma kallar jag markarbete utan bommar. Alltså man trimmar igenom hästarna. Som dressyr. Inte liten lätt putsning av en rörelse.

för min tävlingsponny ser veckan ut ungefär såhär:
Måndag: Dressyr (skrittas ut om tävling dan innan)
Tisdag: Lektion med lillasyster (inte spec. hårt :p)
Onsdag: Hoppträning
Torsdag: Dressyrträning
Fredag: Ut
Lördag: Ut/Jogga/Tävla
Söndag: Ut/Tävla

AV allas "scheman" tyckte jag att Svea08_ såg bäst ut..... hehe :D :banana:

Så här ser oftast våran träning ut!

Måndag: Dressyr för instruktör
Tisdag: Gabbyträning
Onsdag: Hoppträning varanan vecka annars vilar han
torsdag: ut i skogen,jogga lite lätt
fredag: dressyr lr skritta ut ibland vila
lördag: tävling lr dressyr "lungt"
Söndag:tävling lr ut iskogen :bump: :bump: :bow:

Senast ändrad av en moderator:

Jag brukar rida dressyr en gång i veckan, hoppa en(-två) gång i veckan och rider ut resten. Det receptet fungerar på min häst men säkert inte på allas.
Jag brukar rida "ordentligt" i skogen med att han ska gå i form och lyssna, halter, skänkelvikningar, osv osv men abslout inte alla gånger. Då och då får han bestämma tempot, i andra fall vi hoppar lite naturhinder kanske, klättrar, letar stigar, och har inga krav alls utan långa tyglar i alla gångarter.
Han är en sån häst man kan göra så på, han är väldigt välriden så det skadar liksom inte att "busrida" om man nu kan kalla det så. Han vet vad som väntas av honom och är det träning så vet han vad som gäller.
Tävlar vi (lätta klasser dress/hopp) har han ledigt dagen innan och så tar vi det rel lugnt dagen efter.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 835
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
125
Senast: Badger
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
6
· Visningar
435
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Banta/slimma ner shettis?