Hur tränar ni?

Lella

Trådstartare
Jag är intresserad av distans men har inte kommit till tävlingarna än, gillar att rida långt och länge och undrar lite hur ni brukar lägga upp träningspassen, och hur ni rider på tävlingarna. Blir de mycket av.. vadå? skritt, trav eller galopp? Själv brukade jag förr hoppa av och leda hästen om det ska skrittas längre än 15-20 min, blev så träig i ändan, trots att sadeln var otroligt bekväm. Hur vanligt är det?

Nu har mina ridturer dock blivit av det kortare slaget då jag flyttat stall, men jag tränar mycket på uthålligheten i gångarterna.

Sen har jag ett annat lite irriterande problem, om jag rider länge ca 1h+ bort från stallet får jag "hemlängtan" och vänder. Någon annan som tampas med problemet? Hur har ni då löst det? Det är lagom irriterande om man kommit en bra bit på en runda, njutit och så knäpper det till i skallen att "HEM! NU!", varken jag eller hästen är då trött..

Sv: Hur tränar ni?

träningsupplägg per vecka för mig är,
hoppning minst 1 gång
dressyr minst 1 gång
skritt/vilodag 1 gång
intervallträning 1gång (alltid endast skritt dagen efter)
längre runda 1-2 gånger (2-4timmar)
resten av dagarna rider jag bara i skogen eller en extra gång på ridbanan eller gör något annat kul som tömkörning osv.

intervallträningen lägger jag upp med 3 minuter galopp (lätt sits!) sen 30sek skritt sen tre minuter galopp igen, 30 sek skritt.
upp till 18 minuter.

för att inte få träsmak i rumpan kan du ju köpa nåt gummiöverdrag eller fårskinnsöverdrag till sadeln.

det med hemlängtan löser du lätt om du mäter ut en runda på karta, räknar ut hur lång den är osv. sen är det ju bara att rida hela.
då ska det vara en runda så att det inte är nån mening med att vända efter 2/3 av vägen :devil:

när jag rider längre sträckor hemma väljer jag att antingen bara skritta och trava eller köra "vanligt" tempo.
vanligt tempo är för mig samma som man håller på tävling, på tävling travar jag mesta delen, passar på att skritta där marken inte tillåter annat och tar långa/korta lugna galopper.
man måste hålla ett jämnt tempo så att hästen orkar och inte får för hastig puls.

när din häst har vant sig vid att gå långt är det meningen att du ska kunna trava avslappnat på halvlånga tyglar i det tempo som hästen väljer att ha på traven. ex. min häst tycker om att länga traven medans andra hästar kanske tycker att det är bekvämare att korta lite.

tänk på att ALLTID avlasta hästen så mycket du kan! stå i lätt sits hela tiden i galoppen och gärna mycket i traven. sitt aldrig ned i traven utan rid lätt mjukt och fint om du inte vill stå upp.
träna upp din egen kondition och balans, man kommer ingenstans om man inte själv är form och kan hjälpa hästen HELA vägen.

:D

Senast ändrad av en moderator:

det med hemlängtan löser du lätt om du mäter ut en runda på karta, räknar ut hur lång den är osv. sen är det ju bara att rida hela.
då ska det vara en runda så att det inte är nån mening med att vända efter 2/3 av vägen :devil:

Det är väl alldeles utmärkt om man vänder efter 2/3 av en runda. ;)
För då blir ju sträckan man riden ÄNNU längre.

Massor av skritt! ca 10tim/v och häst

Start v 1 januari:

v 1-3 skritt 2 tim 4 ggr/v
v 4-6 - ll- 5 ggr/v
v 7-8 - ll - 3 ggr/v ett pass 4 tim skritt/trav
v 9 skritt/trav 4 tim 3ggr
v 10 skritt 2 tim 4ggr ett pass galopp 2x 30min (ca 18km/h = lugn galopp)
v11 samma som v 7-8
v 12 samma som v 10
v 13 samma som v 7-8
v 14 skritt 2 tim 2 ggr, ett pass blandat skritt/trav/galopp ca 1tim, samt årets första tävlingen, 80km.

träningsschema för en av mina hästar.

Sitter för det mesta ner i galoppen, vill inte ha för mycket tyngd på framben/bogar. Vill ha hästen jobbandes framåt/neråt = lång/stor galopp= vinner mark.

Tackar för tipsen, ska genast stickan in näsan i en karta och börja planera rundor. Kortare i början såklart :) Brukar köra en hel del så omväxling blir det nog. Och tydligen löstes problemet med den träiga änden omedvetet, jag skaffade en ST Espanola förra sommaren och har med närmare eftertanke sluppit känslan efter det :D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 414
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 528
Senast: Fiorano
·
Utrustning Har en vallak som aldrig har varit särskilt glad för bett.:( Och vi har provat alla möjliga tänkbara bett och kombinationer med...
Svar
5
· Visningar
1 891
Senast: mily
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 312
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka