Hur tränar ni galoppen?

Leikna

Trådstartare
Hallå allesammans!
Jag har gått och funderat på en sak ett tag nu... Jag rider en jättefin islandshäst med taktfast tölt, fin skritt, lite slängtrav men den jobbar vi på. Men jag skulle så gärna vilja få till hans galopp! Han har ganska "platt galopp", han är alltså ganska markbunden i galoppen.
har ni något tips på hur man kan träna galoppen så han "lyfter sig" lite mer? går det att träna det?
tacksam för alla svar :bow:

Sv: Hur tränar ni galoppen?

Gymnastik hoppning kan vara bra.. (: hoppa små hinder serier och galoppera gänra över bommar.
Du kan också träna på galoppfattingar.. fatta galopp i en kurva, galoppera halva långsidan och trava till nästa kortsida och fatta galopp igen.

Som en redan sagt, galoppfattningar! Trav-galopp-trav är KANON för både traven och galoppen =) Bara några steg galopp, sen ner till trav igen.

Galoppfattningar och övergångar i oändlighet. Jag tycker att övergångar tölt-galopp-tölt är bra på hästar med flack galopp. Bra tölt brukar man få också. :)

Förberedande rörelser är öppna och framförallt sluta, gärna i trav om det går.

Jag brukar rida på volt i trav och rida sluta i några steg för att sedan fatta galopp, det får med bakdelen väldigt bra. På volten är det även bra träning att rida med tagen bakdel i galoppen, och att öva på att öka och minska volten och såklart även öka och minska galoppen.

En annan övning som fungerat bra på mina hästar och som är lite mer basic är att galoppera längs fyrkantspåret och lägga stora volter vid kortsidorna och öka på galoppen lite när man kommer ur volten. Efterhand när hästen blir starkare och stadigare i galoppen så kan man lägga in volter på långsidorna också, samt att minska volterna, ta fler varv på volten osv. Viktigt är att bibehålla viljan framåt, det är inte bara volterna man vill åt utan ökningarna/minskningarna som blir emellan volterna.

Det som ni har sagt känns vettigt :)! Men jag har ett till litet "problem", eller problem kanske man inte ska säga, med lill-Skolli... Han är ganska svårtravad. Han väljer hellre tölt framför trav, och när man tar ner honom från galoppen så väljer han gärna tölt. Har ni något tips på hur man kan få honom att ta till traven i avsaktingen? :)

Det som ni har sagt känns vettigt :)! Men jag har ett till litet "problem", eller problem kanske man inte ska säga, med lill-Skolli... Han är ganska svårtravad. Han väljer hellre tölt framför trav, och när man tar ner honom från galoppen så väljer han gärna tölt. Har ni något tips på hur man kan få honom att ta till traven i avsaktingen? :)

Min häst har lite samma problem, fast han tar pass istället för tölt.. Men när jag saktar av så sitter jag inte tungt i sadeln, utan sitter i lite tre punkt sits och använder mycket röst samtidigt som jag gör en förhållning på tygeln, men använder ingen vikt alls. Om min häst ändå väljer pass så saktar jag av på en gång till skritt och sen fattar galopp igen och fortsätter tills han väljer trav istället för pass och då får han mycket beröm!

Jag gjorde ungefär samma sak på en häst jag hade på foder förra sommaren, och hon lärde sig det jättefort, men hon var ganska lätt att jobba i traven i övrigt, och det är inte Skolli :/..
Men jag kanske ska testa samma teknik iallafall? :)

Galoppera på volt har funkat för mig! :) Och att i volten fatta galopp, hålla ner till trav (min passiga häst väljer trav på volt!) och sedan fattat galopp igen.

Jag hade lite samma problem med min Herkules förut, han tog gärna något passaktigt mellan traven och galoppen i nedsaktning, jag fick bort de genom att börja stanna honom mer med sätet och ge honom lite mer tygel så han kunde länga ut halsen i avsaktningen och de funkade finfint. Nu gör han (för de mesta) klockrena avsaktningar. :D

och just de! För att få mer lyft är de jättebra att träna upp musklerna i ryggen genom att klättra osv. Sen mycket tempoväxlingar, start och stopp brukar öka steget lite. Med mer muskler kommer även lyften för de mesta. Bara hästen tänker framåt och arbetar med baken och inte blir framtung brukar de bli bättre med mer muskler. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 182
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
818
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
896
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025