Hur tränar man/lär man?

rostad

Trådstartare
Hej!
Jag undrar hur man tränar upp/lär upp en häst att gå i riktig ökad trav?
Någon som har några tips?

// Rostad

Sv: Hur tränar man/lär man?

Min spontana tanke är att hästen först måste lära sig samling. Alla hästar kan trava fort, men en häst som inte kan samla sig kan inte ge "ökad trav". Tror att du i grund och botten måste öva på samlingen, så borde ökningen komma naturligt när hästen behärskar sin kropp på rätt sätt.

Alla hästar kan gå ökad trav bara de är nog starka att de orkar samla sig.
Däremot har inte alla hästar gångartsmässigt kapacitet att gå ökad trav med en massa "häng" och "framben" som man ser i dagens tävlingsdressyr. För det krävs gångarter.

Nirak

Min häst får till bäst ökad trav när man samlar upp honom ordentligt i traven och sedan släpper fram honom lite.
Men som sagt för att få till en ökad trav krävs det att hästen kan samla sig ordentligt och som NiraK har alla hästar olika kapacitet gångarts mässigt.

/Luxurios (vars häst har helt underbar ökad trav :love: )

Hästen går i en bra samling. Tävlar Nationellt med ponnyn. Men vill träna upp ökningen på han. Han är bäst på att samla.

Jodå, han ökar väl som en "vandlig" ponny. Men önskar att han lyfte mer på stegen i ökningarna.

Har inte tränat med han på månader. Sedan så brukar vi inte träna på sådant som redan gör okej. Utan sådant som han gör mindre bra.
Detta är igentligen inget han behöver, för vi får 7: or på det. Detta är bara en rolig grej.

Jag tycker du har ett konstigt resonemang. Du skriver att du inte brukar träna på det han redan gör ok, men vadå, dressyrens mål är väl endå att öka gångarternas kvalité och stärka hästen?

Jag ser det som en viktig bit i hästens utbildning, inte som en rolig grej. Hästen måste kunna skifta mellan samling och ökning, dvs göra bra övergångar.

För att kunna rida fram den där riktigt vackra traven krävs det av ryttaren att denne har en sits som kan påverka hästen att engagera sig ordentligt i traven.
Rid mkt övergångar mellan olika tempon och gångarter och se till att hästen är ordentligt framme på hjälperna.

Jag må vara helt ute och cykla då jag inte rider ökningar själv... men har upplevt att precis efter en galopp blir min häst väldigt lösgjord och travar på med stor och bra takt. Kanske träna ökningen precis efter galoppen???

Lånar lite.. Träna upp så att hästen ska länga steget i trav, alltså från marken. Kan man göra nåt särskilt åt det? Visade min häst o fick, "Bra mekanik i traven, men ngt kort.."

Generellt så är gångarterna det som GÅR att ändra på en häst, kontra exteriören, men det krävs mer eller mindre jobb för att uppnå en förändring av gångarterna. Vissa hästar behöver bara lite mer genomjobbade muskler för att röra sig bättre, medan andra behöver träna upp en bättre bärighet och balans, samt öva mycket på övergångar för att få högre poäng på sina gångarter. Så det beror helt på individen.

Utan att ha sett trådskaparens häst röra sig så tror jag fortfarande att ökningen kan komma av sig själv när samlingen och balansen sitter där den ska. Kan bara hålla med om att man nog bör öva även på sånt som hästen kan, och inte bara på sånt den inte kan. Om inte annat så för självförtroendets skull, hos både häst och ryttare.

Ställer mig liksom flesky frågande till varför du inte tränar?:confused:
Seriösa dressyrryttare inser väl att träning alltid behövs?! Allt kan ju bara förbättras!
Till frågan så kommer längningen med samling och kondition. Tycker dock att du bör ta hjälp av en duktig tränare, du har ju fina ponnyer!

Jag tycker det bästa är att du först rider ett tag i vanlig trav och galopperar mycket inne på banan. Se till att få hästen riktigt pigg. Helst så att hon/han vill galopåpera hela tiden, men sedan när du inte låter henne/honom så kommer hästen garanterat gå i ökad. Det fungerade när jag skulle lära min häst, nu är hon jätte-duktig på det:angel: Lycka till! Det är värt ett försök om du har en någorlunda pigg häst :)

Fast ökad trav innebär inte ökad fart.
Ökad trav förutsätter som andra redan sagt att det går att samla hästen, och inför den ökade traven så ska hästen vara samlad så tillvida att den är väldigt mycket uppe för baken, dvs sätter baken under sig och kommer upp i framdelen (där får du svävnings momentet med fram)....

det är skillnad på mellantrav och ökad trav så tillvida att mellantraven är mindre samlad och framför allt fokuserad runt en framåt/nedåt längning av steget, medans den ökade som sagt förutsätter att hästen "sätter sig" för baken.

TS: en 7:a på en Nationell är ju något som helt klart ska och bör förbättras! Träna på!

Samling A O antar att du redan förstått det

Men GP hästarna går även i passage och piaff, där lyfts benen högre än i "grundtraven" likaså i ökade traven.

En häst som lär sig passage får även en finare trav med högre benlyft.

flesky skrev:
Jag tycker du har ett konstigt resonemang. Du skriver att du inte brukar träna på det han redan gör ok, men vadå, dressyrens mål är väl endå att öka gångarternas kvalité och stärka hästen?

Jag ser det som en viktig bit i hästens utbildning, inte som en rolig grej. Hästen måste kunna skifta mellan samling och ökning, dvs göra bra övergångar.

För att kunna rida fram den där riktigt vackra traven krävs det av ryttaren att denne har en sits som kan påverka hästen att engagera sig ordentligt i traven.
Rid mkt övergångar mellan olika tempon och gångarter och se till att hästen är ordentligt framme på hjälperna.

Jag är inte gjord av pengar om du tror det!
Vi tränar på det som vi behöver träna på. Hans trav är fin. Ställer ut han minst en gång per år. Han har fått 9:a på trav.
Detta tycker jag är en häst som ökar sin trav:
http://www.akademiskridkonst.se/bilder/top/bentotrav.jpg
Som inte en "vandlig" häst gör tycker jag. Utan denna kan man se att de har tränat i flera år på att göra.
Här har ni oss. Jätte dåliga bilder. Men kan inte ge er bättre just nu. tog dem ifrån TV som ni nog kan se.
http://i31.photobucket.com/albums/c373/rostad/trav2.jpg
http://i31.photobucket.com/albums/c373/rostad/trav.jpg
http://i31.photobucket.com/albums/c373/rostad/trav3-1.jpg

Kicki_J skrev:
Ställer mig liksom flesky frågande till varför du inte tränar?:confused:
Seriösa dressyrryttare inser väl att träning alltid behövs?! Allt kan ju bara förbättras!
Till frågan så kommer längningen med samling och kondition. Tycker dock att du bör ta hjälp av en duktig tränare.
Jag tränar för två tränare just nu. En dressyrdomare och en annan som har hjälp svenska landslaget på häst i många år. Men som sagt de tycker inte jag behöver träna på det i första tag. Utan det finns viktigare saker som vi behöver träna på.
Mellan och ökade gångarter tränar jag mer hemma. Men hjälpande hand ifrån dem. De tipsar mig. Men det kan ju vara bra om fler kan ge ett tips eller två.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag har blivit medryttare på en häst. Och undrar om man kan galoppera på sand? Det är en slinga där travhästarna tränar med...
Svar
9
· Visningar
999
Senast: Nota
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
295
Senast: Unafraid
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
328
Senast: Sryoqwe
·
Western Går det ens? Finns ju ridskolor här men ingen westernridskola. Finns en klubb (som jag känner till alla fall) i hela länet som tar ut...
Svar
9
· Visningar
493
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka