Hur träna upp kondis och muskler på äldre isläning

cowgirl81

Trådstartare
Jag får snart hem 2 st islandshästar den ena är runt 17 den andra runt 20. Den ena har stått i ett halvår på grund av föl och den andra har stått i 1 år på grund av föl. Den vita har även börja fälla ur i hullet vid manken. Kommer börja med kraftfoder som det är lusern i, och ett bra hö. Men hur gör ja med träningen. Gärna varierad träning kommer skritta mycket i skogen. Mvh Hanna
Maus

Sofia

Sv: Hur träna upp kondis och muskler på äldre isläning

Vilka sötnosar!
Jag har ett sto som är 19, och som varit dåligt tränad. Som du skriver har det blivit mycket skritt ute. Jag har kutat med henne uppför backar, tömkört,löslongerat, osv.
Tycker att det blir mer o mer muskler, kanske att det var ett kvalitativt språng då vi började med skolorna på ridbanan, hon har fått bättre med muskler sen dess.
Vi har en rödblack o en skimmel, ser nästan ut som dina...

Enda problemet med den vita är att hon gillar inte ridbanan eller när man ställer krav på henne där. Så de får bli mycket ute i skogen med henne. Fuxen har bättre kondis och muskler så kommer ju rida henne som nästan som vanligt och ha den vita som hand häst. Mvh Hanna

Har du den vita som handhäst så blir det väl lite som öppna den får gå i?
Mitt sto gillar inte heller att vara på banan, men med instruktörshjälp har det blivit mycket bättre, hon hjälper mig att våga ställa krav och inte vara så fesig...
Sen rider jag alla möjliga övningar på grusvägar o dyl.

Hon har gått som ridskolehäst i många år. Därför hon inte gillar banan släpar bara benen efter sig. så de får bli övningar ute i naturen men kommer bli mycket skritt och klättra.

Du börjar med att fodra upp dem så att de blir musklade och runda.
Sedan så sätter du igång dem på samma sätt som om de vore unghästar.

vad ska ja ge dom förutom fri tillgång hö. den vita har fallit ur rätt rejält vid manken, medans fuxen fortfarande har lite grundkondition kvar.

vad ska ja ge dom förutom fri tillgång hö.

Tillräckligt med proteiner.
Islandshästar behöver massor av protein för att bygga upp sig.
På energi så blir de bara feta.

Så ditt hö måste ha en protein/energikvot på minst 7 och helst mycket mera.
Mitt har en kvot på 11 och musklerna bara bullar av bara lösdrift.

Så var det med mitt sto också, hon behöver mycket mer protein för att bara hålla formen, och vill man bygga muskler krävs det än mer.
Jag ger något kg lucernhack, med tillägg; ett par dl sojamjöl, E-vitaminer med selen, och om det betyder något så får hon foderjäst för B-vitaminet. Och mineraler förstås, då jag inte ger krafftfoder. Det blev väldig skillnad då jag började med detta, såg resultat på bara några veckor.

Antar att detta är en dum fråga, men frågar man inget får man inget veta. Sojamjöl funkar det med sånt man kan köpa i mataffären eller måste man ha nått speciellt sojamjöl. Och om dom inte äter lucern, vad kan ja ge dom då.

Vet faktiskt inte, men förmodligen är det billigare att köpa på tex gr*nngården än i affärn.
(Egentligen ska man ju inte köra med soja, med tanke på var det kommer ifrån, att det är skövlad regnskogsmark man odlar mycket av sojan på... Jag gör slut på min säck, sen får jag se)
Kan ju blanda i mörötter eler betfor i lucernet om de inte gillar det. Jag brukar fukta det med vatten.

Varför sojamjöl?finns massor med fodersorter som innehåller protein.Krafft groov tex, går att välja 90 eller 125, & dessa innehåller det mesta men framförallt rekommenderas det till avelsston & växande hästar pga proteinet.

Jag tycker däremot man ska komplettera med tex krafft miner eller annat som innehåller kalk.Finns även Fibergi, som finns i olika sammansättningar, men där jag tycker Elit funkar bäst vid uppbyggnad av hästar(gav det till en gammal islänning jag hade).

Där finns oxå moineraler som man bara behöver komplettera med tex hö eller havre, efter viklket behov hästen har.Vill man utfodra lite billigare(många har uppfattningen att fibergi eller krafft är för dyrt) går det att använda havre, betfor tex & komplettera med mineraler/vitaminer samt E vitamin med selen.
Lucern , som ngn skrivit, är det oxå många som utfodrar med då höets innehåll inte räcker.
Skulle oxå vara observant på om dessa hästar kan gå på fri tillgång, kan hända att de bara äter & samlar på sig istället & det är aldrig bra för lederna, speciellt inte på gamla hästar.

Jag vill helst inte använda havre då en av dom blir för pigg utav det. skulle vilja ha nått musli foder utan havre i. Denna foderdjungel är knepig finns ju hur mycket som helst. Och hellre ett dyrare foder då som funkar än ett billigt där de inte händer nått.

Min häst blir lite tokig av havre, därför jag undviker kraft, och ger det jag ger.

ja har ju nära till åsebro så ja kan handla direkt av dom. funder på deras cool. den är utan havre.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 961
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 206
Hästhantering Hej alla.. Med risk för att skriva en lång novell nu men, känner att jag behöver bolla lite. Har en kbl-valack sen 19 år som i...
Svar
6
· Visningar
1 532
Senast: Mia_R
·
Utrustning Hejsan alla! Då min häst har börjat muskla sig passar inte längre den nuvarande sadeln, en Stübben Siegfried 16,5" och bomvidd 30. Den...
Svar
7
· Visningar
1 591

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka