Sv: Hur träna upp kondis och muskler på äldre isläning
Varför sojamjöl?finns massor med fodersorter som innehåller protein.Krafft groov tex, går att välja 90 eller 125, & dessa innehåller det mesta men framförallt rekommenderas det till avelsston & växande hästar pga proteinet.
Jag tycker däremot man ska komplettera med tex krafft miner eller annat som innehåller kalk.Finns även Fibergi, som finns i olika sammansättningar, men där jag tycker Elit funkar bäst vid uppbyggnad av hästar(gav det till en gammal islänning jag hade).
Där finns oxå moineraler som man bara behöver komplettera med tex hö eller havre, efter viklket behov hästen har.Vill man utfodra lite billigare(många har uppfattningen att fibergi eller krafft är för dyrt) går det att använda havre, betfor tex & komplettera med mineraler/vitaminer samt E vitamin med selen.
Lucern , som ngn skrivit, är det oxå många som utfodrar med då höets innehåll inte räcker.
Skulle oxå vara observant på om dessa hästar kan gå på fri tillgång, kan hända att de bara äter & samlar på sig istället & det är aldrig bra för lederna, speciellt inte på gamla hästar.