Hur träna pass`???

M

Meijo

Jag undrar vad alla har för olika knep att träna och lägga pass?
Har hört flera olika sätt och blivit lite konfundersam.
Ska börja passträna min häst har jag tänkt mig. Eftersom jag inte är så duktig ännu på denna gångart så ska jag gå en pass-kurs, men vill gärna nu innan höra era knep och också era sätt att börja träna er häst i passläggningar.
TAcksam för svar.
//Hanna

Sv: Hur träna pass`???

Tack....tråden var mkt intressant...men en fråga besvarades inte somjag är intresserad av.
Just hur lägger du/ni era hästar i pass?
Alla verkar ha så olika hjälper..o därför blir det lite osäkert när jag klurar på detta.

Inte för att jag är så bra på att lägga pass men jag har gjort det några gånger.

På ovalbana: Jag brukar rida i vänster varv i galopp, står lite lätt i fältsits när jag kommer ur sista svängen sätter jag mig samtidigt som jag tar en förhållning på innertygeln.

Funkar för mig.

Jag gör likadant ute men utan svängen, då tar jag förhållningen beroende på vilken galopp jag rider i, rider jag i höger galopp tar jag förhållningen på höger tygel.

Detta är så jag lärt mig att göra. Finns säkert många andra sätt också.

Här har jag fått olika instruktioner av olika instruktörer - men båda varianterna funkar.

Jag rider gärna i hästens svagare galopp och sitter i för galoppen lämplig sits. När jag vill lägga hästen sätter jag mej tyngre och tar i den motsatta tygeln (höger om det är vänster galopp och vice versa) en distinkt halvhalt och bryter galoppen. Rent teoretiskt skall tygeltaget i höger tygel (om det är vänster galopp) tas när det vänstra frambenet är på sin högsta punkt i rörelsebanan (alltså precis när benet är som högst upp i luften och börjar röra sig framåt). Dett är ju däremot svårt att se i praktiken KÄNSLA!
Däremot lärde mej en ridlärare att ta i motsatt tygel och en annan att ta i samsidig tygel. Jag tycker motsatt tygel funkar bra.
Främst brukar jag tänka att Bryta galoppen till något annat och sedan rida på, men det är olika från häst till häst och har ju mycket med hästens styrka, balans och gångartskvalité att göra.

En sak jag vill lägga till är att dagen efter att jag ridit pass rider jag alltid lösgörande och ofta bara i grundgångarterna.

/Malin

Det finns egentligen ingen bra femteväxel precis som på bilar, på hästarna har de en tendens till att ligga olika samt vara olika o/känsliga.

Javisst kan det vara olika, just beroende på ovanstående fast grunden är för det mesta ganska lik.

Ska börja passträna min häst har jag tänkt mig. Eftersom jag inte är så duktig ännu på denna gångart så ska jag gå en pass-kurs,

Och det tycker jag att du gör rätt i, för det kan vara bra att ha en intruktör till hjälp de första gångerna. Sen kan det ju vara så att instruktören bedömer det som att pållen skall vänta lite på sin passträning, men det visar sig efter din passkurs.

Lycka till på den, och ha det så kul. :bump:

Meijo skrev:
Ska börja passträna min häst har jag tänkt mig. Eftersom jag inte är så duktig ännu på denna gångart så ska jag gå en pass-kurs, men vill gärna nu innan höra era knep och också era sätt att börja träna er häst i passläggningar.
TAcksam för svar.
//Hanna

Läggning och läggning, men bäst pass blir det när han sticker, jag står upp i fältsits och panikartat försöker få stopp... :angel: :D De fåtal gånger jag försökt lägga pass blir det mest galopp och lite pass i mes-tempo. Nåja både hästen och instruktörerna har ju rätt hyfsade meriter i pass så tillsammans ska de väl får ordning på det när vi väl är redo att börja träna passen! :p

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 893
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Lady_S
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
701
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur