Hur träna gå på lång tygel i alla gångarter?

JessicaM

Trådstartare
Ja som frågan lyder Hur tränar man sin kuse att gå på lång tygel i alla gångarter?

Vad gör ni när hästen börjar öka utav sig självt, hur ber ni den öka -sätet el ben? Vill ha alla tips som går.

Trisco går på långa tyglar men det är roligt o öka o öka o vipps så var det galopp hehe

+ en annan fråga, hur vet man att hästen "går på bogarna" o vad gör man åt de??

Sv: Hur träna gå på lång tygel i alla gångarter?

Han får inte öka själv, utan ska gå i det tempot du bad om tills du säger annat.
När hästen ökar själv ge EN tydlig kraftigare hjälp så hästen lyssnar direkt (sitt till i sadeln, ta ett tygeltag etc.). Direkt eftergift när den gör rätt = saktar tempot.
När hästen igen går i rätt tempo så ska du vara "tyst" och passiv så den vet att den gör rätt och det ska vara skönt att göra rätt.

En häst går naturligt med mer tyngd på framdelen, men när du sitter på ändras balansen och hästen måste lära sig att bära mer på bak för att hålla sig frisk och stark.
Du måste engagera bakdelen så att hästen lägger mera vikt bakåt. Bakhjulsdrivet!

Senast ändrad av en moderator:

Hur engagerar jag bakdelen när jag rider??

Kul att du vill kämpa för att få din häst att gå på lång tygel. Bästa sättet att få hjälp med det här är nog att köra ett par pass för en riktigt bra tränare. Kolla på WRAS.se o se vilken klubb som ligger närmast dig. de hjälper dig säkert gärna med att hitta en välrenommerad tränare. Tills du gör det kan du köra med crazy.horse method. Jag har tipsat flera gånger om den här på buke. Leta lite så hittar du säkert. För att engagera bakdelen får du helt enkelt rida din häst i form och se till att du hittar en form som hästen inte "faller ur" när du sen släpper efter på tyglarna. Lite svårt att förklara så här på nätet. Stort lycka till! Kämpa på det kommer löna sig! /C

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 213
Senast: lirco11
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
11 619
Senast: SiZo
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 549
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 051
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka