Hur träna att hästen står stilla vid uppsittning?

Sasse

Trådstartare
Jag har hittat en trevlig foderhäst som jag varit hos några gånger nu. Enda nackdelen med hästen är att hon inte står stilla vid uppsittning. Hon går gärna runt, runt en, ofta väldigt nära och trampar lätt på en om man inte håller sig undan. Detta beteende kan man dock avbryta efter lite tålamod, men varje gång jag närmar mig sadeln, när jag kommer till bogen, så backar hon, och backar… hela tiden. När jag kommer fram till sadeln så ”kastar” hon sig framåt istället.

Jag antar att hon testar mig (eller så har ägaren fel i att sadeln passar henne) och då undrar jag hur jag kan lösa problemet? Jag har ett ganska stort problem själv, och det är att jag inte kan hoppa upp om hästen inte står stilla en lite längre tid.

Idag var första gången jag var ensam i stallet och jag höll på i timmar med att försöka komma upp på henne, men det gick inte. Jag fick avbryta försöken när det började bli mörkt. Jag försökte bl.a. vänta ut henne, låta henne gå framåt/backa tills hon stannade, vilket hon gjorde, men så fort jag fick foten i stigbygeln så var hon igång igen. Jag testade även att stå på något, men hon gick bara runt, runt.

Jag gillar den här hästen, så jag vill gärna ge det en chans och försöka lösa problemet. Men jag känner samtidigt inte att det är värt att lägga ner hur mycket jobb som helst - kontraktet är inte skrivet ännu och det finns hur många andra trevliga hästar som helst. Men som sagt, jag vill gärna försöka först, så har ni tips på hur man kan öva så skulle jag vara väldigt tacksam!

Sv: Hur träna att hästen står stilla vid uppsittning?

Gör hon samma sak med ägaren? Om hon gör det låter det som att hon skulle kunna ha ont, och att hon förknippar uppsittning med att nu kommer det göra ont. Om hon bara testar dig kan du försöka att korta ena tygeln så hästens huvud är ganska skarpt inböjt mot dig, låta henne snurra runt. När huvudet är så pass insvängt brukar de ofta tröttna på att snurra runt efter ett tag och sedan stå still. Sett många använda den metoden på unghästar som inte vill stå still när man ska sitta upp, och att på så sätt lära dem att vid uppsittning står man still, annars blir det till att snurra.

Annars kan du väl be någon hålla hästen medan du sitter upp, om det finns fler i stallet än du när du ska rida?

Hon håller inte alls på lika mycket med ägaren, men hon står inte stilla då heller och har aldrig gjort om jag förstått ägaren rätt. Jag har funderat på om hon har sadeltvång, då hon alltid reagerar en smula när sadeln kommer fram och när den läggs på. Men hon reagerar inte när man spänner sadelgjorden. Får i alla fall prata med ägaren om det igen, men hon sa att sadeln skulle passa.

Jag ska testa ditt tips och se om det kanske går bättre. Tack!

Det är ett ensligt stall, står två andra hästar som inte rids och man är bara där för att se till dom och utfodra. Så jag är mer eller mindre alltid ensam när jag är där.

Om vi förutsätter alltså att sadeln passar hyfsat, så skulle jag fokusera på att lära henne att VILJA att du ska kliva upp.

Först och främst uppsittning från pall, då minskar hängandet och klängandet som hon kanske ogillar.
Stå på pallen, ha godis med. Räkna inte med att sitta upp, utan nu är det träning som gäller. Be hästen lugnt och fint att komma upp jämsides med dig, dvs så att sadeln är jämte dig. Då lutar du dig över sadeln och ger en godis.
Kanske måste du ge några godisar innan, så hon fattar att det finns möjlighet att få kaka.
Ganska snart fattar hästen att den få godis om den har sadeln jämte dig, att du ger den godis på andra sidan(yttersidan) motverkar också tendensen att böja sig runt dig och snurra.
Vartefter förlänger du tiden från att hästen ställt sig rätt, till att den får godis. Den får lära sig att vänta lugnt tills du säger att det är klart. Ge aldrig godis medan hästen strular runt, bara när den står lugnt och avslappnat.
Börja luta dig över sadeln, tynga lite på den/i stigbygeln, ge godis och avsluta INNAN hästen får nog och går iväg.
När det är ok sitter du upp, ger godis först då, och sitter av. Upprepa.
När det funkar sitter du upp, väntar lite och ger godis när du är redo att rida iväg. Allt för att hästen ska vänta lugnt på godis, men samtidigt veta att den får belöning när den gör så.

Det tog inte lång tid innan våra pållar började försöka skrapa upp oss i sadeln så snart man ställde sig på en pall :love:

Lycka till, och fråga förståss ägaren först om lov. Är inte säkert att denna vill att hästen tränas med godis.

Det är den metoden vi använt oss av med vår nordsvensk, och numera kommer han som ett skott så fort man kliver upp på pallen, även om han är lös, utan sadel eller träns i andra änden av paddocken. Han vill ofta stå så nära att han nästan knuffar ned en från pallen :D

Jag har också haft en häst som betedde sig precis likadant, som dessutom var "respektlös" och styrde och ställde i övrigt (typ sprang rakt över en, försökte sparka osv), inte kul alls att stå i 2 h för att ens komma upp. Kommer man sen upp är man inte precis på strålande humör;)
Med henne var det respektlöshet och en halvdan sadel, men mest tror jag att hon testade om hon kunde. Det funkade ju liksom, och har de klarat det en gång:cool:

Gäller det bara dig, och du inte är mycket tyngre, större eller på andra sätt annorlunda, borde det inte vara sadeln.. Annars är det troligen det.
OM det är så att du verkligen inte kommer upp, backa in hästen i ett hörn så att den har bakdelen och högersidan mot väggen, och korta höger tygel så att hon inte kan vända och sitt upp. Med pall om det är säkert nog. Inte helt PK men har man väl kommit upp utan tjafs så brukar det ge sig, men har ni väl börjar snurra så är det ganska kört. Ge gärna en godis från ryggen och klappa. Sitt gärna upp och av ett par gånger efter ridpasset på samma sätt när hästen är rastad och avspänd.

Sen kan man ju fundera på varför hästen gör så alls, om den inte har ont. Tycker den att arbetet är kul och varierat? Har den utrustning den trivs med osv:)

Hur lång tid behöver du på dig för att sitta upp då?
Hästen kan lika gärna vara ivrig att komma iväg.

Det ska inte spela någon roll hur ivrig hästen än är på att komma iväg, den ska stå still tills ryttaren säger varsegod och gå :)

Minns travaren jag red en sommar, där gällde det vara snabb upp i sadeln för så fort han kände man släppte kontakt med marken gick han iväg.
Ägaren tyckte det var ett helt ok beteende, tyvärr. Däremot höll han inte på och snurrade eller sprang över en tackolov

Eftersom det är så travarna blir lärda när det körs så är det faktiskt ett helt ok beteende.
Det går att lära om dem givetvis, men förstår man inte hästen sida av saken ska man samla frimärken:p

Mycket svårt att säga utan att ha sett hur det ser ut (eller för all del testat själv : P) men om hon går runt så säg till henne att hon ska stå still, särskilt om hon i princip går över en om man inte aktar sig (eller tårna). Vilket hon ska göra överallt, inte bara vid uppsittning (kan göra mkt stor skillnad att träna på detta). Jag är inte alls någon ''NH-människa'', men att hästen går snällt i koppel och står still när du ber den är enkelt hästvett.

OM hon redan är snäll och lugn vid övrig hantering så skulle jag göra som E. Hickey, korta inner mkt och snurra runt på liten volt, men se till att inner bak hela tiden trampar in och under (annars blir det inte alls samma resultat..) (och ett spö med litet prassel på änden kan göra susen om hästen inte flyttar bak utan bara kasar sidvärts).

Jag skulle rekomendera att träna henne från marken helt enkelt, börja med att träna att hon ska stå still bara i grimskaft först utan att du gör särskilt mycket och står hon snällt så kan du gå runt henne medans hon står kvar, men va konsekvent med om hon flyttar sig även om det bara är en liten millimeter, när det går bra kan du borsta och lägga på sadel också ute och så fortsätter du på det viset, det kan kanske ta ett tag men dom flesta hästar lär sig rätt fort KOMIHÅG Beröm också! (i vilken form du nu vill ge det)
Har ägaren försökt göra nånting åt det annars är det kanske så att ägaren bara har låtit det vara och då har hästen antagligen lagt till det som en vana.

Sen kan man ju fundera på varför hästen gör så alls, om den inte har ont. Tycker den att arbetet är kul och varierat? Har den utrustning den trivs med osv:)

Svårt för mig att svara på ;) Men som jag förstått av ägaren så har hon ridits mest på skogsturer de senaste åren, och det älskar hon verkligen. Den senaste tiden har hon dock stått en del, vilket säkert kan vara en bidragande faktor till att hon inte kan stå stilla, hon blir väldigt otålig och då springer hon runt. Hon slutar dock med det om man själv har tålamod och väntar ut/säger till henne. Men det andra beteendet, att kasta sig framåt/åt sidan och backa när man närmar sig sadeln tror jag beror på något annat. Angående utrustningen så är det något jag får ta upp med ägaren igen.

Har fått veta att hon inte är ensam om det här beteendet heller, det finns en annan häst i stallet som håller på precis likadant och hela tiden går undan när man ska sitta upp. Så frågan är väl om det handlar om smärta eller en ovana.

Hur lång tid behöver du på dig för att sitta upp då?
Hästen kan lika gärna vara ivrig att komma iväg.

Jag hade inte behövt så lång tid om hästen bara kunnat stå stilla en liten stund. Jag kan dock inte svepa mig upp snabbt och graciöst, utan behöver några sekunder till på mig.

Hon är definitivt otålig, det märks när hon går runt mig hela tiden. Men det känns inte riktigt rätt att hon skulle backa ifrån mig eller kasta sig åt sidan/framåt när jag försöker hoppa upp. Hon kastar sig även framåt när man tagit sig upp i sadeln, otålighet eller ej så är det något jag gärna vill få bort. Det är inte lätt att sitta kvar på henne när hon slänger sig på det sättet. För att inte tala om att jag inte vill att hon trampar på mig.

Jag skulle rekommendera att träna henne från marken helt enkelt, börja med att träna att hon ska stå still bara i grimskaft först utan att du gör särskilt mycket och står hon snällt så kan du gå runt henne medans hon står kvar, men va konsekvent med om hon flyttar sig även om det bara är en liten millimeter, när det går bra kan du borsta och lägga på sadel också ute och så fortsätter du på det viset, det kan kanske ta ett tag men dom flesta hästar lär sig rätt fort KOMIHÅG Beröm också! (i vilken form du nu vill ge det)

Har ägaren försökt göra nånting åt det annars är det kanske så att ägaren bara har låtit det vara och då har hästen antagligen lagt till det som en vana.

Träna från marken tänker jag absolut göra. Just när det inte finns någon sadel/träns i närheten som hon kan koppla till ridning, så är hon väldigt lugn, stannar när man ber henne och står stilla. Hon står stilla även när sadeln kommer fram även om jag märker en viss osäkerhet. Det är när hon är klar för ridning som hon tappar fokus på mig och man lätt blir trampad på. Nu har hon dock inte blivit riden på ett tag, så jag kan till viss del förstå hennes otålighet.

Ägaren har inte gjort något åt beteendet, hennes lösning till mig var att jag skulle ”leda in henne i en vägg”, så att hon inte kunde kasta sig framåt. Så jag skulle tro att det är på det ägaren har löst situationen på.

Till er alla: Tack så väldigt mycket för era tips! Jag ska ut och experimentera och öva med henne imorgon och dagarna efter det. Får hoppas att det går bättre med henne och hon lär lika snabbt som era hästar ;)

Nästa fråga.;)
Hur "parkerar" du inför uppsittningen?
Ett knep kan vara att om hästen vill framåt, stå med mulen mot en vägg.
Hästen vill bakåt, ställ den med rumpan mot en vägg. Staket eller liknande funkar också givetvis.
Snurrar de runt så ställ dem med rumpan i ett hörn osv.

Lycka till!

Jag ställer henne med mulen mot en vägg, eftersom jag inte vill att hon ska flyga iväg så fort jag kommit upp, eller innan dess för den delen. Men eftersom hon även gillar att backa, gå åt sidan och ibland snurra runt så fungerar det inte att bara ställa henne så. Men jag får testa de andra metoderna och se om de fungerar bättre. Tack!

Jag tror att du har att göra med två saker. Dels har hon bråttom iväg och lyssnar inte på vad du har att säga och dels har hon nog någon form av sadeltvång. Om både sadel och sadelgjord verkligen passar så är det träning som gäller. Hästar minns ju och en dåligt passande sadel från förr sitter kvar i minnet.

Vår arab gick ifrån att kasta sig iväg till att numera lugnt skritta iväg när man har suttit upp. En pall att sitta upp ifrån har också gjort att han fokuserar på annat än enbart själva uppsittningen då vi har tränat att han ska stå tillräckligt nära. Vi har ingen flyttbar pall utan han måste komma till pallen helt enkelt.

Sadeltvånget är också något att träna på. Prova att ta under magen vid sadelgjordstaden och se om du får någon reaktion. Ofta reagerar hästar med sadeltvång vid tryck just där. Då får man prova lite olika gjordar tills man har hittat någon som de gillar. Det är ju hästen som ska tycka att utrustningen är skön.

Du kan också testa att verkligen göra det så behagligt så möjligt för hästen vid sadling. Sänk gjorden på båda sidor så att du kan spänna till första hålet utan att gjorden nuddar hästen. Detta är något jag tycker att man bör göra på alla hästar. Pyssla sedan med lite annat och dra omväxlande på höger och vänster sida ett hål i taget tills gjorden är lagom spänd. Detta bör ta minst fem-tio minuter, gärna längre. Led hästen och stretcha ut huden under gjorden genom att lyfta frambenen. Det är ju inte särskilt bekvämt om huden ligger i veck under gjorden och man sedan ska dra sig upp och drar huden snett. Dragningar i skinnet är ju inte särskilt skönt.

Se till att hela tiden vara lugn och beröm minsta framsteg. Hästen ska inte behöva känna att du stänger in henne i ett hörn utan jag tycker att det är bättre att hon har chans att flytta på sig åt alla håll så hon slipper känna sig instängd och tvingad.

När det sedan kommer till uppsittning så förbered hästen. Var smidig, mjuk och snabb när du sitter upp så att du inte blir hängande utan verkligen har en så hög pall att du bara kan sitta upp direkt. Jag tycker att lagom höjd är när man bara sätter foten i stigbygeln rakt fram och sedan mjukt lägger över benet. Att du hamnar över henne när du ställer dig på pallen kan du också behöva träna på. Vissa reagerar på det medans andra inte bryr sig.

Ha koll på om hon regarer när du tar i sadeln eller i manen vid uppsittning. Vissa avskyr momentet när sadeln hamnar lite på sned och vill ifrån det medans andra avskyr när man tar ett mantag. Du får prova dej fram men huvudtanken ska ju vara att hästen vill jobba med dej och inte emot dej.

Håll inte på i flera timmar utan ta korta pass och gör sedan något annat emellan. Hästen tänker inte haha jag vann utan se till att hästen klarar de små passen utan problem så att du får en häst som blir nyfiken på vad du nu ska hitta på för kul. Belöningen ska ju vara att hästen tycker att allt du gör är värt att vara med på. Det är mycket roligare och mycket enklare att ha en häst som tycker om att umgås med en än en häst som gör allt för att komma bort ifrån en.

Jag tror att du har att göra med två saker. Dels har hon bråttom iväg och lyssnar inte på vad du har att säga och dels har hon nog någon form av sadeltvång. Om både sadel och sadelgjord verkligen passar så är det träning som gäller. Hästar minns ju och en dåligt passande sadel från förr sitter kvar i minnet.

Nu har jag blivit lite tveksam om det har med sadeln att göra. Jag var ute hos henne idag och gjorde lite övningar, då hade hon träns men ingen sadel. Fortfarande så backar hon ifrån mig när jag försöker komma i kontakt med ryggen. Tilläggas bör kanske att jag inte försökte hoppa upp, utan bara stå bredvid henne.

Att stå på en pall reagerar hon inte för, men hon "tillåter" inte att ha ryggen nära mig, utan flyttar ifrån i sidled så jag inte kan hoppa upp.

Hon har dock blivit betydligt lugnare de två dagar jag haft markarbete med henne, nu håller hon koll på var jag är, vet på ett ungefär var hon sätter hovarna och lyssnar när jag ber henne om något. Så så sätt går det framåt. Men att lyckas hoppa upp på henne känns väldigt långt borta just nu.

Kan hon ha ryggont och därför beter sig som hon gör? Eller så är det kanske bara en ovana, då med tanke på att en annan häst i stallet gör precis samma sak.

Ha koll på om hon regarer när du tar i sadeln eller i manen vid uppsittning. Vissa avskyr momentet när sadeln hamnar lite på sned och vill ifrån det medans andra avskyr när man tar ett mantag. Du får prova dej fram men huvudtanken ska ju vara att hästen vill jobba med dej och inte emot dej.

Hon reagerar inte alls när man tar tag i sadeln eller manen vid uppsittning. Däremot kastar hon sig om sadeln hamnar på sned. Men kan jag vänja henne att stå stilla medan jag hoppar upp från en pall så kommer det problemet försvinna.

Senast ändrad:

Av vad du beskriver så hade jag velat ha ett veterinärundersökning innan jag ger mej på att rida. Hästen markerar ju verkligen att något inte är bra, sedan om det är för att sadeln inte passar som hon får ont eller om det är av annan orsak, men jag hade velat kolla upp ryggen.
Eftersom en annan häst gör likadant så kan det givetvis vara en inlärd ovana men jag hade inte utgått ifrån det utan snarare utgått ifrån att den hästen också har ont i ryggen.
Ryggont är ju vanligt så att två hästar i samma stall drabbas är ju inte konstigt.
Det kan ju vara en så enkel sak som att de har blivit kalla om ryggen. Det behöver ju inte vara något allvarligt men det kan ju vara något som behöver behandlas.

Vad säger ägaren om det?

Min häst beter sig jätte dumt också. Han går mest runt mig och biter mig så fort jag närmar mig från sidan och han är väldigt sur när man sadlar även att spänna sadelgjorden. Han tycker även att det är obehagligt att ställa sig vid pallen. Man kan inte ens leda honom till den utan att han vänder ifrån vet ej vad jag ska göra :S

Senast ändrad:

Använder du pall när du sitter upp?
Jag hade liknande problem med en häst jag rider. Den stod inte still och kunde resa sig när man satt upp. Det gäller att vara envis, snabb och tålmodig.
Fördelen med pall är att man - om man är osmidig som jag - lättare svingar sig upp snabbt och hinner få kontroll på hästen så den ej går iväg.
Går hästen framåt - backa den. Går den bakåt, se till att den går framåt. Beröm massor när hästen står still. Börja med att bara sätta foten i stigbygeln medans hästen stor. Godis kan också vara bra till en början.

Att hästen ska stå still vid uppsittning är annars något man måste kräva redan när hästen är ung, kan bli jäkligt jobbigt om de inte lär sig att stå still från början.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 666
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 251
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 129
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon
  • Uppdateringstråd 30