Hur träna att hästen står stilla vid uppsittning?

Sv: Hur träna att hästen står stilla vid uppsittning?

Min häst beter sig jätte dumt också. Han går mest runt mig och biter mig så fort jag närmar mig från sidan och han är väldigt sur när man sadlar även att spänna sadelgjorden. Han tycker även att det är obehagligt att ställa sig vid pallen. Man kan inte ens leda honom till den utan att han vänder ifrån vet ej vad jag ska göra :S

Låter som att hästen kan ha ont, så ta ut en vet och kolla igenom hästen. Om hästen är sur när du sadlar och försöker bita dig när du ska sitta upp + inte vill stå stilla är det något som är fel.

Min ponny stod inte helel rstilal vid uppsittning förut. Hon kunde gå "ifrån" pallen/framåt eller backa. Hade pall. När jag var placerad framför henne så backade hon itne elelr så, utan det var när jag tog tyglarna i ena handen vid sadeln. Så som hon backade/ville att jag skulle framåt så använde jag spöet på rumpan, försiktigt men en reaktion. Sen massa beröm när hon stod 'rätt'. Ibland hukade jag mig när jag stod på pallen så jag hamnade mer i jämnhöjd med henne när hon stod stilla då. Kanske inte passar alla hästar, men hon brukar behöva lite extrahjälp med farten ibland och att tra i tyglarna som en tok hjälper inte. dock häll jag emot en aning om hon backade och gav efter när hon gick fram.
Om hon började gå bort från mig/framåt så försökte jag bara placera henne så nära pallen som möjligt, ibland behövde jag gå ner från pallen för att placera henne bra "på nytt" om jag stod på den.

Nu står hon jättefnällt stilla!

jo tror nog också att jag får det. Det konstiga är att han inte reagerar lika mycket (går bara runt och nosar på mig och frågar vad jag håller på med) när man rider barbacka. Jag själv tror nästan att det är på sadeln men det är svårt att köpa en ny när han är min foderhäst

Om han nosar och kollar vad du gör är det kanske för att han förväntar sig sadeln (som inte ligger skönt)? Hade det inte varit 'sadelont' så skulle han ju varit grinig när du tar dig upp sadel eller inte.

KL
(Till TS) I de allra flesta fall beror det på att hästen helt enkelt inte lärt sig (=att ingen lärt hästen) stå stilla. Låt det vara "huvudträningen" några dagar - det tar inte så lång tid att träna in. Vi kör positiv förstärkning (typ "klicker") vid inlärning och det är effektivt. Oavsett hur man gör är det enklare att lära hästen hur den SKA (=stå still) göra än hur den INTE SKA.

kl
TS: om du är osäker på om sadeln passas så kan du ju alltid rida utan den ett tag och s eom det blir någon förändring? Nu minns jag inte om du skrivit om han är snäll att rida barbacka på eller inte, men om han verkar funger med det. Att han inte står stilla vid uppsittning barbacka i början kan ju va att han förknippar det med obehag (att sitta upp).
Min sadel som jag hade på hyrhästen passade inte så bra alls. Nu visade hon inget större missnöje med det mer än att det itne kändes s bra när vi red (stod stilla vid ppsittning), men jag red barbacka i några månader :)

KL
(Till TS) I de allra flesta fall beror det på att hästen helt enkelt inte lärt sig (=att ingen lärt hästen) stå stilla. Låt det vara "huvudträningen" några dagar - det tar inte så lång tid att träna in. Vi kör positiv förstärkning (typ "klicker") vid inlärning och det är effektivt. Oavsett hur man gör är det enklare att lära hästen hur den SKA (=stå still) göra än hur den INTE SKA.

Glömde visst bort den här tråden :p

Det går mycket bättre att sitta upp nu. Vissa dagar är hon lite otåligare och går då runt pallen gång på gång, men stannar tillslut. Andra dagar så står hon klockrent redan från början. Så det är bra och inga problem längre :)

Tack så jättemycket för alla tips och råd!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 666
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 251
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 129
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon
  • Uppdateringstråd 30