Hur torkar ni era täcken?

Martina_m

Trådstartare
Vi hade tidigare världens bästa torkskåp i stallet. Hängde in ett blött täcke under tiden man red, 1 timma senare var täcket tort och varmt och redo för att ut i rusket igen.

Tyvärr, så har torkskåpet gått sönder, OCH elementet gått sönder. Så nu tar det ca 2 dagar för ett täcke att torka. Hela tokrummet/tvättrum/omklädningsrum är fullt av blöta täcken från sådär 20 hästar. (står i ett stall med ca 45 hästar).

Hur gör ni för att täckerna ska torka? Håller på att bli tokig. Har inte råd att köpa dubbel eller tom trippel upplaga av alla täcken.

Tilläggas ska väl att torkskåpet inte kommer att lagas, då det inte är "säkert" ur brandsynpunkt att ha i ett stall.
 
Sv: Hur torkar ni era täcken?

Jag har ett element m fläkt + stallavfuktare i torkrummet o d funkar bra. Men jag har ändå som krav 2 täcken/häst..
 
Sv: Hur torkar ni era täcken?

Med en äldre men nyrenoverad industriavfuktare, som stått i källaren av ett hyreshus. Den slukar fukt som fasen och släpper ut varm torr luft. Täckena torkar fort :) Strömätare av rang dock.. En nyare variant av avfuktare kanske är lite snålare.

Enstaka täcken torkar bra med ett varmluftselement med fläkt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur torkar ni era täcken?

Jag har 2 st regntäcken till varje häst och ytterligare ett till dem vardera som är äldre och inte håller så jättebra men som går att använda en dag ute i nödfall.

Vi hänger täckena ute i stallet och så får de torka bäst de kan. Brukar vara torra efter ett dygn. Vi har 8 hästar i stallet så det fungerar att ha det så.
 
Sv: Hur torkar ni era täcken?

Jag hänger in dom i pannrummet över natten.
Har alltid 2 st uppsättningar utav regn, fleecefodrat och tjockare täcken och byter näst intill varje dag nu när det är så blött.(lägger såklart aldrig på ett blött täcke)
 
Sv: Hur torkar ni era täcken?

Jag hänger som Wippos upp täcket i pannrummet, det torkar över natten. Har däremot satsat på att ha ett ofodrat regntäcke och där under variera med diverse fodrade för att slippa släpa och torka tjocka täcken.
 
Sv: Hur torkar ni era täcken?

Låt hästen ha på sig utetäcket på sig en stund när den kommer in. Sen är det torrt.
 
Sv: Hur torkar ni era täcken?

Vi har någon slags värmefläkt i sadelkammaren som är igång när dörren är stängd. Är täcket inte blött rätt igenom får det ligga kvar på hästen, då torkar det också fort. Annars har jag personligen flera täcken att byta med, är ett för blött/geggigt byts det ut.
 
Sv: Hur torkar ni era täcken?

I pannrummet, torkar väldigt fort och alla täcken är torra på morgonen efter att ha hängt i 8 timmar
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 880
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej alla. Jag sitter i ett litet dilemma, som börjar att gå mig på. Min häst står i ett jättetrevligt stall, med fantastiska omgivningar...
2
Svar
24
· Visningar
2 983
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 382
Senast: MattiZ
·
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp