Hur tolkar min häst detta?

Pettsson

Trådstartare
Stt och funderade en dag under en ridtur hur detta egentligen låg till, hur min häst tolkade mig.

Låt oss säga att min häst skräms av något. En ren reflex blir ofta att man tar i tyglarna, eller att man pga oförbereddhet "rycker" till i dem. Förstår ni vad jag menar? Hoppas det.
Hur tolkar min häst detta? Säger jag då att det är fara och färde?

Vore tacksam för ett klokt svar på denna fråga, suttit mången gång och filosoferat på detta..!

Egentligen borde hästen ta det som att det är fara eftersom man spänner sig.
Men med tyglarna menar man ju stanna.
Och rycket blir som en bestraffning.

Svår fråga :crazy:

Om man spänner sig tyder hästen det som att det den skyggade för faktiskt är väldigt farligt.
Det bästa man kan göra är att bevara lugnet och låtsas som ingenting hänt, i den mån det går. Hoppar hästen iväg eller försöker sticka får man lugnt sakta ner till önskad gångart och fortsätta vara luugn.
Till slut kommer hästen förstå att det där inte är farligt efterssom matte/husse inte tycker det.

Det är det. Jag håller mig lugn, det är inte själva problemet. Det som ofta uppstår blir "rycket" i tygeln som uppstår då hästen kastar iväg sig. Det uppstår just pga detta och är ganska svårt att förhindra.

Så, det tolkas alltså som fara?

Oj, vad jag krånglar till det.. :crazy: :D

Det jag skrev var ju att själva rycket borde ju ses som en bestraffning eftersom det gör ont. Men Själva tygelhjälpen att man drar tygeln bakåt (nej jag sitter inte och tokdrar i tygeln så fort jag vill göra halt :p) menar man att man vill stanna. Medan hästen skyggar så spänner man ju sig och hästen blir ju då nervös över att ledaren faktiskt är rädd (som den antagligen ser det).

Så hästen Skyggar, ryttaren spänner sig vilket ger signalen att hästen ska fly. Ryttaren drar till/rycker i tygeln. Och signalerar at hästen ska stanna. Dessutom gör rycket/tygeltaget, som då antagligen blir bra mycket hårdare än om man ridit dressyr och skulle gjort halt ont så det blir ju som en bestraffning för att hästen skyggade.
Men ledaren var ju också den spänd så hästen förstår inte signalen att först fly och sedan bli bestraffad och beordrad att stanna.
Så tror iaf jag att det är :p

Hej! Jag skulle tro att hästen tolkar det som att där är fara och färde. Ibland tror jag att människan förvärrar allt, för de flesta hästar brukar bara hoppar till, lr nåt liknande. Men om människan spänner sig och drar i hästen så blir den nog lite rädd av det också och det är nog ibland Det som gör att hästen drar iväg. Så tror jag, men jag är ingen expert.
-s-

hästen förstår inte signalen att först fly och sedan bli bestraffad och beordrad att stanna.

Det är just det. det är absolut inte meningen att rycket ens ska komma men det är så svårt att veta när hästen hoppar till. Utan att man är beredd kan jag inte länga tygeln och på det sättet förhindra rycket. Så krångligt det där..
Att observera: jag spänner mig inte när hästen skyggar för ngt. Jag följer så lugnt och följsamt med och fortsätter sedan med vad vi hållit på med, men det är rycket i tygeln som är det stora problemet eftersom jag, och hästen, osvsiktligt straffar denna för att hon blev rädd.
:crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 290
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 445
Senast: Mabuse
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 237
Senast: Elendil
·
Hästvård Ja har en häst 8 år som har artros bägge fram kotor, upptäcktes för 4 år sedan. Han får behandling ca 2 ggr/år och är mjuk och fin...
Svar
1
· Visningar
681
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama