Hur tjockt täcke behövs?

kolfinnur

Trådstartare
Min "gamla" islandshäst är lite klippt i år. Typ undersidan av halsen, litet streck tvärs över bogen, bringan och mellan frambenen. Har nu ett ofodrat, ett 100grams fodrat och ett 200grams fodrat täcke. Jag sitter och klurar på om jag behöver ett 300grams täcke, han har ju trots allt mesta pälsen kvar? Och det är TJOCK päls! Jag kanske borde satsa på ett 200grams till? :confused: Har inte haft hästen täckad så mycket förut, han hade dock ett 300grams förra vintern men det var jääätte kort, täcke inte sista biten av rumpan :p Vill att han ska ha täcke när det är kallt, under -10 alltså och när det är dåligt väder, eftersom han är tillräckligt stel som det är... Kan ett 200grams täcke med halv/helhals räcka när det är -25 grader? Eller ska jag kanske köpa ett innetäcke(50-100g) och ha under 200 täcket? Men då måste han ha det täcket på natten, fast det kanske inte behövs.

Hjälp en förvirrad hjärna :crazy: ! Hur hade ni gjort?

Sv: Hur tjockt täcke behövs?

Är hästen inte klippt över rygg och länd borde ett 200gram-täcke räcka. Jag hade 300gram på min i vintras men då var han mager, omusklad och ur kondition. Nu i vinter får han klara sig med ett 200gram.

Däremot så har jag 300gram kvar om det krisar sig och ett ulltäcke att lägga på under också, förväntar mig däremot att inte behöva använda dem.

Jo jag har ju ett ulltäcke jag kan lägga på under 200-täcket ifall det skulle behövas. Han går bara ute mellan 8-5 typ på vintern så han borde nog klara sig ändå! Kan ju ge honom mer hösilage istället...

Om du ändå behöver ett innetäcke så hade jag satsat på det. Annars anser jag att det är bättre att ha ett tjockare täcke hemma som man inte behöver använda än att hästen ska behöva frysa alternativt ställas in för att man inte har något att slänga på direkt. Har du ett innetäcke att slänga på under så hinner du ju åka och köpa ett tjockare täcke om det behövs.

Min häst har så tunna hår i pälsen så även om hon sätter mycket päls så fryser hon lätt ändå. Nu så har hon motsvarande 100 grams fodring redan och jag räknar kallt med att hon kommer behöva sitt 300 grams täcke även i vinter. Jag har försökt ha henne utan täcke men det resulterar i stel häst med magproblem.
Allt beror ju inte på om hästen sätter tjock päls utan även kvaliten på den.

Jag tror att du tar så pass bra hand om din gamling att din känsla kommer svara på dina frågor i vinter, men ett ull + 200gram bör täcka upp för ett 300gram tillräckligt för att, som TinyWiny säger, köpa ett 300gram-täcke om vintern ser ut att bli långvarig.

Din häst bör klara sig fint i 100-gramstäcket de dagar täcke behövs. 200 gram räcker nog jättebra till om det behövs extra. 300 gram är jättetjockt och till för helklippta fryslortar som knappt tar ett steg i hagen... ;)

Den har ju kvar pälsen på de mest känsliga ställena.
Min häst (varmblod) var klippt som din förra vintern, och det räckte utmärkt med 100 gram även vid sämre väder.

Huvudsaken är att de inte blir våta och att det inte stormar in på bara skinnet i det läget.

Jag har ju ingen användning för ett innetäcke egentligen så det skulle bara vara som "extra" vid behov då. Han har aldrig haft täcke (utom eksemtäcke) innan jag köpte honom, tycker han har ganska bra pälskvalitet. Men vill ju undvika rygg och magproblem därför täckar jag honom. Så svårt att veta hur frusen han är, har inte haft honom så länge :laugh: min förra häst svettades i 200g täcke vid -15, men han var ju lite yngre och piggare ;)

Som lite "vägledning" kan jag säga att min tävlingshäst (också islandshäst) är klippt ungefär som din och är nakenfis i alla väder, även när det är -25. Och fryser inte.
Andra islandshästar i stallet är oklippta utan täcke, som min utan täcke, och någon helklippt som har 150 g halvhals vintertid. Baserat på det tror jag absolut inte att du behöver mer än 200 g.

Liknande trådar

Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 669
Utrustning De senaste åren har min häst gått på lösdrift. Första vintern som konvalescens och då täcktes hon bara med ett lättare (100g Thermo...
2
Svar
29
· Visningar
3 109
Senast: Gabriol
·
Hundhälsa Ska raka min hund i helgen och vet då att hon lär behöva ett tjockt täcke till den värsta vintern. Har i nuläget en fleeceoverall (lite...
2
Svar
39
· Visningar
2 761
Utrustning Har ni behövt gå upp i storlek på tjockare utetäcken från HW? Pållen har inte använt sitt 200 gs täcke på några år (sedan han var typ 5...
Svar
1
· Visningar
1 128
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka