Hur tjock is för ridning?

C

CeciliaW

Ni på buke som brukar rida på frusna sjöar om vintern - har ni koll på hur tjock isen bör vara för att hålla för ett stycke häst (varmblod 1,65 i normalhull)? Någon som har något bra riktmått?

Har själv läst att det endast krävs 2 cm is för att bära en människa, fast hur många kg som räknas som "människa" vet jag inte... skulle vilja ha någon riktlinje om isens bärighet att gå efter när jag är ute och provborrar isen innan jag rider.

Sv: Hur tjock is för ridning?

Jag är jättenojjig när jag ska ut på isen och brukar fråga grannen. När han säger att det är mer än 30cm brukar jag och hästen ge oss ut.

Men jag tror att man bruka säga runt en dec för bilar.

Hittade följande på ett bilforum:

Detta gäller frisk torr hård fin vinteris..och är med en liten säkerhetsmarginal..ja..man ska ha en marginal ute på isen!.

5-6cm-eller mer:gå på.

10cm-eller mer: gå/skidor/skridskor/ lätt moppe (typ ciao)

13-15cm-eller mer: skoter,motorcykel,terränghjuling(ATC/ATV) utan några herrejösses släpvikter bakom.

18-20cm-eller mer: lätt personbil.(existerar knappt längre).vi pratar upp till 1000kg.

25cm-eller mer: vanlig personbil..upp till ca 1700 kg.

30cm-eller mer: Personbil/lätt lastbil/mindre traktorer med relativt lätta släp.

40cm-traktorer/tungt släp/tung lastbil/släp

...så jag väntar nog tills/om isen blir 20 cm tjock.

huva!.. jag är alldeles för feg att ge mej ut på is med häst!
:bow: ni som gör det;)

Har man gett sig ut med bil så varför inte med häst ;) Rekommenderar dock inte att låta en varm bil stå på isen :o Tur att hästar inte avger sådan värme neråt...

Mnä, men å andra sidan fördelar ju hästar sin vikt sämre än en bil. En bil har fyra hjul som alltid är "I backen", medan hästar ju som bekant ;) sätter ner sina ben ett i taget och ger isen en "stöt". Så frågan är vad som frestar mest på isen...

Okej, nästa fråga då. Hur vet man att isen är 20 cm? Ska det ha varit en viss temperatur en viss tid då? Eller måste man borra? Eller skicka ut kavalleriet att testa?

Jane_Done skrev:
Okej, nästa fråga då. Hur vet man att isen är 20 cm? Ska det ha varit en viss temperatur en viss tid då? Eller måste man borra? Eller skicka ut kavalleriet att testa?

Borra ett hål i isen och mät...

Jag har minst 15 cm som gräns. Provborrar alltid. Tänk på att ta reda på ev. strömdrag och så av någon som kan sjön.
Här är det ett reglerat vatten så jag kollar ofta eftersom det kan hända saker väldigt fort om de plötsligt höjer eller sänker vattenståndet.
Men har man bara koll så ger isarna fantastiska möjligheter!:)

*kl*

Jag är också alldeles för fisig. Sen så fiskar ju folk också och det är inte alltid borrhålen syns. Men visst ser det härligt ut!

Fjasut skrev:
*kl*

Jag är också alldeles för fisig. Sen så fiskar ju folk också och det är inte alltid borrhålen syns. Men visst ser det härligt ut!

sätt granruskor eller något i borrhålen så ser du dom ;)

Jag är lite feg jag med, men har varit på lite aktiviteter på sjöisar och ven ridit på sjön hemma.

Sambon som har lite mer koll på isar (bla långfärdsskridskoledare) han vill själv helst ha minst 30cm om han ska ut med hästen, precis som någon annan skrev.

Om jag och hästen ska ut på isen får vi vänta på 25 cm eller mer. :rofl:

Då går all tid åt till att markera hål! :eek:

Jättesjö där halva lokalbefolkningen fiskar ;) Sjön är också väldigt grund på vissa ställen så där bildas "vinn-vakern" (hål, alltså. Kommer inte ihåg vad det heter på svenska :confused: )

Men jag önskar att jag vågade...

Åå det är ju underbart att rida på isarna! och vilket perfekt underlag det blir åt pållarna, hårt men sviktande! I sundsvall hade vi en travtränare som t.om plogade upp en bana på en sjö. Vad underbart det vara att ligga och rulla i galopp på detta underlag. Suveränt! Aldrig har hästarna haft så bra kondis som under den vintern. Annars är ju underlaget lite si och så ute i skogarna - knöligt och jobbigt. Men jag skulle nog passa mig om det var väldigt mkt fiskare som varit ute, försök hitta en "orörd" sjö så ska du se vad underbart det är!

Vi har ett travstall i närheten som har 100% koll på isen när den är tillrckligt tjock, då åker dom ut med traktor och plogar upp en ränna rakt över isen. Och då vet man att isen är tillräckligt stark för att rida där.
Jag håller med anni0301 att det är en helt underbar känsla. Jag var själv lite feg tills för 3 år sedan då jag tänkte att jag måste ju prova när alla andra gör det. Åååå vad underbart det var. Tyvärr förra vintern så blev det aldrig tillräckligt kallt, så då blev det ingen ridning på isen. Vad jag saknade det.

Fjasut skrev:
Då går all tid åt till att markera hål! :eek:

Jättesjö där halva lokalbefolkningen fiskar ;) Sjön är också väldigt grund på vissa ställen så där bildas "vinn-vakern" (hål, alltså. Kommer inte ihåg vad det heter på svenska :confused: )

Men jag önskar att jag vågade...

Aooh, då blir det lite värre ja, tänkte inte på isar med massa pimpelfiskare. Tänkte mest på hål man borrar själv för att kolla djupet. :o

Bor ute i obygden själv, fiskesjöarna ligger lite längre bort...

Vad i helvete ska ni ut på isen och göra ?!?

Kurant skrev:
Vad i helvete ska ni ut på isen och göra ?!?

Rida? Det är väl inget konstigt med det? Vet flera travtränare som tränar sina hästar på sjöisar vintertid...

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 687
A
Foder & Strö Hej Foderanalysen har kommit och jag letade upp Nutrian på nätet,såg enkelt ut. Men vilka siffror från analysen ska jag använda...
Svar
8
· Visningar
1 518
Senast: Korven
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka