Hur tidigt vet man?

LiZH

Trådstartare
Hej!
Jag undrar, i rent researchsyfte (jag skriver) följande:
- om en kvinna är 33år, har varit gravid men tidigt mf, hur länge är det "normalt" att inte känna av en graviditet? Kan man upptäcka en graviditet först i 10e veckan eller är det osannolikt?

- kvinna 42år, två barn, smal men med kvinnliga former: syns tredje graviditeten tydligt i v17?

Fullständigt hypotetiska frågor men tackar ödmjukast för svar.

( och jag har varit gravid 3ggr och fött 3 barn men jag minns inte)

Min kompis var i och för sig bara 19 och utan tidigare missfall men hon hade väldigt oregelbunden mens, vilket gjorde att det tog tid innan hon förstod att hon va gravid! Och har man haft barn innan så syns oftast grav tidigare :)

Hej!
- om en kvinna är 33år, har varit gravid men tidigt mf, hur länge är det "normalt" att inte känna av en graviditet? Kan man upptäcka en graviditet först i 10e veckan eller är det osannolikt?

- kvinna 42år, två barn, smal men med kvinnliga former: syns tredje graviditeten tydligt i v17?

Första frågan, menar du hur tidigt man känner att man är gravid?

För min del har har jag märkt det före det gått att testa båda ggr. Dels på hur urinet ändrar lukt, bröstvårtorna ändrar färg direkt på mej och sen har jag börjat kräkas direkt.

Andra graviditeten började synas tydligt i v12-13, i v17 fanns absolut inga tveksamheter. Jag är lång och normal/smal. (36/38 i kläder)

Första frågan, menar du hur tidigt man känner att man är gravid?

För min del har har jag märkt det före det gått att testa båda ggr. Dels på hur urinet ändrar lukt, bröstvårtorna ändrar färg direkt på mej och sen har jag börjat kräkas direkt.

Andra graviditeten började synas tydligt i v12-13, i v17 fanns absolut inga tveksamheter. Jag är lång och normal/smal. (36/38 i kläder)

Tack för svar!
Jag har också vetat väldigt tidigt, men då har jag också letat tecken ( utom 3an som är en liten " hoppsan" men jag visste ändå!). Men jag tänker mer i en situation där kvinnan inte letar tecken ( hon har gett upp)- om det kan vara så att man kan vara gravid till v 10 innan man kopplar ihop symptomen.

Det finns alla varianter. En bekant insåg när hon var i vecka 24 att hon var gravid. Hon hade ingen tanke på att hon kunde vara gravid och märkte inget alls förren då. En annan bekant hade riktig mage al a vecka 32 redan i vecka 14. Jag själv kunde utan problem dölja magen i vecka 27 med en vanlig tröja med första och med andra hade jag vanliga jeans till i vecka 31.

Tack för svar!
Jag har också vetat väldigt tidigt, men då har jag också letat tecken ( utom 3an som är en liten " hoppsan" men jag visste ändå!). Men jag tänker mer i en situation där kvinnan inte letar tecken ( hon har gett upp)- om det kan vara så att man kan vara gravid till v 10 innan man kopplar ihop symptomen.
Ingen aning eftersom det varit planerat båda ggr. Om jag bara ska se till symptom så har jag haft väldigt tidiga och tydliga symptom. Inga tveksamheter.
Sen finns det ju dom som inte märker en graviditet förrän bebis ska ut så det är nog inget konstigt att man kanske inte märker förrän i v10.

Jag testade positivt i vecka 7, då hade jag haft utebliven mens. Fast jag hade på känn att jag var gravid. Hade mått illa ett tag, allt luktade äckligt och jag var så fruktansvärt trött. Min graviditet var inte planerad så det var inte så att jag "letade" symptom eller så.

Tror det började synas runt vecka 12-15 ungefär. Är liten och smal om det nu spelar någon roll.

Är snart i v10 och kunde lika gärna ha vanlig pms. Så absolut. Finns ju dom som har mens varje månad oxå och då reagerar man nog inte om man inte planerat det.

Jag hade inte alls mycket symptom första graviditeten (plus att min mage är åt IBS-hållet) så jag hade säkert kunnat passera 20 veckor utan att veta OM jag hade haft oregelbunden mens och så. För mig var utebliven mens det tydligaste symptomet. Trötthet, yrsel och nästäppa, som jag "drabbades" av, är ju rätt diffusa symptom.

På ett annat community på nätet fanns en tvåbarnsmamma för ett antal år sedan, som lyckats missa sin tredje graviditet ända tills det var dags att föda ett fullgånget barn. Hon hade väldigt liten mage och små symptom. Och hade inte alls planerat, eller ens någon längtan efter, att bli gravid och det gjorde kanske att de symptom som fanns misstolkades.
Hon visste om att hon var gravid i ganska exakt 10 minuter innan hennes tredje barn var fött...

• Gilla
Reactions: Ray
Min mamma var i vecka 15-16 tror jag när hon upptäckte att hon var gravid med mig. Dock var/blev hon väldigt sjuk på ett sätt som inte direkt brukar förknippas med graviditet, så därför missades det väl innan dess...

Hej!

Jag upptäckte det i v 6 hade oregelbunden mens, men nu hade jag gått med mensvärk i över en vecka utan att det kom någon, och brösten kändes ömma, så tog ett test tillslut, och visst var jag gravid. Kände riktiga fosterrörelser ordentligt prick på v 18+0, så pass starka att det inte kunnat vara annat.

En kompis till brorsan upptäckte graviditeten när hon märkte att det rörde sig i magen (hyfsat sent, tror det var efter vecka 20 i alla fall).

Mitt eget var planerat och jag visste redan innan positivt test. Mådde så att jag knappast aldrig skulle ha lyckats missa graviditeten, även om jag fick riktig bula först runt vecka 20 (innan såg jag bara plufsig ut).

Syrran har 2 planerade och 3 oplanerade....
Hon fick reda på grav i månad 4-5 på de tre. och alla 3 trots olika preventivmedel...
Hon visste inte att hon va gravid nån av gångerna och det var försent för aborter..

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år Jag fick min senaste mens nån gång runt den 20e oktober, mellan 20 och 24 iaf. Kommer ihåg att jag tyckte den var konstig men minns...
2 3
Svar
57
· Visningar
18 793

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka